דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפגנות נגד השחיתות השלטונית

מחאה / המחאה נגד השחיתות השלטונית לא נרגעת - אלפים הפגינו אמש (ש')

המחאה שהחלה בפתח-תקווה נגד היועמ"ש לפני יותר משנה מסרבת לדעוך | אל הקריאות הרגילות נגד השחיתות השלטונית התווספה אמש ביקורת על התנהלותו של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, כפי שנחשפה בשבוע שעבר

הפגנה נגד השחיתות בתל-אביב. 13 בינואר (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
הפגנה נגד השחיתות בתל-אביב. 13 בינואר (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
ארז רביב
שי ניר
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אלפים הפגינו אמש (מוצ"ש) במספר מוקדים ברחבי הארץ במחאה שנסובה בעיקר סביב ביקורת על השחיתות השלטונית. המוקד המרכזי של ההפגנה היה גם השבוע בשד' רוטשילד בת"א שם נאספו אלפי מפגינים. במקום התקיימה גם הפגנת נגד עם עשרות תומכי ראש הממשלה שקראו קריאות בגנות המפגינים. הפגנות נוספות המוחות על השחיתות השלטונית התקיימו במוקדים נוספים ברחבי הארץ ובהן היו עשרות מפגינים כל אחת.

בהפגנה שנערכה אמש בנס ציונה נשא דברים תני גולדשטיין המשמש כדובר של ארגון המשמר החברתי. "השחיתות החמורה ביותר בשלטון נתניהו היא הרס הדמוקרטיה. ישראל עלולה להפוך לדיקטטורה נוסח רוסיה, טורקיה ומדינות באמריקה הדרומית". גולדשטיין הוסיף כי יש חבלה שיטתית בעצמאות הרשויות ומערכת האיזונים והבלמים. בהפגנה נכחו כ-60 מפגינים.

הפגנות ברחבי הארץ. מימין למעלה ועם כיוון השעון: עפולה, ב"ש, כפ"ס וחיפה (צילום: מחאת אנשי העמק, עילאי פארן, שני קום ועידו אברהם)
הפגנות ברחבי הארץ. מימין למעלה ועם כיוון השעון: עפולה, ב"ש, כפ"ס וחיפה (צילום: מחאת אנשי העמק, עילאי פארן, שני קום ועידו אברהם)

אמש אוזכרו גם כצפוי הקלטות יאיר נתניהו מ-2015 שפורסמו בשבוע שעבר ובהן מבקש נתניהו הבן 400 ש"ח מחברו ניר מימון בנימוק ש"אבא שלי סידר לאבא שלך 20 מיליארד". ניר, יש לציין, הוא בנו של איש העסקים קובי מימון, אחד המחזיקים במאגר הגז "תמר". למאגר רווחיות יוצאת דופן. מתווה הגז, שאושר בשנת 2015 היה מועיל מאוד כלפי שווי אחזקותיו של קובי מימון במאגר תמר.

בעוד שאין בהקלטה דבר כדי להעיד באופן מוצק על קשר לא תקין בין בנימין נתניהו ומימון האב והשימוש הפוליטי שנעשה בחלק זה של ההקלטה חורג בהרבה מההגיון, כן חשוב להכיר בכך שהמתווה מעגן את קיומו של מאגר "תמר" כמונופול למשך מספר שנים, הוא מסיר מבעלי המאגר את החובה להניח צינור גז שני מהמאגר ליבשה ומאשרר את החוזה היקר עליו חתמה חברת החשמל מול בעלי המאגר.

יאיר נתניהו (צילום: מארק ישראל שלם)
יאיר נתניהו (צילום: מארק ישראל שלם)

במקביל, המתווה מגדיל את הסיכוי שמאגר "תמר" ייאלץ להתמודד עם מאגרים מתחרים בשנת 2020 ואילך, מה שמאפשר למאגר להיהפך לסופר רווחי, בטרם יפותחו המאגרים המתחרים. מובילי המחאה בוחרים לציין זאת במחאה עקרונית על הקשרים בין בעלי הון לאנשי השלטון, ומחזירים לחזית את המסרים של המאבק על מחירי הגז הטבעי בישראל, שאינם תחת פיקוח, אף שהם שמסופקים על ידי המונופול של מאגר "תמר".

כאמור, אין בהקלטה כדי להעיד על הבעייתיות שבמתווה גם אם זו לא חסרה. כמו כן, אין בחוסר ההקשר של הדברים שנאמרו בהקלטה למתווה הגז כדי להפחית מחומרת יתר הדברים המופיעים בהקלטה בדגש על יחס מזלזל ומחפיץ לנשים ושימוש שנוי במחלוקת ברכוש מדינה לצרכיו הפרטיים של נתניהו הבן. גם על הדברים האלה היו רבים שמחו אמש.

בימין מגדירים את ההפגנות נגד השחיתות כהפגנות של מחנה השמאל, המעוניין להחליף את השלטון בישראל באמצעות לחץ ציבורי ומשפטי במקום בבחירות. בחינת רשימת הדוברים בהפגנה מראה כי הם מייצגים מאבקים נקודתיים שונים, אשר המשותף להם הוא המחאה כנגד המצב הקיים ולא סדר יום חלופי ברור שהם מאוחדים סביבו.

ההפגנות, שהתחילו בשנה שעברה בפ"ת מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט בדרישה לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה ולהגיש כנגדו כתב אישום צברו תאוצה כשנאסר על המפגינים להגיע אל מול ביתו של מנדלבליט. חלק מחברי הגרעין המקורי של המפגינים בפ"ת מחו אמש בת"א נגד אלדד יניב, מי שמנסה למצב את עצמו כיום כמוביל המחאה ושלטענתם השתלט עליה למרות שהוא בעברו היה חלק מהשחיתות השלטונית.

הפגנה נגד השחיתות בתל-אביב. 13 בינואר (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
הפגנה נגד השחיתות בתל-אביב. 13 בינואר (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).

בשבועות האחרונים כאמור קיבלה המחאה תנופה נוספת עם התגברות מה שנראה כמאמצי הקואליציה לקדם חקיקה שמחלישה את שלטון החוק ותפורה באופן מחשיד למידותיו של הנחקר המרכזי כיום, ראש הממשלה בנימין נתניהו: חוק ההמלצות, החוק הצרפתי, צמצום סמכויות המבקר והצעה להפחית את משכורתם של עובדי ציבור במה שנתפש כאיום על המפכ"ל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!