דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הנשיא ראובן ריבלין

מדיני / נתניהו: עבאס חשף את ההתנגדות הפלסטינית הבסיסית לקיומה של ישראל

ריבלין בפגישתו עם הנהלת איפא"ק: "לומר שישראל היא תוצאה של קונספירציה של העולם המערבי ליישב יהודים באזורים השייכים לאוכלוסייה ערבית? לומר שלעם היהודי אין קשר לאדמת ארץ ישראל?"

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן (צילום ארכיון: פלאש 90ֿ)
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן (צילום ארכיון: פלאש 90ֿ)
שי ניר

בתדרוך כתבים במהלך ביקורו המדיני בהודו התייחס אתמול (שני) נתניהו לנאום אבו מאזן ואמר: "הוא חשף את שורש הסכסוך. שורש הסכסוך הוא ההתנגדות הבסיסית לקיומה של מדינת היהודים בגבולות כלשהם. הדברים שהוא אמר, עוזרים לנו להציג את האמת. כי אם רוצים אי פעם להגיע להתפייסות ושלום מוכרחים להבין מדוע הסכסוך הזה נמשך כל כך הרבה שנים. יש כל הזמן הסתרה של זה ואני פועל הרבה שנים להחדיר את האמת הבסיסית ששורש הסכסוך הוא הסירוב הבלתי פוסק והבלתי משתנה, של הפלסטינים להכיר במדינת היהודים בגבולות כלשהם. זה נחשף בדברים שלו".

"הדבר הזה משרת את היעדים המדיניים שלנו כמעט יותר מכל דבר אחר, במובן הזה שאנחנו יכולים לתבוע את התביעה האלמנטרית, ההגיונית והאמיתית, שאף אחד לא מעלה אותה, זה עוזר לנו להעלות אותה, בלי השינוי של העמדה שאבו מאזן ביטא לא יהיה שלום. היום כשאדבר על כך עם מנהיגי העולם זה יהיה יותר ברור מאשר אתמול".

"אני חושב שאבו מאזן עושה את מה שהוא עושה כיוון שהוא ככל הנראה חושש מיוזמה מדינית אמריקנית. הוא מנסה להוציא את האמריקנים מתפקיד המתווך ולנסות להחליפם בגורמים אחרים. במשך זמן רב מידי הרשות הפלס' פונקה ע"י הקהילה הבינלאומית, שלא העיזה לומר להם את האמת, לא בעניין ירושלים, לא בדבר הכרה במדינת ישראל ולא בדבר דרישות וצעדים אחרים שלהם. הם תמיד קיבלו ליטוף וזה השתנה. זו בעצם הפעם הראשונה שמישהו אמר לו את האמת בפנים".

נשיא מול נשיא

"מה ששמענו אמש ממחמוד עבאס היה נורא. הוא חזר על רעיונות שביטא לפני עשרות שנים והיו נוראיים לא פחות" כך הגיב נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין לנאומו של נשיא הרשות הפלסטינית מאתמול (ראשון) בו ביטא אמירות אנטישמיות. "לומר שישראל היא תוצאה של קונספירציה של העולם המערבי ליישב יהודים באזורים השייכים לאוכלוסייה ערבית? לומר שלעם היהודי אין קשר לאדמת ארץ ישראל?". ריבלין התייחס בדבריו לנאומים והצהרות בעלי אופי אנטישמי שנשמעו מפיו של עבאס בעבר.

נשיא הרשות הפלסטינאית אבו מאזן ונשיא מדינת ישראל רובי ריבלין (צילום: פלאש90)
נשיא הרשות הפלסטינאית אבו מאזן ונשיא מדינת ישראל רובי ריבלין (צילום: פלאש90)

"הוא שכח דברים רבים והוא אמר בדיוק את הדברים שבשלם הואשם לפני שנים באנטישמיות והכחשת שואה. אלה בדיוק הדברים שחוסמים אותנו. בדבריו הוא מתכחש לשיבתנו למולדתנו וזאת על אף שגם אבו מאזן יודע היטב שהקוראן מציין בעצמו את ההכרה בארץ ישראל כארצנו. בלי ההכרה הבסיסית הזו לא נוכל לבנות אמון ולהתקדם" הוסיף הנשיא. 

ריבלין אמר את הדברים בפגישתו עם משלחת הנהלת איפא"ק (AIPAC) המבקרת בישראל. המפגש נערך בבית הנשיא בירושלים בהשתתפות נציגי שתי המפלגות מכל רחבי ארצות הברית, והנחתה אותו נשיאת איפא"ק ליליאן פינקוס.  

נאום עבאס מול המועצה המרכזית הפלסטינית

נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס נשא ביום ראשון השבוע נאום בן שעתיים במהלכו השתלח בנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ואמר כי עליו "להתבייש" על יחסו לפלסטינים והזהיר כי ידחה ללא בעיה כל הצעה אמריקאית לתהליך שלום. בהתייחסויותיו האנטישמיות שב והאשים אבו מאזן את בריטניה על כך שהעניקה לעם היהודי את הצהרת בלפור והעלה תיאוריות הזויות הנוגעות לקיומה של מדינת ישראל כ"קולוניאליזם אירופאי". בחלק אחר עבאס טען שהעליה מתימן בשנות ה-50 מקורה בפרוייקט אמריקאי.

בחלקו המדיני של הנאום תקף עבאס את הממשל האמריקאי ואיחל לנשיא טראמפ ש"ייחרב ביתו". נאומו של עבאס מהווה עוד עדות להידרדרות ביחסי הרשות הפלסטינאית וארה"ב והמשך הרטוריקה המתלהמת מצידו של עבאס כלפי ממשל טראמפ. ההחרפה ביחסים החלה לאחר נאומו של טראמפ מלפני כחודש בו הכריז על הכרה אמריקאית בירושלים כבירתה של מדינת ישראל. מאז ההכרזה מאיים אבו מאזן כי ידחה את תכנית השלום של הבית הלבן אותה טראמפ אמור להציג.

בנאום אותו נשא מול המועצה המרכזית הפלסטינית חזר עבאס על ההתנגדות הפלסטינית להכרת טראמפ בירושלים ומתח ביקורת על אמירתו כי הפלסטינים מסרבים לקיים משא ומתן. "הוא (טראמפ) אמר בציוץ, 'אנו לא ניתן כסף לפלסטינים כיוון שהם מסרבים למשה ומתן'" אמר עבאס והוסיף, "התבייש לך. מתי בדיוק דחינו את השיחות? היכן הן השיחות אותן דחינו?".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/948322496591384576

טראמפ עורר את חמתם של הפלסטינים ושל מוסלמים בכל רחבי העולם בהכרזתו האחרונה כי ארה"ב תכיר בירושלים כבירתה של ישראל וכי יעביר אליה את השגרירות. בכך סיים טראמפ שנים של מדיניות בה ארה"ב הייתה חלק מהקונצנזוס הבינלאומי לפיו מעמדה של ירושלים ייקבע במשא ומתן בין הצדדים. עבאס אמר כי צידוד בישראל בנושא כה רגיש יפגע באמינותה וביכולתה של ארה"ב לשמש כגורם מתווך.

"ביכולתנו לומר לא לכל אחד בנושאים הקשורים לגורלנו ועמנו, ואמרנו לא לטראמפ", אמר עבאס והוסיף, "אמרנו לו כי הדיל ההיסטורי הפך לסטירה היסטורית אך אנו נסטור חזרה". עבאס הוסיף כי הפלסטינים דוחים את בקשת הממשל לעצור את התשלומים והקצבאות ל-35 אלף משפחות האסירים הפלסטינים. בישראל רואים בקצבאות הללו כלי המעודד פעולות טרור. הן מיועדות למשפחות האסירים הפלסטינים היושבים בכלא הישראלי אך גם למשפחות אשר בניהם ובנותיהן ביצעו פיגועי התאבדות שהביאו לרציחתם ופציעתם של ישראלים רבים.

"מדינה מינוס"

גורמים רשמיים פלסטינים אומרים כי לא התקבלה כל הצעה רשמית אמריקאית וכי שמעו מבני שיחם בערב הסעודית כי הממשל בוחן את האפשרות להציע לפלסטינים ישות מדינית – 'מדינה מינוס', שתוקם באזורים המצויים תחת שליטתם כיום בשטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה, כאשר ישראל תשלוט על הגבולות. בכירים בארה"ב לא אישרו את הטענות אך ידוע כי ההצעה האמריקאית תהיה נמוכה הרבה יותר מדרישות הפלסטינים ליהודה ושומרון, מזרח ירושלים, ורצועת עזה, כולן כחלק ממדינה עצמאית.

עבאס אמר כי הפלסטינים לא יקבלו את ארה"ב כמתווך יחיד ומאמין כי ההסכם האפשרי היחידי יושג באמצעות מספר צדדים כמו בהסכם המעצמות בנושא הגרעין האיראני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!