דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הודו

אני בהודו, הוא אמר / היום השני בהודו: הסכמי שיתוף פעולה כלכליים ופרחים לגנדי

יום מוצלח של ראש הממשלה בהודו - הצהרות משותפות ומפגשים כלכליים ומדיניים | לצד זאת, גם מודי וגם נתניהו רמזו לכך שההסכמים שנחתמו בקיץ האחרון בין שתי המדינות עדיין לא התממשו

נתניהו ומודי בהצרות משותפות (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
נתניהו ומודי בהצרות משותפות (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
שי ניר

"הודו היא מעצמה עולמית ומודי מנסה להזניק אותה קדימה, להיות עוד יותר עוצמתית. הידידות עם ישראל נרקמת בראש ובראשונה בגלל העוצמות שאנחנו מטפחים בישראל", כך אמר אתמול (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו בתדרוך לכתבים במהלך ביקורו המדיני, בהתיחסו למהות היחסים בין הודו וישראל, ולא פחות מכך גם לקשרים האישיים של המנהיגים. "הוא יוצא מגדרו להפגין את הידידות שלו כלפי ישראל ואת הידידות האישית בנינו", אמר ראש הממשלה נתניהו על ידידו מודי. בערב השתתפו המנהיגים בפורום מנכ"לים של החברות הגדולות משתי המדינות ובאירוע כלכלי בהשתתפות מאות אנשי עסקים ישראלים והודים, בו השיקו ראשי הממשלות את קרן המו"פ המשותפת ישראל-הודו.

נתניהו באתר הקבורה של גנדי (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
נתניהו באתר הקבורה של גנדי (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)

שיתופי פעולה וביטול העיסקה עם רפא"ל

נתניהו השתתף בקבלת פנים רשמית ולאחריה קיים פגישות עבודה עם מודי. בתום פגישתם, חתמו השניים על מספר הסכמים בילטרלים בהם הסכם אנרגיה בתחום הגז והנפט לחיזוק שיתופי הפעולה בפעילויות הפקה ומו"פ, לקידום יצירת קשרים אקדמיים בין אוניברסיטאות ומוסדות, הענקת כספי תמיכה ממשלתית משותפת לסרטים בהפקה ישראלית-הודית,פיתוח שירותי האוויר בין המדינות, שיתוף פעולה טכנולוגי ותעשייתי בתחום עמידות ביטחון הסייבר והסכם השקעות הדדיות בין המדינות.

על רקע ביטול עסקת טילי הגיל בשווי של חצי מליארד דולר ע"י משרד ההגנה ההודי, אמר נתניהו בתדרוך הכתבים כי ניתן יהיה לראות "בשבועות ובחודשים הקרובים, את הידוק הקשרים במישור הביטחוני, הכלכלי והעסקי" והוסיף, "החברות ההודיות יכולת להתרשם היום שיש כאן מגמה ארוכת טווח למחויבות אמיתית של הקשר". במענה לשאלה על ביטול העסקה אמר נתניהו "עובדים על כך".

"למחויבות יש חשיבות, הודו זה שוק ענק ואנחנו פועלים לפתוח אותו. הוא סגור בגלל קשיים בירוקרטים שפוקדים את המעברים שאנחנו רוצים לעבור דרכם. במידה שיש דרקטיבה של הממשל ושל ר"מ הודו לפתוח את זה, זה מאיץ זאת", אמר נתניהו בהתייחסו לכך שחלק מההחלטות הקודמות של המנהיגים, אותן לא פירט, לא יושמו. בקרוב, הבטיח ראש הממשלה, יתחילו שיחות על אזור סחר חופשי בין המדינות, "אמרתי לנשיא הודו שאנחנו מאוד רוצים לקדם את זה, זה ידוע ועובדים על זה. אבל כמהלך ביניים אנחנו נתנו רשימה של כמה מאות מוצרים שאנחנו רוצים לשחרר אותם ממכסים כדי שיוכלו להיכנס, כדי שחברות ישראליות יוכלו להיכנס להודו ללא המכשולים הגדולים שעומדים בפניהם, אגב בפני כל החברות ואני חושב שהם בוחנים את זה באופן חיובי".

מודי התייחס גם הוא לנושא שיתוף הפעולה בתחום הביטחוני בין המדינות ואמר, "בתחום הביטחון, הזמנתי חברות ישראליות לנצל את תקנות השקעות החוץ לעשות יותר עם חברות מקומיות" והוסיף, "אנו נכנסים לתחומים לא נודעים של שיתוף פעולה בתחומי נפט וגז, אבטחת סייבר, סרטים וחברות הזנק".

הביקור בהודו – היום ה-2

ראש הממשלה נתניהו ורעייתו התקבלו ע"י ראש ממשלת הודו מודי בטקס קבלת פנים רשמי ובמשמר כבוד עם למעלה ממאה חיילים בארמון הנשיאות בדלהי. "זהו שחר לעידן חדש בחברות הנפלאה בין הודו לישראל. זה החל בביקור ההיסטורי של ראש הממשלה מודי בישראל, שיצר התלהבות רבה וממשיך בביקור שלי כאן, שאני חייב להודות מרגש מאוד עבור אשתי ועבורי, כמו כל תושבי ישראל. זה יעזור להמשיך לטפח את החברות שלנו, יביא לצמיחה, לשלום ולהתקדמות של שני העמים". לאחר הטקס, הניחו הזוג נתניהו זר במקום שריפת גופתו של אבי הודו המודרנית, מהטמה גנדי. "כל כך הרבה יופי ופשטות לכבוד האב המייסד של הודו המודרנית, אחד המנהיגים הרוחניים הגדולים בעולם", כתב נתניהו בספר האורחים.

מאוחר יותר קיימו נתניהו ומודי פגישת עבודה, חתמו על הסכמים בילטרלים ומסרו הצהרות משותפות בהן ציינו 25 שנים ליחסים הדיפלומטים בין המדינות והחשיבות האסטרטגית ביחסים.

לקראת הערב קיים נתניהו פגישה עם נשיא הודו ראם נאט קובינד. "הבנה פוליטית, שיתוף פעולה ביטחוני ושותפות טכנולוגית הם עמודי התווך של המעורבות האסטרטגית בין הודו לישראל" אמר קובינד, והוסיף כי "יש הזדמנויות לפני שתי המדינות בתחומי ההשקעות, הייצור, השירותים, חברות הזנק והטכנולוגיה. הוא העריך את נוכחותן של חברות ישראליות בהודו, בעיקר בתחומי המים, הביטחון, הטכנולוגיה והבריאות".

גם הנשיא קובינד התייחס גם לנושאי הביטחון והמלחמה בטרור, "שיתוף הפעולה הביטחוני בין הודו לישראל מוגדר על ידי המאבק המשותף שלנו נגד הטרור". קובינד הוסיף כי שיתוף הפעולה נגד הטרור, "מתקדם היטב, אבל אנחנו צריכים לעשות יותר. אנחנו צריכים לעבוד יחד כדי לפתח תגובה גלובלית חזקה כדי להביס את הטרור בכל גילוייו".

היום (שלישי) יבקר נתניהו בארמון הטאג' מאהל בעיר אגרה במדינת אוטר פרדש בהודו, הנחשב לאחד משבעת פלאי תבל ומוכר כאתר מורשת עולמית ע"י ארגון אונסק"ו, ולאחר מכן ישתתף בוועידה העסקית כלכלית רסיניה, בה יהיה הנואם המרכזי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!