דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

אולימפיאדת החורף 2018 / הוקי במקום פצצות - הקוריאות יקימו נבחרת הוקי קרח נשים משותפת

לקראת המשחקים, שיחלו בעוד פחות מחודש בקוריאה הדרומית, נפגשו נציגי הצפון והדרום והחליטו על שורה של שיתופי פעולה מרחיקי לכת | הניסיונות האמיצים ביותר הם הקמת נבחרת הוקי נשים משותפת לצפון והדרום

נבחרת דרום קוריאה בהוקי באליפות העולם בהוקי. 7 באפריל 2017 (צילום: katatonia82 / Shutterstock.com)
נבחרת דרום קוריאה בהוקי באליפות העולם בהוקי. 7 באפריל 2017 (צילום: katatonia82 / Shutterstock.com)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

לאולימפיאדה יש היסטוריה ארוכה של ניסיוניות לגשר על מלחמות ומאבקים פוליטיים בשם רוח הספורט. פעם בארבע שנים מייצרים המשחקים מקום בטוח למפגש ברוח הספורטיבית של יוון העתיקה, שאפשרה לעמים יריבים להניח לרגע את המחלוקות והשנאה. למרות זאת, בתקופה המודרנית האולימפיאדה הוא מקום פוליטי שלעיתים מנוצל למטרות של קידום המאבק והמלחמות. כמו למשל החרם של ארה"ב ושותפיה על אולימפיאדת מוסקבה 80, החרם של הצד הסובייטי ושותפיה הפוליטיים על אולימפיאדת לוס אנג'לס ב-84 או פלישה של רוסיה לגיאורגיה במהלך טקס הפתיחה של אולימפיאדת בייג'ינג 2008.

בשנים האחרונות המתח בין שתי מדינות של חצי האי קוריאה נמצא בשיאו. המשך הניסוי וההתחמשות הצבאית של צפון קוריאה מייצרת תחושה שהמלחמה הגרעינית בין צפון קוריאה לארה"ב יפן ודרום קוריאה מתקרבת בצעדי ענק. לדרום קוריאה שפורחת כלכלית בשני העשורים האחרונים, אין אינטרס לצאת למלחמת אחים מול הצפון הקמוניסטי, אך עלייתו של דונלד טראמפ לשלטון בארה"ב והמסרים האלימים ההדים בינו לבין נשיא צפון קוריאה קים ג'ונג און מטלטלים את האיזור ומעמיקים את חוסר האמון והפחד בין שני המדינות השכנות.

החלטה לקיים את המשחקים של אולימפיאדת החורף בעיר פיונגצ'אנג בדרום קוריאה, מיד העלו את המתח הפוליטי מול שכנתה הצפונית. חודש לפני פתיחת המשחקים היה נראה שהספורטאים מהצפון הקומוניסטי ישארו בביתם ולא יאפשרו להם להתחרות במדינת האויב מספר 1.

לשתי המדינות ישנה היסטוריה ארוכה של חרם וביטול ההגעה לתחרויות שמתקיימות בדרום קוריאה, המפורסמת מכולן היא כמובן החלטה לא להגיע לאולימפיאדת הקיץ שהתקיימה בעיר הבירה סיאול בקוריאה הדרומית ב-1988. לאחר משא ומתן ארוך שעלה על שרטון בעקבות דרישותיהם הלא הגיוניות של השלטון הקומוניסטי להעביר חלק מהתחרויות לצפון, להקים נבחרות משותפות ולקיים במקביל לטקס המרכזי, טקסי פתיחה וסיום גם בקוריאה הצפונית. לאחר ביטול השיחות החליטו בצפון קוריאה להחרים את המשחקים האולימפיים בסיאול ואליהם הצטרפו שותפיהם הפוליטיים מדינות אלבניה, איי סשל, קובה ואתיופיה.

לעומת זאת, כבר היו אירועי ספורט בשנים האחרונות שמשלחות מהצפון הגיעו לדרום קוריאה. זה קרה פעמיים במשחקי אסיה שהתקיימו בדרום קוריאה ב-2002 ו-2014.  השיא עד כה של שיתוף הפעולה היה הצעדה המשותפת בטקסי הפתיחה באולימפיאדות סידני 2000 ואתונה 2004  בה הלכו חברי שתי המשלחות ביחד תחת הדגל הבלתי רשמי של קוריאה המאוחדת בצבעי כחול לבן.

בשבוע שעבר הכריזו שני הצדדים באופן חגיגי על קיומה של מפגש פוליטי ראשון בין משלחות של שני המדינות לאחר הפסקה של כמעט שנתיים. בסיומה של הפגישה שהתקיימה ביום חמישי החליטו שני הצדדים על שורה של שיתופי פעולה מרחיקי לכת , שיאפשרו למשלחת מהצפון להגיע באופן נינוח יותר לאולימפיאדת החורף שתחל בחודש הבה. רוה טאי-קאנג סגן שר הספורט אמר לעיתונות המקומית בסיום הפגישה: "העלנו הצעות שונות, כולל הקמה של קבוצת הוקי קרח משותפת לנשים ומצעד משותף לתוך האצטדיון האולימפי".

בינתיים לא כל ההצעות נחשפו בתקשורת המקומית, אבל הפגישה הוגדרה כחיובית ומוצלחת והרעיון המיוחד נשקל בכובד ראש בצד הצפוני. למרות שהדד ליין לתחילת התחרויות מתקרב בצעדי ענק, כדי לייצר הסכם משותף ידרשו הדדים להיפגש עוד פעמיים כולל ישיבה משותפת עם הוועד האולימפי העולמי ב-20 בינואר במשרדים האולימפיים בלוזאן שוויץ'.

כרגע רק שני ספורטאים צפון קוריאנים העפילו לאולימפיאדה, אלו הם צמד מחליקי הקרח ראום טאו- אוק בת ה18 ושותפה קים ג'ו- סיק בן ה-25.שניהם לא נרשמו למשחקים בגלל שלא קבלו את אישורה של המדינה ויצטרכו אישור מיוחד מהוועד האולימפי כדי לאפשר להם ליטול חלק בתחרויות. בנוסף העלתה הבקשה להעניק מספר מקומות אוטומטיים נוספים לספורטאים שאינם עמדו בקריטריונים, במטרה להצליח להגדיל את המשלחת הצפונית. הוועד האולימפי כבר הסכים לכך עקרונית, רק נשאר לסכם על מספר המשתתפים.

אם ההחלטה המהפכנית של נבחרת הוקי קרח משותפת תרקום עור וגידים, היא תהפוך להיות לאחד הסיפורים הגדולים ביותר בהיסטוריה של המשחקים האולימפיים. כאשר תוך זמן קצר מאוד יצטרכו שחקניות משני המדינות האויבות למצוא מכנה ושפה משותפת כדי להתחרות ביחד כנגד הקבוצות האחרות בשלב הבתים – שבדיה, שוויץ ויפן. ואוהדים משתי המדינות העוינות יאחדו כוחות ויעודדו את נבחרתם המשותפת באולימפיאדת הקונטרה הנצחית למלחמה ופצצת האטום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!