דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כפר שלם

פינוי פיצוי / הצעת חוק להסדרת הפיצויים לתושבי כפר שלם תעלה בקרוב להצבעה

ועדת הכלכלה של הכנסת הסכימה להעלות לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק בעניינם של תושבי שכונת כפר שלם | התושבים מיואשים מהתמשכות הדיונים על-פני 20 שנה

סמטה בכפר שלם, ת"א 2016. צילום: דבר ראשון
סמטה בכפר שלם, ת"א 2016. צילום: דבר ראשון

תושבי כפר שלם בתל-אביב, ששאלת בעלותם הרשמית על הקרקעות עליהן הם מתגוררים נמצאת במחלוקת מאז שנכנסו אליהן ב-1948, קיבלו ביום שני השבוע שבב של ודאות כשוועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות חבר הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני), אישרה לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק שנועדו להבטיח את זכויותיהם במקרה של פינוי. שאלת פינויים עלתה לפרק בתחילת שנות ה-90 עם תחילת גלי העלייה גדולים ממדינות חבר העמים בתקופת ממשלת רבין הראשונה ומאז ניטש ויכוח לגבי זהות הזכאים לפיצויים וגובהם של הפיצויים האלה.

"ערכי הקרקע בכפר שלם גבוהים מאוד ורוצים לגזור עלינו קופון"

אברהם וציפורה מדר ז"ל שעלו לארץ מתימן בשנת 1943 ושאת סיפור משפחתם הבאנו בהרחבה כאן ב'דבר ראשון', הם רק אחת מהדוגמאות. את שנותיהם הראשונות בארץ עשו בני הזוג באבן יהודה. במהלך מבצע 'חמץ' באפריל 1948 כבשו כוחות 'ההגנה' את הכפר סלמה ממנו נהגו צלפים ערבים לירות אל עבר בתי שכונת התקווה ויד אליהו. הכפר, שאיכלס כ-7,600 תושבים ערבים התרוקן כמעט כולו. מוסדות המדינה שבדרך קראו לעולי תימן שהגיעו במבצע "כנפי נשרים" ולעולים ותיקים יותר, ביניהם גם הזוג מדר, ליישב את בתי הכפר. המטרה היתה לאחוז בקרקע ולמנוע את חזרתם של התושבים הערבים לאזור. גבולות העיר תל אביב התרחבו למזרח, ועד מהרה הפך הכפר לשכונה צפופה בה חיים כ 20,000 תושבים.

ישיבה בוועדת הכלכלה בכנסת בנושא כפר שלם. יוני 2016 (צילום: דבר ראשון)
ישיבה בוועדת הכלכלה בכנסת בנושא כפר שלם. יוני 2016 (צילום: דבר ראשון)

הצעות החוק שאושרו אתמול הן של חברי הכנסת נאוה בוקר (הליכוד), יו"ר הוועדה איתן כבל, דב חנין (הרשימה המשותפת), יעקב מרגי (ש"ס) ונורית קורן (הליכוד) וזהו כבר הדיון הרביעי בהצעה שעלתה לפני למעלה משנה וחצי. הכוונה היא לאשרה לקריאה ראשונה במסגרת העקרונות של פיצוי לתושבים במשק סגור כאשר הסכום הכולל של הפיצויים לא יעלה על התמורה שתתקבל ממכירת הקרקע. "עשיתי לילות כימים בשכונה וכל מאמץ כדי להביא לסיום הפרשה ולראות את שיקום השכונה והתושבים", אמר כבל. הוא הבהיר כי בסוף הממשלה היא שתצטרך להוציא את התוכנית לפועל.

מנכ"ל עיריית תל אביב, מנחם לייבה, התייחס להצעה ואמר כי היא לא בנויה לטפל בבעיה במסגרת משק כספי סגור כיוון שלטענתו, עלולה להיות חריגה של מיליארד שקל לפחות מהמקורות הכספיים. לייבה העריך כי מדובר על כ-582 משפחות שזכאיות לפיצוי, כשדמי הפינוי שניתן לעמוד בהם עומדים על בין 1.57 מיליון שקל לעד ל-1.9 מיליון שקל. פיצוי זה הינו נמוך משוויה המוערך של דירת ארבעה חדרים שתיבנה במקום ועומד על כ-2 מיליון שקלים.

אהרון מדואל, יו"ר ועד כפר שלם. (צילום: דבר ראשון)
אהרון מדואל, יו"ר ועד כפר שלם. (צילום: דבר ראשון)

נציג התושבים, אהרון מדואל, אמר מנגד כי עיריית תל אביב באה עם הצעה שמכשילה את הפינוי ולא הצליחה ב-20 השנים האחרונות להציג מודל מוסכם לא בגבעת עמל, לא בשכונת הארגזים ולא בשום מקום אחר. לדבריו, "ערכי הקרקע בכפר שלם גבוהים מאוד ורוצים לגזור עלינו קופון".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!