דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סעודיה

המזרח התיכון / 1.3 מיליון נשים סעודיות יגוייסו ויוכשרו לנהוג במוניות בממלכה

בקרוב ייכנס לתוקפו הצו המלכותי המתיר לנשים בסעודיה לנהוג | חברות המוניות הגדולות מקוות לנצל את כוח האדם החדש כדי להגיע לפלח שוק חדש: נשים | היוזמה גם תצמצם את האבטלה בממלכה העומדת על 12.8%

אישה סעודית נוהגת ברכב, אילוסטרציה (צילום: shutterstock).
אישה סעודית נוהגת ברכב, אילוסטרציה (צילום: shutterstock).
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

אזרחי הממלכה שיזמינו מונית בחודשים הקרובים יופתעו בוודאי לראות מאחורי ההגה נהגת, לאחר שחברות המוניות הגדולות הפועלות במדינה הודיעו על גיוס של 1.3 מיליון נהגות מונית.

בספטמבר האחרון הודיעה סעודיה כי החליטה לבטל בצו ממלכתי את האיסור על נהיגת נשים בממלכה, בצעד שנתפס אצל רבים כמהפכה בנושא זכויות הנשים שסבלו מאפלייה קשה לעומת הגברים. בעקבות הצו המלכותי, הודיעו שתי חברות המוניות הגדולות הפועלות בסעודיה – Uber וחברת Careem כי הן מתכוונות לגייס לפחות 1.3 מיליון נשים שינהגו במוניות שלהן בכל רחבי סעודיה. כיום כל הנהגים המועסקים על ידי שתי החברות הם גברים בלבד.

זו הרגשה נפלאה להיות בין ה"קפטניות" הראשונות בסעודיה. הדבר הראשון שהביא אותי לחשוב על עבודה כנהגת מונית היה הצורך הגדול שלנו לנהוג. בתור נשים בסעודיה, אנו צריכות את עזרת הגברים עבור הדברים היומיומיים הקטנים שלנו

חברת Careem, הפועלת ב-13 מדינות ברחבי המזרח התיכון, צפון אפריקה ופקיסטן ושוויה מוערך בכמיליארד דולר, כבר הודיעה כי פתחה מרכזי הכשרה לנשים סעודיות שהוציאו רשיון נהיגה כאשר שהו בחו"ל בשנים האחרונות, בערים הגדולות בממלכה ובהן ריאד, ג'דה ואל חובר, במטרה להכשיר אותן במהירות להיות נהגות מונית כשהצו המלכותי ייכנס לתוקפו בחודש יוני הקרוב. במהלך תקופת ההכשרה ילמדו הנשים את חוקי התנועה בסעודיה, טכניקות שירות לקוחות וכיצד להשתמש באפליקציות הזמנת מונית כמו Uber ואחרות. הקורסים עצמם מועברים על ידי נשים נהגות שהוציאו רשיון נהיגה במדינות אחרות.

"מהרגע הראשון הכרזנו על הנכונות שלנו לקבל בברכה נשים לעבוד על הפלטפורמה שלנו", סיפר עבדאללה אליאס, מייסד חברת Careem. הוא הוסיף כי זמן קצר לאחר שהחברה פירסמה את ההצעה לנשים סעודיות לשמש כנהגות מונית, הוצפו משרדי החברה באלפי פניות מצד נשים מקומיות. "אנו מתכוונים לגייס לפחות עשרת אלפים נהגות עד יוני הקרוב, בו ייכנס לתוקפו הצו. 'קפטניות', כפי שאנו מכנים את נהגות שלנו, יסייעו לנו לספק שירות טוב יותר לנשים רבות המבקשות לטייל אולם מסרבות לעשות זאת עם נהג שאינן מכירות ויעדיפו נהגות. זה אומר שחלק גדול מהחברה הסעודית שאינה משתמשת בשרותים שלנו כיום, תתחיל להתשמש בהן בקרוב", סיפר אליאס.

מורשות להיכנס לאצטדיונים וכעת גם מורשות לנהוג. נשים בסעודיה (צילום: Saudi Press Agency via AP, File)
מורשות להיכנס לאצטדיונים וכעת גם מורשות לנהוג. נשים בסעודיה (צילום: Saudi Press Agency via AP, File)

מנהל יחסי הציבור של Careem, מורטדה אללווי, סיפר גם הוא על תהליך ההכשרה לנהגות מוניות אותו החלה החברה בימים האחרונים. "מי שתשלים את קורס ההכשרה תקבל תעודה שתעיד באופן רשמי על הצטרפותה לצוות של Careem ועל ידיעתה את כל חוקי התנועה הסעודית", סיפר אללווי.

גם בחברת Uber הודיעו על פתיחת "מרכזי גיוס" לנשים מקומיות שיבקשו לעבוד כנהגות מונית, לאחר שבשנים האחרונות גוייסו גברים רבים בממלכה כנהגים בחברה. "אנו נשתף פעולה עם כל המוסדות הקשורים בנושא על מנת להקל על עבודת הניירת, הגישה להכשרה ולכלי הרכב, לרבות הקלת הגישה לבתי ספר לנהיגה המנוהלים על ידי צד שלישי. במדינה בה נשים אינן יכולות לנהוג, אנו מציעים לשלטונות פתרון של win-win" סיפר זיד חרייש, מנכ"ל Uber בסעודיה. הוא סיפר כי במסגרת היוזמה החדשה לגיוס נשים נהגות פתחה Uber גם "סדנאות הקשבה" לנשים בריאד, במסגרתן "עוצבו מחדש סדרי העדיפויות של Uber בסעודיה והתוכניות העתידיות עבור נשים נהגות בממלכה, וכמו כן הועלו במפגשים בעיות שונות בהן עלולות נשים להיתקל במהלך עבודתן כנהגות מונית".

עמאני עלאוואמי, 28, עובדת בנק בעיר אל חובר, היא אחת הנשים הראשונות שכבר הצטרפו ליוזמה של Careem להכשיר נהגות מוניות. "אני רוצה להיות שם לעזרה כאשר מישהי זקוקה להסעה. זו הרגשה נפלאה להיות בין ה'קפטניות' הראשונות בסעודיה. הדבר הראשון שהביא אותי לחשוב על עבודה כנהגת מונית היה הצורך הגדול שלנו לנהוג. בתור נשים בסעודיה, אנו צריכות את עזרת הגברים עבור הדברים היומיומיים הקטנים שלנו, ושרותי המוניות במקום בו אני מתגוררת אינם מספיקים לכך", סיפרה עלאוואמי, שהוציאה רשיון נהיגה כאשר התגוררה באיחוד האמירויות לצורך לימודים לפני מספר שנים. "אפליקציות להזמנת מוניות סייעו לנו הרבה כאשר התגוררתי באיחוד האמירויות. אני חושבת שכאשר הממשלה הודיעה על הצו המלכותי לבטל את איסור נהיגת הנשים בסעודיה, הרבה מאוד גברים שהתנגדו לנהיגת נשים שינו את דעתם והפכו לתומכים בכך", טענה.

שתי חברות המוניות הגדולות מקוות כי היוזמה לגייס 1.3 מיליון נהגות מוניות תסייע גם בהפחתת רמת האבטלה הגבוהה בממלכה, העומדת על 12.8 אחוזים.

למרות הפתיחות הגוברת כלפי זכויות הנשים בסעודיה, חאליד אבאלחיל, דובר משרד העבודה הסעודי, מיהר להזכיר כי ישנן עדיין הגבלות שעל נשים עובדות לעמוד בהן. "נשים יוכלו לעבוד משמרות לילה כנהגות מונית, אולם בתנאי כי לא יעברו את מכסת שעות העבודה המותרת ביממה על פי החוק, ולא יישארו סגורות בתוך מקומות העבודה שלהן לאחר השעה 23:00" ,אמר אבאלחיל. חוקי העבודה בסעודיה קובעים כי עובד לא יוכל לעבוד יותר משמונה שעות ביום, או 48 שעות בשבוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!