דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שירות משותף

שוויון בין המינים / פלג קיצוני בציונות הדתית קורא לפטר את הרמטכ"ל בשל מינוי רב-סרן ט'

שמואל אליהו, רב העיר צפת, קרא לפיטורי אייזנקוט בשל העובדה כי מונתה מפקדת טייסת תעופה ראשונה בחיל האוויר | אליהו לא לבד. גם ח"כ סמוטריץ תקף את ההחלטה ורב ההתנחלות בית אל קרא שלא להתגייס לצבא בשל השירות המשותף

רב-סרן ט' האישה הראשונה שמונתה לתפקיד מפקדת טייסת תעופה (צילום: דובר צה"ל)
רב-סרן ט' האישה הראשונה שמונתה לתפקיד מפקדת טייסת תעופה (צילום: דובר צה"ל)
שי ניר

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיב בראיון לרשת ב', על מינויה ההיסטורי של רב-סרן ט' לתפקיד מפקדת טייסת תעופה, ואמר כי "לכל אחד מהמינים טבע פיזיולוגי ויש להם גם אופי וכשרונות וגם תפקידים שמתאימים להם. הניסיון לטשטש ולהתכחש לעובדת היסוד הכל-כך בסיסית הזו בעולם הוא בעיני, בעיקר מצחיק".

שירות הנשים בצה"ל ופקודת השירות המשותף הן בסיס לוויכוחים וקרעים בציונות הדתית מזה תקופה ארוכה, אך נראה כי תקדים חשוב והיסטורי של מינוי טייסת בכירה ראשונה, הוציא את השדים מרבצם. שלמה אבינר, רב הישוב בית אל, התייחס למינוי באתר "כיפה", וקבע כי אין להתגייס לצבא בשל השירות המשותף לגברים ונשים. רב העיר צפת שמואל אליהו החריף הבוקר גם הוא את הטון ובראיון בגל"צ קרא לפטר את הרמטכ"ל גדי אייזנקוט.

בצלאל, אני מזמין אותך ללמוד על לידיה ליטבק, טייסת יהודיה, גיבורת ברית המועצות שהפילה לפחות 12 מטוסים נאציים במלחמת העולם השנייה ועל אלפי לוחמות במחתרות ובצה"ל שחירפו נפשן בהגנה על מדינת ישראל ועל החופש שאתה חי בו ולהתנצל בפניהן

"הצבא נכנס לאג'נדה פמיניסטית מטורפת. לא יודע מה נכנס לאייזנקוט בראש", אמר אליהו והוסיף כי "שרי הממשלה וראש הממשלה צריכים להגיד לאייזנקוט תחזיר את המפתחות ולך הביתה. אחרי הדו"ח של הירידה במוטיבציה היית צריך לארוז. יותר מדי דברים עשית כדי להוריד את המוטיבציה במיוחד המלחמה בחיילים הדתיים. אני קורא לראש הממשלה להגיד לאייזנקוט 'לך הביתה'".

בתגובה להשתלחויות של אישי הציבור, הגיב שר הביטחון ואמר כי הוא מגנה בתוקף התערבות בוטה של גורמים חיצוניים, "כולל רבנים מכובדים ככל שיהיו", בענייני צבא. ליברמן הוסיף כי זה דבר פסול שפוגע קשות בביטחון המדינה ובחוסן הלאומי. "צה"ל אינו צבא פמיניסטי או שוביניסטי. כל שיקוליו הם מבצעיים בלבד", אמר והוסיף, "אני קורא לרב שמואל אליהו ולרב שלמה אבינר לחזור בהם מדבריהם החשוכים, להימנע בעתיד מהתבטאויות דומות ולהפסיק לפגוע בעוצמתו של צה"ל ובלגיטימיות שלו".

מטוס F15I (צילום: צחי בן עמי/ פלאש 90).
מטוס F15I (צילום: צחי בן עמי/ פלאש 90).

גם שר החינוך בנט, יו"ר מפלגתו של סמוטריץ' ומהמנהיגים הבולטים בציונות הדתית, התבטא בחריפות – "אני דוחה לחלוטין כל קריאה שלא להתגייס לצה״ל ואת הקריאה החצופה לפטר את הרמטכ״ל. קריאות אלו נובעות מחרדה כנה אך שגויה של קבוצות מסוימות כאילו צה״ל החליט לאמץ אג׳נדה פמניסיטית-ליברלית-רדיקלית על חשבון מבצעיות וניצחון במלחמה".

עוד אמר בנט כי "אירועים נקודתיים מסוימים כמו גילוח זקנים ושירותים משותפים מתפרשים על ידי אותם אנשים כאימות לתפיסתם. תפיסתם זו, כאמור, שגויה" והוסיף, "צה״ל ממוקד בתכליתו: ביטחון לאזרחי ישראל. צה״ל פועל ברגישות ובהתחשבות בצרכי חיילים דתיים. לעתים, כמו בכל גוף גדול, נעשות שגיאות. אך הן מתוקנות מתוך הידברות ואמון. אני בוטח בצה״ל, במפקדיו וברמטכ״ל ואני דוחה מכל וכל קריאה מכל סוג לסרב להתגייס. צה״ל הוא של כולנו, אך הוא איננו תכנית כבקשתך".

״ביום בו עוד אישה פורצת תקרת זכוכית וממונה למפקדת טייסת מגיעים בצלאל סמוטריץ׳ והרב אבינר ומזכירים לכולנו איפה אנו חיים", מסרה יו״ר נעמת, גליה וולוך. "ניסיונות האפליה, ההדרה וההדתה נמשכים וכך גם הניסיונות של גורמים דתיים קיצוניים לפגוע ולסכל הישגים מבורכים בצה״ל ומחוצה לו. נשים יכולות וצריכות לשרת בכל יחידה בצה״ל וראויות לכל תפקיד – סמוטריץ׳, אבינר וחבריהם – הם אלו שצריכים להוציא עצמם מהמחנה״.

הרמטכ"ל משה דיין מעניק דרגות טיס לבתיה אורני, 1954 (התמונה באדיבות המצולמת).
הרמטכ"ל משה דיין מעניק דרגות טיס לבתיה אורני, 1954 (התמונה באדיבות המצולמת).

שרת התרבות והספורט מירי רגב, ששימשה כדוברת צה"ל בתקופת ההתנתקות, מסרה: "מינויה של ט' הוא מסר חשוב לנשים רבות שיש להן לאן להתקדם ולאן לשאוף ויש מי שמעריך את היכולות שלהן. מינויה של רס"ן ט' מעיד על היכולות שלה ואין ספק שבעבורה גם השמים אינם הגבול", אמרה השרה רגב.

"אני רוצה בהזדמנות זו לברך את שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר על שפתחו עוד תפקידי פיקוד ולוחמה לנשים בצה"ל. אין לי ספק שיש עוד תפקידים רבים אותם יכולות נשים למלא בצה"ל ושבעתיד נראה יותר נשים ישובות סביב שולחן פורום המטכ"ל".

חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) בחר להזכיר למתנגדים את ההיסטוריה היהודית. "בצלאל, אני מזמין אותך ללמוד על לידיה ליטבק, טייסת יהודיה, גיבורת ברית המועצות שהפילה לפחות 12 מטוסים נאציים במלחמת העולם השנייה ועל אלפי לוחמות במחתרות ובצה"ל שחירפו נפשן בהגנה על מדינת ישראל ועל החופש שאתה חי בו ולהתנצל בפניהן. הדרת הנשים הזו אין לה חלק בדת היהודית והיא משקפת קיצוניות ובורות מסוכנות".

חבר הכנסת עפר שלח, יו"ר סיעת 'יש עתיד' גורס כי המאבק של זרמים בציונות הדתית נגד השירות המשותף היא מלחמה על ערכי הליבה הישראלים. "כפי שאני אומר כבר שנתיים, זה לא מפקדת טייסת או זקנים או אלאור אזריה או פקודת השירות המשותף: זו מערכה מתוכננת, שמטרתה להחליש את סמכותם של מפקדי הצבא ואת יכולתם לפקד. זה לא ויכוח על שוויון: זו פגיעה בעמוד השדרה הביטחוני שעליו כולנו נשענים".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!