דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חזקת הגיל הרך

חזקת הגיל הרך / האם הורה עשיר הוא הורה טוב? הוויכוח על חזקת הגיל הרך נמשך

מחלוקת סביב שני נוסחים של חוק ביטול חזקת הגיל הרך | ח"כ קיש הכניס סעיפים שבין היתר נותנים קדימות להורה העשיר | ח"כ מועלם: "עשיתם תרגיל, הפעלתם אלימות"

חברי הכנסת מועלם וקיש (צילום: פלאש90)
חברי הכנסת מועלם וקיש (צילום: פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שהושגו הסכמות על המשך החקיקה של חוק חזקת הגיל הרך, נערך הבוקר (רביעי) דיון סוער בוועדה המשותפת לאישור הנוסח להצבעה בקריאה ראשונה. בהפתעה הוכנס לסעיף אשר בפועל יאפשר רק להורים עשירים לקבל חזקה על ילדיהם. החוק מקודם בשתי גרסאות לסעיפים המתייחסים לשיקולים אותם צריך לקחת בחשבון בהחלטה על חזקתו של הילד, האחת של חבר הכנסת יואב קיש (הליכוד) והשנייה של ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי).

ח"כ מועלם: חוק חזקת הגיל הרך לא יקודם. חזקת הגיל הרך לא תבוטל!

אך בניגוד לדברים שסוכמו הכניס קיש סעיף שנוי במחלוקת: איתנותו הכלכלית של כל אחד מההורים. דבר זה עורר התנגדות בקרב חברי הכנסת ומכיוון שעל הנוסח לקריאה השנייה והשלישית צריכה להיות הסכמה של כולם, סביר שהסעיף הזה לא יעבור. גם הגורמים המקצועיים שהשתתפו בדיון הביעו התנגדות לסעיף הזה. מוריה כהן בקשי, ראש תחום משפחה וילדים במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, אמרה כי העובדה שהורה עשיר או עני לא יכולה להשפיע על המקום בו הילד יהיה. "השיקול צריך להיות מתוך טובת הילד ולא מתוך שאלה כלכלית". גם ממשרד הרווחה נמסר כי "טובתו של הילד לא יכול שתוכרע מאיתנות כלכלית".

הסעיפים שבמחלוקת בשתי הגרסאות לחוק חזקת הגיל הרך (גרפיקה: אידאה)
הסעיפים שבמחלוקת בשתי הגרסאות לחוק חזקת הגיל הרך (גרפיקה: אידאה)

ח"כ שולי מועלם אמרה בדיון: "עשיתם תרגיל, הפעלתם אלימות שאני אעביר קודם את הסעיפים שלי ואז כתבתם את הסעיפים המזעזעים האלה. ברור שמי שטיפל שנתיים קודם לא יילקח בחשבון ורק יילקח בחשבון האיתנות הכלכלית. המסר להורים: אם אתה עני אתה לא יכול להיות הורה – זה סעיף 'הורות נקנית בכסף'. הדבר הזה לא יעבור לעולם. אתם לא רואים את טובת הילד. אתם שקרתם אותי והתנהלתם באלימות ובריונות. ברור לחלוטין שאין הסכמה על הגיל ולא תהיה. נקבע שהצעת החוק לא תתקדם בלי הסכמות. אם למישהו נדמה שהאלימות תמשיך. הגענו לסוף."

חברת הכנסת מרב מיכאלי (המחנה הציוני) אמרה בדיון כי "בזמן האחרון מחוקקים רק בקואליציה. מי שלא – לא מיוצג. טובת הילדה והילד וזכותם של אבות להורות הם דברים שאני נאבקת עליהם. הצעתי ליואב לחתום על הצעת חוק המטפלת בכל הקריטריונים – הוא סירב. מצד אחד קיש רוצה להחשיב את המצב הכלכלי כולל ההשתכרות שנתיים לפני הפרידה, כאשר נשים משתכרות 40 אחוז פחות ומצד שני הסעיף לא יביא בחשבון שאותם שנתיים את מידת הטיפול בילד ש-90 אחוז נופל על הנשים". לטענת מיכאלי, הכוונה היא לוודא משני הצדדים שהנשים לא נלקחות בחשבון, "שהזכויות שלהן לא נשמרות".

הפגנה מול ביתה של השרה איילת שקד במחאה על ביטול חזקת הגיל הרך (קרדיט: שירן פרץ)
הפגנה מול ביתה של השרה איילת שקד במחאה על ביטול חזקת הגיל הרך (קרדיט: שירן פרץ)

מהמטה נגד ביטול חזקת הגיל הרך נמסר כי התנהלות הוועדה המשותפת לחינוך ולזכויות הילד בדיון על חוק חזקת הגיל הרך היא "ביזיון". במטה התרעמו על כך ש"הורים עניים לא יוכלו לגדל את ילדיהם לאחר הגירושין. בניסיון לבלום את הסעיפים שהציעה ח"כ מועלם שאמורים להגן על יציבות חיי ילדי הגירושין, החליטו חברי הכנסת קיש ושאשא-ביטון (כולנו) להכניס סעיפים שערורייתיים שימנעו מהורים עניים יותר לקבל משמורת על ילדיהם". בהודעת המטה נאמר כי ימשיכו לשמור על זכויותיהם של ההורים והילדים ונגד ביטול מוחלט של חזקת הגיל הרך וכי הורדת גיל החזקה צריכה להיעשות רק בתנאים מגבילים, שיאפשרו לשופטים להחליט על חלוקת הסדרי הראייה והמשמורת בצורה המיטבית להורים ולילדים.

ח"כ קיש מסר כי הוא מברך על המעבר של החוק לצמצום חזקת הגיל הרך בקריאה ראשונה בוועדה. "בדיון בוועדה הופנו כלפיי שקרים ואיומים תוך שימוש באלימות מילולית מצד חברות הכנסת שגובו על ידי נשים נוספות מהקהל, אלימות שלתפיסתה אין אף דעה רלוונטית חוץ מהדעה של אותו הצד ומבטלת באופן גורף כל דעה מהצד השני. כאלו איומים אסור שיופנו כנגד חברי כנסת.

ח"כ שולי מועלם (צילום: מרים אלסטר)
ח"כ שולי מועלם (צילום: מרים אלסטר)

ח"כ מועלם מסרה בתגובה כי במידה והתרגילים הפוליטיים ימשכו וההסכמות יופרו, "חוק חזקת הגיל הרך לא יקודם. חזקת הגיל הרך לא תבוטל! נוסח החוק שאושר היום בוועדה בכפוף לסיכומים, הוא בשורה מבורכת והישג חשוב לטובת הילד". מועלם הוסיפה כי "זעקות הקוזק הנגזל שנשמעו הן לעג לרש" וטענה כי מי שטובת הילדים מול עיניו אמור לפעול בנקיות ובשקיפות ולא "בתחבולות ותרגילים פוליטיים. גם הניסיון להכניס לנוסח החוק סעיף נוראי המאפשר קניית הורות בכסף לא יקודם". בסוף תגובתה חזרה על כך שבמידה וההסכמים יופרו, החוק לא יקודם.

גם בארגון נעמת הגיבו להצעת חוק חזקת הגיל הרך שאושרה לקריאה ראשונה לפני זמן קצר ואמרו כי מדובר בתעודת עניות לכנסת ישראל. "אסור שהחוק יאושר במתכונתו הנוכחית. הפוליטיקה ניצחה היום את טובת הילד. חלק מהפרמטרים שאושרו היום על ידי הוועדה מקוממים וקובעים". הביקורת היא למשל על כך שהורים עניים אינם זכאים לגדל את ילדיהם. "זה הוא מסר בעייתי וחשוך מבחינה חברתית וערכית. כיפופי הידיים הפוליטיים ניצחו את טובת הילד, שחברי הכנסת התיימרו לדבר בשמה, והמפסידים העיקריים הם הילדים עצמם".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!