דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / אחרי סירוב מתמשך: כחלון חתם על צו למיסוי האייקוס

אחרי קרוב לשנה, הושווה שלשום (ד') המיסוי על הסיגריה האלקטרונית של פיליפ מוריס לזה של סיגריות רגילות | המהלך בוצע רק אחרי שהיועמ"ש הודיע כי לא יוכל להגן על סירובו של שר האוצר בבג"ץ | הקרב הבא: מיסוי הטבק לגלגול

iqos (צילום: ThamKC / Shutterstock.com)
iqos (צילום: ThamKC / Shutterstock.com)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

למרות סירובו המתמשך, חתם שלשום (רביעי) שר האוצר משה כחלון על הצו המשווה את המס המוטל על הסיגריה החדשה של פיליפ מוריס, אייקוס, המבוססת על חימום הטבק, למס החל על סיגריות רגילות. ייתכן והחתימה תוביל גם להעלאת המיסוי על הטבק לגלגול.

השר משה כחלון (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
השר משה כחלון (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

במשך כשנה סירב שר האוצר לחתום על הצו, וטען כי הוא מעדיף להסדיר את הנושא באמצעות חקיקה, זאת למרות הלחץ הגדול שהופעל עליו מצד חברי כנסת, איגוד רופאי בריאות הציבור וארגוני חברה וסביבה. כחלון, שמתנגד כעיקרון לכל העלאת מס, חתם על הצו לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר שלא יוכל להגן על התנגדות האוצר בבג"ץ.

החזית הבאה, כך נראה, בתחום המיסוי על מוצרי עישון הוא הטבק לגלגול. במהלך דיון שערכה בנושא ועדת הכספים, טען ח"כ יהודה גליק (הליכוד), כי שר האוצר הודיע לו שאין בכוונתו להעלות את המס על הטבק. "מיסוי מצמצם בין את מספר המעשנים בשיעור של 5%-3%, ובהצעת המחליטים של תקציב 2014 כבר הוצע להשוות את המס על הטבק. לפני שנה פניתי למשרד האוצר, וסגן השר אמר שזה יקרה. אחרי שבועיים פניתי לשר האוצר שאמר שאין בכוונתו לעמוד בזה, 'אני לא מעלה מסים'".

חבר הכנסת יהודה גליק (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
חבר הכנסת יהודה גליק (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

לדברי גליק, "מאז שהמס עלה, עלו מחירי הסיגריות אבל ייבוא מוצרי הטבק עלה מ-60 טון ל-760 טון בשנה, בעיקר של טבק לגלגול. כל המיסוי שעשינו מחטיא את המטרה שלנו. אנחנו המדינה היחידה ב-OECD שיש בה עליה מתמדת במספרי המעשנים".

מלבד מיסוי, יש למדינה עוד דרכים לעודד הפסקת עישון, שגם בהן היא בוחרת לא להתערב. לדוגמה, בדיוני עדכון סל התרופות של 2018 עלתה לשלב הדיונים הסופי הצ'מפיקס, כדור להפסקת עישון. בסבב האחרון היא ירדה ולא נכנסה לסל, העלות של הצ'מפיקס היא כ-300 שקלים, ונכון להיום בכדי לקבל אותה במחיר מסובסד צריך להשתתף בסדנת גמילה, שעל פי הטענות שעלו בדיוני הסל מהווה חסם בפני מי שרוצה להפסיק לעשן.

מאיגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית והאגודה למלחמה בסרטן נמסר: "מברכים על חתימת הצווים המשווים את מיסוי סיגריית האייקוס למיסוי על סיגריות אחרות. זוהי החלטה מתבקשת לאור העובדה שסיגריית האייקוס היא מוצר טבק ממכר ומזיק, המסכן את בריאות הציבור בישראל, לא פחות מסיגריות אחרות".

עוד הוסיפו כי "בהתאם להחלטת הממשלה כבר באופן מיידי יש לתקן את עיוות המס המסבסד בפועל את הטבק לגלגול ולמסותו בצורה זהה למוצרי טבק אחרים. טבק לגלגול מזיק כמו כל טבק אחר והשוואת המס מתחייבת על מנת להגן על בריאות הציבור בישראל ולמנוע עליה בשיעורי העישון בישראל. אנו קוראים לשר האוצר משה כחלון להשוות את המס על הטבק לגלגול מידית ומקווים שלא יהיו צורך בעתירה נוספת לבג"ץ".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!