דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / הרפובליקנים לא הצליחו להעביר תקציב בסנאט - הממשל נכנס להשבתה

הרפובליקנים והדמוקרטים ממשיכים במשחקי הכוח הפוליטיים כשעל הפרק תקציב שצריך אישור ו-700,000 מהגרים "חולמים" שעומדים להיות מגורשים | בחצות נכנסה לתוקפה השבתה של הממשל ומאות אלפי עובדים הוצאו לחופשה כפויה ללא תשלום

בניין הקונגרס האמריקני בוושינגטון (תמונה מתוך ויקימדיה)
בניין הקונגרס האמריקני בוושינגטון (תמונה מתוך ויקימדיה)

וושינגטון מפולגת בימים אלה באופן חריף מהרגיל בדהרה לעבר השבתה של הממשל שנכנסה לתוקפה בחצות שבין שישי לשבת (שבת ב-7:00 בשעון ישראל), זאת כתוצאה מקרב מצמוצים בין-מפלגתי סביב דרישה מצד הדמוקרטים למצוא פתרון בחקיקה למצוקתם של 700,000 מהגרים "חולמים". מדובר בילדי מהגרים שהגיעו לארה"ב בעודם ילדים וכעת צפויים להיות מגורשים כשהסוגיה נוגעת בנימי זהותה של ארה"ב כאומת מהגרים ומפעילה קבוצות לחץ שונות לכאן ולכאן.

התוצאה כרגע היא שהדמוקרטים לא מאפשרים לרפובליקנים להעביר בסנאט תקציב למימון פעילות הממשל ובהיעדר תקציב שכזה, הממשל בהשבתה. המשמעות? עשרות סוכנויות ממשל יאלצו לנעול את שעריהן. בתחילה זה כמעט ולא יורגש בגלל סוף השבוע אבל מיום שני יוצאו רוב עובדי הממשל הפדראלי לחופשה כפויה שלא בתשלום ולא יינתנו שירותים לא הכרחיים. שירותי חירום כמו ה-FBI והרשות לפיקוח על שדות תעופה ימשיכו לפעול כרגיל.

הדמוקרטים והרפובליקנים נמצאים בחילופי האשמות ביניהם אודות האחריות להשבתה והנשיא טראמפ הזמין אליו לבית הלבן את מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר מניו-יורק, על מנת להגיע לפתרון כלשהו. לאחר פגישתם, שארכה כשעה וחצי, לא יצאה הודעה על פתרון למשבר ועם פקיעת האולטימטום, החלה על-פי החוק הפדרלי בארה"ב ההשבתה

הדמוקרטים כבר הודיעו כי יקימו פיליבאסטר במטרה למנוע את העברה בסנאט, הנשלט בידי הרפובליקנים אולם ברוב דחוק מאד, של תקציב שכבר אושר בבית הנבחרים. פעולה זו יכולה לחשוף את הדמוקרטים להאשמות כאילו הם אלה שאשמים בהשבתה אולם אלה מפנים את האצבעות דווקא אל עבר הרפובליקנים. "הם האחראים", אמר שומר. "הם לא מדברים אתנו. הם לגמרי משותקים וחסרי יכולת. אין עם מי לשאת ולתת".

הרפובליקנים טוענים כי הדמוקרטים מחזיקים את הממשלה בת ערובה כדי להגן על המהגרים ה"חולמים" שאמנם הובאו לארה"ב כילדים אך כעת הם שוהים בלתי-חוקיים.

גם הבית הלבן לא תרם למחלוקת כשניסה לצבוע את המשבר בצבעים להשקפתו וכינה אותו "ההשבתה של שומר". ובכל זאת, גורמים רשמיים אמרו כי הנשיא פעל במרץ וניהל שיחות טלפון כי להימנע מההשבתה.

עוד נמסר מהבית הלבן כי טראמפ ביטל את חופשתו המתוכננת בפלורידה שם קיווה לחגוג באחוזתו שבפאלם ביץ' שנה להשבעתו לנשיאות. לא נמסר עדיין אם תהיה להשבתה השפעה על השתתפותו של טראמפ בשבוע הבא בוועידה הכלכלית בדאבוס שבשוויץ.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מדבר בטלפון במשרדו בבית הלבן (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מדבר בטלפון במשרדו בבית הלבן (צילום: AP Photo/Alex Brandon).

הנשיא טראמפ התייחס לנושא בחשבון הטוויטר שלו כשכתב ש"צריך את הדמוקרטים על מנת להעביר את התקציב בסנאט אבל הם רוצים מהגרים לא חוקיים וגבולות חלשים. השבתה צפויה? אנחנו זקוקים לעוד ניצחונות רפובליקניים ב-2018 (בבחירות לסנאט – ד.ר)". בנוסף נטען על-ידי מיק מולוואני, אחד ממנהלי התקציב, כי אין שום צורך לקשור בין התקציב שצריך לעבור עכשיו לתקנות ההגירה שניתן להסדיר עד חודש מרץ, אז תפוג תוקפה של תכנית מימי אובמה שמגינה על החולמים. מולוואני האשים את הרפובליקנים בצביעות.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/954323750949982208

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מק'קונל מקנטאקי אמר כי הוא מקווה שהתקציב יעבור בקרוב וכי האזרחים בבית יעקבו כדי לראות "מי הסנאטורים שעושים את הבחירה הפטריוטית" ומי "מצביע כדי לדחוק הצידה ווטרנים, משפחות של אנשי צבא וילדים פגיעים כדי להחזיק מדינה שלמה בת ערובה עד שתעבור חקיקת ההגירה".

הדמוקרטים מצדם מאשימים את הרפובליקנים כי התקציב שהם לוחצים עליו הוא תקציב לחודש, הרביעי מאז החלה שנת התקציב באוקטובר וכי לא כך מנהלים כלכלה אחראית.

במידה ותהיה השבתה, היא תהיה הראשונה מאז 2013 אז נציגי מסיבת התה במפלגה הרפובליקנית ניסו את אותה הטקטיקה על מנת לעכב את יישום רפורמות הבריאות של אובמה. בזמנו, דונלד טראמפ, אז אדם פרטי שניסה לערער על הלגיטימיות של אובמה כנשיא, טען כי האשמה מוטלת על מי שבצמרת. "אני באמת חושב שהלחץ צריך להיות על הנשיא", אמר.

"ההבדל בין 2013 ועכשיו הוא שכעת הנשיא עומד בדרכה של פשרה דו-מפלגתית", אמר שומר בהתייחסו לתכנית שמקדמים סנאטורים משתי המפלגות שנועדה להבטיח את הישארותם של "החולמים" יחד עם הגברת התקציב לביקורת הגבולות ועוד רפורמות המהוות פשרה לשני הצדדים. טראמפ ומרבית הרפובליקנים מתנים את הפשרה במימון החומה עם מקסיקו אליה התחייב במסע הבחירות שלו.

ההשבתות הן נשק פוליטי ששימש בעבר, בעיקר את הרפובליקנים, מספר פעמים כשההשבתה הארוכה ביותר, שהייתה בתקופת כהונתו של הנשיא קלינטון, נמשכה 28 ימים. גם בתקופת ממשל אובמה הייתה השבתה על רקע התנגדות הרפובליקנים לתכנית "אובמהקר". השבתה זו נמשכה 16 ימים ומי שהוביל אותה היה מולוואני, אז חבר קונגרס רפובליקני צעיר ומי שהיום מכנה את הרפובליקנים צבועים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!