דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מייק פנס

ביקור סגן הנשיא / פנס נאם בכנסת: "שגרירות ארה"ב תעבור לירושלים עד סוף השנה הבאה"

עוד אמר פנס: ארה"ב תתמוך בפתרון שתי המדינות ולא תפר את הסטטוס קוו בירושלים | במהלך הנאום חברי הרשימה המשותפת הניפו שלטים והוצאו מהאולם | תגובות נלהבות נרשמו מכל הקשת הפוליטית

נאום סגן נשיא ארה"ב מייק פנס (צילום: גיל יוחנן)
נאום סגן נשיא ארה"ב מייק פנס (צילום: גיל יוחנן)
שי ניר

סגן נשיא ארה"ב מייק פנס המבקר בארץ נאם בכנסת והבטיח כי שגרירות ארה"ב תעבור לירושלים: "בשבועות הקרובים יקדם הממשל את התכנית לפתיחת השגרירות. היא תפתח לפני סוף השנה הבאה". הוא הוסיף כי "החלטתו (של הנשיא טראמפ) עולה בקנה אחד עם האינטרס לשלום. ארה"ב בוחרת בעובדות על פני בדיות. ארה"ב מחויבת להשיג שלום בר קיימא בין הישראלים לפלסטינים".

אמירתו זו התקבלה במחיאות כפיים על ידי כל חברי המליאה, מלבד חברי הרשימה המשותפת שיצרו מהומה, הניפו שלטים ופונו מהאולם על ידי סדרני הכנסת.

המהומה בכנסת בזמן נאום סגן נשיא ארה"ב מייק פנס (צילום: גיל יוחנן)
המהומה בכנסת בזמן נאום סגן נשיא ארה"ב מייק פנס (צילום: גיל יוחנן)

פנס המשיך ואמר: "בהודעתו על ירושלים הנשיא קרא במילותיו לצדדים לשמור על הסטטוס קוו בירושלים ובחראם על שריף והר הבית. אנחנו לא בוחרים בין הצדדים. ארה"ב תתמוך בפתרון שתי המדינות. ארה"ב מעריכה את נכונותה של ישראל לשבת למשא ומתן ואנו קוראים לפלסטינים להצטרף גם הם למשא ומתן. השלום יושג רק בדיאלוג". בתגובה להכרזה זו רק חברי הכנסת של הצד השמאלי של המפה הפוליטית מחאו כפיים.

סגן הנשיא הוסיף כי "ארה"ב לא תתפשר על ביטחונה של מדינת ישראל. כל הסכם שלום יצטרך להבטיח את יכולתה להגן על עצמה ובעצמה". ביחס להסכם הגרעין עם אירן אמר פנס "הנשיא טראמפ הבהיר שזו הפעם האחרונה שמאריכים את הסכם הגרעין.  לא משנה מה יהיו תוצאות המו"מ, יש לי הבטחה לישראל למזרח התיכון ולעולם. ארה"ב לא תרשה לאיראן להחזיק נשק גרעיני. לא נסבול את תמיכתה של איראן בטרור. שנה שעברה שילשנו את הסנקציות על איראן ולאחרונה הטלנו סנקציות נוספות. יש לי מסר נוסף לעם באיראן. אנחנו ידידים ומתקרב היום בו תהיו חופשים מהמשטר שחונק את החלומות שלכם. כשיום השחרור שלכם יגיע לבסוף נאמר שהחברות בין המדינות תפרח שוב".

לפני נאומו של סגן הנשיא נאם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא החל בפניה אישית לפנס באומרו כי "אתה סגן הנשיא הראשון שנואם בכנסת, כי מעולם לא היה סגן נשיא שתומך בישראל כמוך". נתניהו התייחס לפרובוקציה הצפויה של חברי הרשימה המשותפת ואמר בנאומו: "ישראל היא דמוקרטיה תוססת, שלא כפרלמנטים אחרים במזה"ת. כאן אנשים חופשיים באמת להביע את דעתם והם עושים זאת במרץ ובלהט. אבל אני יכול לומר שבסוגיית ההכרה בירושלים כבירתנו, אני מאמין שאני מדבר כמעט בשם כולנו, קואליציה ואופוזיציה. אנו, אזרחי ישראל, מוקירים לנשיא ולך תודה עמוקה על ההחלטה ההיסטורית שלעולם לא תישכח".

נאום סגן נשיא ארה"ב מייק פנס (צילום: גיל יוחנן)
נאום סגן נשיא ארה"ב מייק פנס (צילום: גיל יוחנן)

יו"ר הקואליציה, יצחק בוז'י הרצוג, אמר בנאומו בפני המליאה כי "בהודעתו בנושא ירושלים הנשיא טראמפ הדגיש כי אין בדבריו כדי לקבוע את היקף גבולות הריבונות הישראלית בירושלים, שכן אלו יקבעו בסופו של יום בהסכם הקבע בין הישראלים לפלסטינים". הרצוג הוסיף "אנו מקווים שלא תתייאשו וכי הנשיא, אתה וממשלכם תמשיכו לנסות ולפעול בכל דרך כדי להתניע תהליך מדיני מחודש בינינו לבין הפלסטינים. מיליוני בני אדם, בני כל הדתות, תלויים בכך ומצפים לכך."

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כתב כעת בחשבון הטוויטר שלו: "נאומו של סגן הנשיא פנס ריגש, עורר השראה והעביר מסר של תקווה לכל עמי האזור. חברי הרשימה המשותפת הוכיחו שוב כי הם נציגי ארגוני טרור בכנסת ישראל".

חה״כ נאוה בוקר מהליכוד צייצה בטוויטר: "מעולם לא נישא נאום כזה אוהד ישראל מפי מנהיג מעצמה. הנאום הוכיח שמדיניות החוץ של ראש הממשלה הצליחה וסופה של האמת לנצח. מי יזכור הערב את אובמה?!"

שר החינוך ויו״ר הבית היהודי, נפתלי בנט, צייץ בטוויטר ביחס לנאום סגן נשיא ארה״ב מייק פנס: "נאום שייכנס לדברי הימים של שתי האומות. ‏תודה, חבר".

מועצת יש"ע הודיעה כי היא "מברכת ומודה ליו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין על כך שבחר להעניק לסגן הנשיא פנס מוצרים אשר יוצרו באזורי התעשייה ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. מוצרים אלה מסמנים את הפריחה הכלכלית של האזור תחת אחריות מדינת ישראל. שיתוף פעולה זה הוא הבסיס לעתיד האזור".

פגישת אשת יו"ר הכנסת אירנה נבזלין עם אשת סגן הנשיא קארן פנס. קרדיט: דוברות הכנסת, נעם ריבקין פנטון
פגישת אשת יו"ר הכנסת אירנה נבזלין עם אשת סגן הנשיא קארן פנס. קרדיט: דוברות הכנסת, נעם ריבקין פנטון

חברי הכנסת של הרשימה המשותפת הודיעו כי מפלגתם "מגנה בחריפות את דברי ההסתה נגד חברי המשותפת בגלל עמדתם הפוליטית הלגיטימית. דבריו החמורים של השר זאב אלקין שהאשים את חברי המשותפת בבגידה הם הסתה לאלימות שיש להעמידו לדין בגללם. בנימין נתניהו הגדיר את עמדת המשותפת "חרפה", אבל החרפה האמתית היא השותפות של ציר הרשע נתניהו טרמפ שנועדה למנוע שלום ותביא לשפיכות דמים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!