דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נטו הוזלות

נטו הוזלות / קוסמטיקה, בגדים ומוצרי חשמל: שר האוצר חתם על צווים להורדת מכסים

הורדת המכסים תחול על שורה של מוצרי חשמל, אביזרי ספורט, טקסטיל, קוסמטיקה וצעצועים ותהיה תקפה עד דצמבר 2018 | שר האוצר משה כחלון: "להחזיר את עודפי הגבייה לאזרחים" | השאלה המרכזית: כמה מההפחתה תתגלגל לצרכנים?

מבצע בחנות בגדים בבריטניה (צילום: shutterstock)
מבצע בחנות בגדים בבריטניה (צילום: shutterstock)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

נטו הוזלות יוצאת לדרך. שר האוצר כחלון חתם הבוקר על הצווים להורדת מכסים על שורה של מוצרי חשמל, אביזרי ספורט, טקסטיל, קוסמטיקה וצעצועים. הורדת המכסים תיכנס לתוקף בימים הקרובים ותהיה תקפה כהוראת שעה עד לסוף 2018. אובדן ההכנסות למדינה כתוצאה מהורדת המכסים מוערך בכ-543 מיליון שקלים המתווספים לאובדן הכנסות של 245 מיליון שקלים כתוצאה מביטול מסי הקניה על מוצרי אלקטרוניקה שנכנס לתוקף בחודש שעבר.

"חתימת הצווים והשלמת המהלך הם המשך ישיר של המדיניות שלנו- להפחית מיסים ומכסים, להחזיר את עודפי הגבייה לאזרחים ולהצמיח את המשק." אמר הבוקר שר האוצר כחלון, "שנת 2018 היא שנת תקציב רביעית ברציפות של הפחתות מיסים ומכסים עבור האזרחים. המהלכים האלו מסייעים גם ליבואנים הקטנים והבינוניים וגם לצרכני הקצה. אנחנו כבר רואים את ההשפעות שלהם בצמיחה, בגידול בצריכה הפרטית ובהוזלות מחירים."

המכס בשיעור 12% שהוטל עד כה על מוצרי חשמל (מקררים, תנורים, כלי מטבח וכו'), על משחקים וצעצועים ועל מוצרי קוסמטיקה והמכס בשיעור 6% על חלק ממוצרי הטקסטיל והביגוד יבוטל. מאחר ומדובר במוצרים שלרוב לא מיוצרים בישראל, מלבד טקסטיל, הנזקים של הורדת המכסים על התעשיה המקומית צפויים להיות זניחים.

מי שדחפו להורדת המס על המוצרים המיובאים הם בעלי רשתות השיווק הקמעונאיות שראו איך בשנים האחרונות, ככל שהיקפי הרכישה באינטרנט עולים, כך יורדים היקפי המכירות שלהם. הישראלים שרוכשים ישירות מאתרים בינלאומיים לא משלמים מע"מ מיסי קניה ומכס על מוצרים בשווי של עד 75 דולר. מוצרים שעלותם 75-499 דולר מחוייבים במע"מ ומסי קניה אך לא מחוייבים במכס. מוצרים ששווים מעל 499 מחוייבים גם במע"מ ומס קניה וגם במכס. בעלי הרשתות שמשלמים מכס ומע"מ על כל מוצר כבר מהשקל הראשון טענו במידה מסוימת של צדק לתחרות בלתי הוגנת.

שר האוצר, משה כחלון (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
שר האוצר, משה כחלון (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

השאלה המרכזית ביחס להורדות המסים היא כמה מהן יגיעו לציבור. מצד אחד היבוא האישי באינטרנט מהווה תחרות של ממש עבור רשתות השיווק כך שיש עליהן לחץ להוריד מחירים. עם זאת הניסיון מלמד כי במהלכים קודמים של הורדת מכסים, חלק מההוזלה נשארה בידי היבואנים וחלק ברשתות השיווק ורק חלק קטן ממנה הגיע לצרכנים.

יו"ר איגוד הטקסטיל בהתאחדות התעשיינים, רמזי גבאי, תקף את התכנית של כחלון ואמר כי מדובר בפגיעה קטסטרופאלית בתעשיית הטקסטיל הישראלית בעוד שהחסכון של הצרכן יהיה קטן ורוב הכסף יגיע לכיס של היבואנים: "התכנית 'נטו הוזלות', היא 'נטו הרס' של תעשיית הטקסטיל הישראלית. ויתור הממשלה על 400 מיליון שקל הכנסות ממכסי הטקסטיל, הוא בזבוז מוחלט של כספים שיכלו להגיע לציבור, כי כל הכסף הזה ילך רובו ככולו היישר לכיס התפוח ממילא של היבואנים. הפחתת המכסים תעמיד בסכנה ממשית את מקום העבודה של מאות עובדים בתעשיית הטקסטיל, אשר רובם ככולם מגיעים מערי הפריפריה והכפרים הדרוזים, מקומות שבהם גם כך אין הרבה אלטרנטיבות תעסוקתיות".

לפי התאחדות התעשיינים בישראל, ענף הטקסטיל והאופנה בישראל מגלגל כ-7.15 מיליארד שקלים בשנה, היצוא עומד על כ-800 מיליון שקלים בשנה, ומספר המועסקים בענף נאמד בכ-11.5 אלף עובדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!