דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זכויות עובדים

עבודה עולמית / כשארגוני עובדים בינלאומיים מתמודדים עם מותגי אופנה רבי כח

בסופו של הליך בוררות מותג האופנה ישלם 2 מיליון דולר להפיכת מפעלי הייצור לבטוחים לעובדיו | 300 אלף דולר ישמשו לחיזוק ההתאגדות של עובדי הייצור המוחלשים בבנגלדש | הסכם בנגלדש מקיף כ-2.5 מיליון עובדים בתעשיית הטקסטיל

הריסות בניין "רנה פלאזה" בבנגלדש. (צילום: rijans/flicker).
הריסות בניין "רנה פלאזה" בבנגלדש. (צילום: rijans/flicker).
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

הסכם פשרה בסך 2.3 מיליון דולר לתיקון מפגעים מסכני חיים בלמעלה מ-150 מפעלי ייצור נחתם אתמול בין מותג אופנה רב לאומי לאיגודים העובדים העולמיים אינדסטריאול ו-UNI. הפשרה, שהושגה בהליך בוררות תחת 'הסכם בנגלדש' בנושא בטיחות אש ומבנים, מהווה את התשלומים הגבוהים ביותר שנדרש מותג אופנה לשלם כדי לתקן סכנות ומפגעים במקומות בעבודה בשרשרת האספקה שלו.

המותג, ששמו נאסר לפרסום כחלק מתנאי ההסכם, הסכים לשלם 2 מיליון דולר שיופנו לתיקון המפגעים מסכני החיים בלמעלה מ-150 מפעלי ייצור בשרשרת האספקה שלו. בין המפגעים שזוהו במפעלים: אי התקנה של אזעקות עשן ואש, אי התקנה של מערכות ספירנקלים, מחסור בדלתות חירום להמלטות מאש ואי הפרדה בין חומרים דליקים לדודים הנמצאים במפעל. רק לפני חצי שנה ב-3 ביולי 2017 נהרגו 11 עובדים ומעל 50 נוספים נפצעו בהתפוצצות דוד במפעל ליד העיר דאקה, בירת בנגלדש.

המותג ישלם בנוסף 300 אלף דולר לשני האיגודים העולמיים, שיופנו לקרן משותפת התומכת בעובדי שרשרת האספקה. הקרן הוקמה על ידי שני האיגודים במטרה לתמוך במאבקי בעובדים בשרשרת האספקה הגלובלית למען תנאים נאותים יותר ושכר משופר, אל מול החברות הגלובליות.

חשוב לציין שהסעיף האוסר על חשיפת שם המותג, מקשה מאד עלינו כצרכניות וצרכנים לקשר בין הבגד שאנו קונים בחנויות לבין תנאי העבודה של העובדות שייצרו אותו. הדבר כמובן לא מאפשר לצרכניות לצאת בביקורת כנגד המותג ולשאת באחריות על הזנחת בטיחות עובדיו גם מהזווית הצרכנית.

האיגודים העולמיים אינדסטריאול ו-UNI הגישו את תביעת הבוררות בפני בית המשפט לבוררות בהאג באוקטובר 2016. לטענת האיגודים המותג לא ביצע את הנדרש על מנת לתקן את המפגעים בזמן, דבר שמותיר את אלפי העובדות והעובדים בסכנה. בנוסף האשימו האיגודים את המותג בכך שלא אפשר מבחינה כלכלית למפעלים שעבד עימם לטפל במפגעים כמו שנדרש בהסכם. על פי הסכם הבוררות על כל המפגעים להיות מותקנים עד מאי 2018.

זהו הסכם הפשרה השני שנחתם בין האיגודים המקצועיים הגלובלים לבין מותג אופנה בינלאומי בתקופה האחרונה. בחודש שעבר נחתם הסכם נוסף שהושג גם הוא לאחר הליך בוררות שנפתח במקביל להליך הנ"ל. בהסכם שנחתם בדצמבר נותר סכום הפשרה ששולמה חסוי אף הוא, ולא רק שם המותג. ביחד שני ההסכמים עוסקים בהפרות בטיחות ביותר מ-200 מפעלים.

וולטר סנצ'ז מזכ"ל אינדסטריאול אמר "הפשרה מראה שהסכם בנגלדש עובד. זה מוכיח שהסכמים מחייבים מבחינה משפטית מסוגלים לגרום לחברות גלובליות לשאת באחריות". עוד הוסיף סנצז' כי "אנחנו שמחים שהמותג הנ"ל לוקח כעת ברצינות את האחריות לבטיחות של המפעלים בשרשרת האספקה שלו בבנגדלש. התחייבות הכלכלית לתשלום מהווה דוגמה שמותגים אחרים יוכלו ללכת בעקבותיה".

כריסטי הופמן מזכ"לית UNI הוסיפה "הפשרה מספקת משאבים זמינים למעל 150 מפעלים כדי שיוכלו לתקן סוף סוף את המפגעים שהם היו צריכים לתקן לפני שנים". בנוסף הצהירה הופמן כי "אנחנו נמשיך לדחוף כדי לוודא שכל המותגים תורמים את חלקם הראוי כדי ליצור תנאי עבודה בטוחים יותר לעובדות בבנגדלש".

'הסכם בנגלדש' בנושא בטיחות אש ומבנים נחתם ב-15 במאי 2013, לאחר קריסת קומפלקס של מתפרות בבניין 'הרנה פלאזה' בבנגלדש באותה השנה, בו נהרגו 1,129 פועלות ופועלים ולמעלה מ-2,500 נפצעו. ההסכם הינו עצמאי, ומחייב מבחינה משפטית לחמש שנים, בין מותגים גלובליים וקמעונאים ובין איגודים מקצועיים, שמטרתו לבנות בבנגלדש תעשיית ביגוד בטוחה ובריאה. ההסכם הוארך בחודש יולי האחרון כאשר ההסכם החדש ייכנס לתוקפו בסוף מאי 2018 עם תום ההסכם הנוכחי. ההסכם מקיף כ-2.5 מיליון עובדות ועובדים בתעשיית הטקסטיל במדינה.

בעת חתימת ההסכם הראשון, האיגודים המקצועיים המקומיים בבנגלדש לא היו חזקים מספיק לנהל משאים ומתנים עם המותגים העולמיים, מה שהביא להתערבות האיגודים העולמיים. בזכות ההתערבות הבינלאומית, ההסכם שנחתם הוא ייחודי בתחום העבודה העולמית. הוא חורג מיחסי העבודה המקומיים במחויבות הצדדים ומהווה הסכם מחייב משפטית של כל החתומים עליו. ההסכם מוכיח את יעילות כוחם של איגודי העובדים הבינלאומיים, ויכולת ההשפעה על חיי העובדות והעובדים באזורים בהם כוח העבודה עדיין לא מאורגן ואיתן דיו.

לפי האיגודים עד כה, פקחים מטעם ההסכם השלימו ביקורות בטיחות מבנים ואש ב-1,800 מפעלים שמספקים מוצרי טקסטיל עבור מעל 200 מותגים החתומים בהסכם. מהנדסים מטעם ההסכם זיהו מעל 118,500 מפגעים בתחומי אש, חשמל ומבנה באותם המפעלים. לטענת האיגודים 83% מהמפגעים שזוהו בסבב הביקורות הראשון טופלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!