דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כמה מחשבות על המצב

ביום שני בבוקר, בדרך לעבודה, נקלעתי במקרה למחאת הנכים. היא אורגנה באופן מבריק יש לומר כשמוקדם בבוקר נחסם קטע מכביש 40 בין צומת הטייסים לצומת אלעל. לכאורה זה קטע כביש תמים אבל הוא יושב על הכניסה לאחד ממקומות העבודה הגדולים במשק אם לא הגדול שבהם – התעשיה האוירית. הפקק הענק שנוצר כאשר אלפי נהגים נחסמו בדרכם לעבודה שלח גלי הדף לכל הסביבה, חוסם לשעתיים וחצי חלק גדול מהתנועה בתוך נתב"ג ובין היתר את הגישה לטרמינל 1. המטרה של מחאה היא שירגישו בה ומהבחינה הזו חסימת כביש 40 היתה הצלחה גדולה. עם כל חוסר הנעימות שאלפי אנשים חוו בפקק, מחאה שלא מפריעה לאף אחד גם לא תזיז לאף אחד, אפילו אם היא מוצדקת כמו מחאת הנכים. לממשלת ישראל היא בודאי לא תזיז. זו ממשלה שתצא מגדרה כדי לגרש מבקשי מקלט, להשתיק ביקורת, לחפות על שחיתות או לכפות אורח חיים של מיעוט קטן על רוב הציבור. אבל לדאוג לנכים בלי שיופעל עליה לחץ כבד? הצחקתם. אחרי שהממשלה תתכופף בחוסר רצון ותעלה את קצבאות הנכים, אתם כבר יכולים לנחש מי ימהר לקחת לעצמו קרדיט על כל העניין. ביבי יתייצב מול המצלמות במבט נחוש ויסביר בקול בריטון עמוק כיצד הוא באופן אישי דאג לכך שציבור הנכים בישראל יזכה לתמיכה ראויה מהמדינה ויוכל להתקיים בכבוד. אשרינו שזכינו במנהיג כזה.

אפרופו מנהיג כזה (או כדברי מירי רגב: "מנהיג גדול… עשית לנו שירות אדיר, עם הרבה כבוד וגאווה… זה מרגש עד דמעות, תודה רבה לך על מה שאתה עושה למדינת ישראל"), אנשים בדרך כלל מתחלקים לשניים – אלו שאינם מאמינים לאף מילה שהוא אומר או אלו שמאמינים לכל מילה שהוא אומר וגם סבורים כנראה שהשמש זורחת לו שם מאחורה. מבחינה עובדתית נתניהו אינו מרגיש מחויבות עמוקה לאמת. מדובר להזכירכם באדם שבודה זכרונות (מפגש עם חיילים בריטים) מארועים שהתרחשו עוד לפני שהוא נולד, שמספר על התקופה בה רחבעם זאבי היה שר בממשלתו (הוא מעולם לא היה), שנואם בזכות פיתרון שתי המדינות ובפועל עושה הכל כדי להכשיל אותו או טוען בישיבת ממשלה במאי 2014 על הצורך ברפורמה ברשות השידור, מצביע בעד התאגיד ושנתיים מאוחר יותר מסביר שעניין התאגיד חמק לו מתחת לרדאר בצוק איתן ובעצם צריך לסגור אותו. באופן מוזר הוא הצביע בעד התאגיד חודשיים לפני צוק איתן אבל הוא מניח שאנחנו מספיק מטומטמים כדי לא לשים לב שמאי מגיע לפני יולי בלוח השנה.

מעניין לדעת אם הוא עצמו מאמין לדברים שיוצאים לו מהפה, למשל כאשר הוא אומר את הדברים הבאים בעקבות חשיפת ההקלטה של יאיר נתניהו: "רעייתי ואני חינכנו את הילדים שלנו לכבד כל אדם באשר הוא, ולכבד כל אשה באשר היא." אם הוא מאמין למה שהוא אמר אז נדרש בדק בית כדי להבין מדוע החינוך הזה נכשל בצורה כל כך בוטה. הפער בין האופן בו נתניהו ורעייתו חינכו לכאורה את בנם לבין התוצאה בפועל מגלם עיקרון בסיסי בחינוך – חייבת להיות הלימה בין דיבורים למעשים. יש בעיה קטנה אם אתה מחנך לכבוד לכל אדם ובמקביל מדבר על ערבים שנוהרים וארגוני שמאל בוגדניים או סתם פועל כדי להנציח משטר שמדכא מיליוני פלסטינים ומונע מהם זכויות בסיסיות. כשהמעשים שלך מבטאים שנאה, הסתה וגזענות, מה הפלא שהמסר בדבר כיבוד כל אדם באשר הוא אדם מתפספס קצת בדרך?

השבוע התבטא נתניהו בענין מבקשי המקלט וטען שאנחנו לא פועלים נגד פליטים אלא נגד מהגרי עבודה. הוא הסביר שישראל פועלת על פי החוק הבינלאומי ושההסדרים עם המדינה השלישית מבטיחים ליוצאים מכאן את ביטחונם האישי. במקרה הזה נתניהו יודע טוב מאוד שהוא משקר. אמנת הפליטים מחייבת לבדוק בקשות של מבקשי מקלט להכרה כפליט. פורמלית יש בישראל ועדה שעושה את זה. בפועל המדיניות תחת שלטונו ארוך השנים של נתניהו היא לבדוק בקשות בקצב כל כך איטי שהוא חסר משמעות. אלפי בקשות ממתינות לבדיקה ומתוך 13 אלף בקשות שהוגשו אושרו עשר בלבד. בשאר העולם מתקבל רובן הגדול של בקשות שמוגשות על ידי מבקשי מקלט מסודן ואריתריאה. אצלנו? פחות מעשירית האחוז. נתניהו גם מכיר את העדויות שמתארות מה שקרה לרבים ממבקשי מקלט שהוטסו לרואנדה. שוד, אונס ומוות אינם בדיוק ביטחון אישי אבל הרי אין לו ברירה אלא לשקר לנו. אחרת הוא עלול להצטייר כפי שהוא באמת – אדם גזען ואטום לב שלא נותר בו אפילו גרם של אנושיות. אדם שעל דלתו מידפקים אנשים שחלקם נמלט ממלחמה ומתופת והדבר היחיד שעולה על דעתו זה כיצד לגרש את כולם.

ובינתיים, הממשלה בראשותו מציגה מפגן ראווה של מירוץ לתחתית. המפלגות בקואליציה שלו מתחרות ביניהן מי תקדם חוק יותר לאומני או חשוך. חוץ ממפלגת כולנו כמובן, היא לא יוזמת, רק ממלמלת הסתייגויות ובסוף מצביעה בעד. בין חוק הלאום, המרכולים, ההמלצות, עונש המוות, חוק הגיוס החדש שהולך ונרקם במטרה לפטור עוד חרדים מגיוס והגירוש הצפוי של כל מבקשי המקלט, הולך ונהיה די קשה לעמוד בקצב. בזמן שאפילו בערב הסעודית ובאיראן מתחוללים שינויים שמחלישים ולו במעט את שליטתה של הדת במרחב הציבורי אצלנו יש מגמה הפוכה. בזמן שבעולם המערבי עונש המוות הולך ונעלם אנחנו רוצים לאמץ אותו. בזמן שבעולם יותר ויותר אנשים הופכים עיוורים לצבע עור ולמוצא הרי שאצלנו הצבע השחור מוציא מאיתנו גזענות בצורתה השפלה ביותר. וכאמור, בזמן שבמדינות אחרות רוב אלו שמבקשים אכן זוכים להכרה כפליט אצלנו השאיפה היא לגרש אותם עד האחרון שבהם. סליחה, חוץ מהעשרה שהוכרו כפליטים. מדהים עד כמה מהר שכחנו את העבר שלנו.

בתוך כל הרפש הפוליטי הזה באדיבות הממשלה הגזענית, הלאומנית והמושחתת שהיתה כאן אי פעם, היה בשבוע החולף גם משהו קטן משמח. בשנים האחרונות כבר התרגלנו לכך שבמפלגת מרץ מתמודדים על ההנהגה רק אנשים שנולדו בשנת 1956 ושם המשפחה שלהם מתחיל ב-ג' ומסתיים ב-און. והנה פתאום נכנסו למירוץ פנים חדשות בדמות תמר זנדברג ואבי בוסקילה והביאו עימם משב רוח מרענן שאולי יעורר קצת את המפלגה הכל כך חשובה והמעט מנומנמת הזו. זהבה גלאון ואילן גילאון הם אנשים עתירי זכויות שתרמו רבות למדינה ולחברה בישראל. הרשימה הזו נפתחה במחאת הנכים ואילן גילאון הוא מהאחראים הבולטים להישגים שהמחאה הזו כבר הצליחה לרשום. ואחרי שכל זה נאמר לפעמים מגיע הזמן שצריך לקחת צעד אחורה ולפנות את הבמה למישהו אחר. אפשר כמובן לעשות את זה אחרי הפסד בבחירות המקדימות כשהבוחרים רומזים לך שהגיע הזמן לשינוי אבל אפשר גם לעשות את זה עוד לפני כן, מיוזמתך. פשוט לוותר על התמודדות נוספת, להסתפק במה שעשית כבר וזה לא מעט, לאחל בהצלחה לדור הבא ולקוות שהוא יוליך את המפלגה להישגים ולמחוזות חדשים. מרץ בהחלט ראויה שיקחו אותה לשם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!