דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האוצר

זכויות עובדים / 89% מעובדי קבלני הניקיון בשירות המדינה סבלו מהפרות שכר

כך עולה מדוח של החשב הכללי במשרד האוצר | כ-42% מעובדי השמירה וכשליש מעובדי ההסעדה סבלו מהפרות שכר | באוצר התחייבו לקבוע תקנות שימנעו התמודדות של ספקים מפרי חוק על מכרזים ממשלתיים, אך לא התחייבו ללוח זמנים בנושא

עובדת ניקיון במסדרונות משרד האוצר (צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90)
עובדת ניקיון במסדרונות משרד האוצר (צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בדיקה מדגמית שביצעה חטיבת הביקורת באגף החשב הכללי באוצר מצאה הפרות בשכרם של כמחצית מעובדי קבלני השירות שעבדו בשירות המדינה, כך עולה מדוח שפרסם אתמול (רביעי) החשב הכללי. על פי נתוני האוצר, המצב קשה במיוחד בענף הניקיון, שם נמצאו הפרות בקרב כ-89% מהעובדים.  אצל עובדי השמירה והאבטחה נמצאו הפרות שכר אצל 42% מהעובדים שנבדקו, וכן בקרב שליש מעובדי ההסעדה. בעקבות הבדיקה הושבו לעובדים 745 אלף שקלים – מחציתם כספי פנסיה, ו-15% מתוכם דמי הבראה שלא שולמו כדין.

הפרות שכר של מעובדי קבלני השירות שעבדו בשירות המדינה (גרפיקה: אידאה).
הפרות שכר של מעובדי קבלני השירות שעבדו בשירות המדינה (גרפיקה: אידאה).

זו השנה הרביעית בה בוחנת חטיבת הביקורת 11% מעובדי קבלני השירות עימם מתקשרת המדינה בענפי הניקיון, השמירה וההסעדה, זאת בעקבות הסכם עובדי הקבלן שנחתם עם ההסתדרות ב-2012. עד כה הושבו לעובדים למעלה מ-3.4 מיליון שקלים בעקבות בדיקות אלו, ובמשרד האוצר טוענים כי סכומי ההשבה אף גדולים יותר, שכן ספקי השירות מחויבים בתשלום החזרים לכלל עובדיהם – ולא רק לאלו שנבדקו במדגם.

על פי ממצאי המבדק שנערך בין החודשים אוקטובר 2014 לדצמבר 2015, בשירות המדינה הועסקו 13.8 אלף עובדים על ידי 84 קבלני שירות. במסגרתו, קיבלה כל אחת מחברות השירותים ציון על בסיס היקף ההפרות שנתגלו בה, וחומרתן – כשציון זה מהווה על פי חוק חובת המכרזים 40% מאמות המידה לבחירתו של ספק במכרז.

על פי הסכם עובדי הקבלן מיולי 2015, שנחתם בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לשר האוצר משה כחלון, אמורה הייתה המדינה לקבוע תקנות לחוק המכרזים, שיגדירו ציון מינימלי שחברות קבלניות שלא יעמדו בו יכנסו ל"רשימה שחורה" ולא יוכלו להתמודד כלל במכרזים של המדינה, אולם עד היום תיקון זה טרם תוקן. בדוח שפורסם אתמול התחייב האוצר לפעול לתיקונן של תקנות אלו – אך לא התחייב ללוח זמנים בנושא.

לצורך ביצוע הבדיקה המורכבת נבנה מערך הכולל שבעה משרדי רואי חשבון חיצוניים, שישה מתוכם ביצעו את הביקורת, ואילו השביעי ריכז אותה, פיקח עליהם וביצע בקרת איכות – כשהתהליך כולו מלווה ומנחה על ידי חטיבת הביקורת בחשב הכללי.

נוכח הנתונים המדאיגים שבדיקות אלו מעלות מידי שנה, והמאמץ הרב המושקע בביצוען, קשה שלא לתהות מה מצבם של עובדי קבלני השירות המועסקים במגזר הפרטי שלא מפוקח באופן כה הדוק. שאלה נוספת העולה, היא האם קליטתם של עובדים אלו להעסקה ישירה של המדינה (כפי שנעשה עם עובדות הניקיון בבתי החולים) לא תהווה חלופה פשוטה יותר למנגנון הפיקוח המורכב שהוקם באוצר.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!