דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כל היתר חולף - הקליפ עם האמירה הקיצונית של קרן פלס

הבלוג הזה לא נולד כשקרן פלס שחררה את 'כל היתר חולף', ב-2010, מה שלא ימנע ממני להתייחס לקליפ הזה, שמאז שהעמקתי בו, רודף אותי. על פניו מדובר בקליפ פשוט, צילומים מרשימים של זיו קורן המוכשר, על פסקול של שיר מרגש. קל.

אבל אם תלכו איתי, אנסה להראות בשורות הבאות שהשילוב של הטקסט, והתמונה, מביא את הקליפ הזה לרמת לאומנות שלא היתה מביישת את אריאל – כהנא צדק פידיבידיבידיבי – זילבר, ואיין ראנד, לו היתה זמרת.

71 תמונות מתוך הקליפ הן של חיילי צה"ל, או דברים שקשורים לצה"ל (נעלי צבא, טנק). יש המון תמונות של ילדים. המון תמונות של ילדים וחיילים מההתנתקות. 18 תמונות מתוך כלל התמונות של חיילי צה"ל מציגות חיילים במצבים דתיים – תפילה, הנחת תפילין, עם ישראל חי וכו', מעלה שאלות, לא?

שתי הרגליים שהקליפ נשען עליהן הן קפיטליזים קיצוני, ואלימות של חיילי צה"ל נגד ילדים פלסטינים. לפחות השלמה עם המצב הזה או המצב המדומיין הזה.

חייל תלית טנק (צילום משך: כל היתר חולף)
חייל תלית טנק (צילום משך: כל היתר חולף)

חיילי צה"ל נגד ילדים פלסטינים

"בכל שריפה יש עשן – וכל עשן מתנדף" – על רקע השורות הליריות הללו, מופיעות שתי תמונות. הראשונה 'בכל שריפה יש עשן' של ילדים ערבים, המסמנים וי בידיהם, כשברקע גלגל שרוף. הפגנה? מחאה? ילדים אחרי פעילות צה"ל בכפרם? אין לדעת. כשקרן שרה 'כל עשן מתנדף' כבר עולה תמונה של חנוכיה עם שמונה נרות וחיילי צה"ל ברקע. מה הקשר בין האש שבחנוכיה לגלגלים השרופים?

"אז לא אמרנו: כשתגדל תשאל אחר כך תגלה שקרים סופם להיחשף", מה הם השקרים שסופם להיחשף? ובכן, הקליפ מספק תשובה די ברורה לגבי זה. הרי הוא השקר הפלסטיני, (אלו שאי להם פ). תמונה של רעול פנים פלסטיני, רץ על רקע צמיגים שרופים בהפגנה ומיד אחרי מעצר של חיילי צה"ל של צעיר פלסטיני בביתו. אנחנו לא יודעים אם הם מחבלים, טרוריסטים או לא, אבל קרן שרה לנו בקול נעים, ששקרים סופם להיחשף, אז ברור מה השקר ומה החשיפה.

ילד קופץ, דגל פלסטין (צילום מסך: 'כל היתר חולף)
ילד קופץ, דגל פלסטין (צילום מסך: 'כל היתר חולף)

אבל צירוף התמונה והטקסט המדהים ביותר (בנושא הלאומני, בזירת הקפיטליזים הדברים כולם מזעזעים) הוא במשפט התמים "והעולם הוא כמו גלגל, כל פעם שמישהו אחד עולה מישהו אחר מתכופף". תמונה של נער פלסטיני, אני יודע שהוא פלסטיני כי הוא מחזיק דגל פלסטין ביד, קופץ. ברקע שמיים כחולים. לא ברור מעל מה הוא קופץ. אבל מיד אחר כך מגיעה תמונה של חייל המציץ דרך כוונות. קרן שרה ברקע 'מישהו אחד עולה ומישהו אחר מתכופף'. צריך לראות את זה כדי להאמין. אני מזכיר שלא מדובר בתשדיר תעמולה של כך או האיחוד הלאומי, זה שיר של פאקינג קרן פלס.

קפיטליזם קיצוני

והעולם הוא כמו גלגל,
כל פעם כשאחד עולה
מישהו אחר מתכופף.
הרוב תלוי רק במזל,
הזמן נוסע אבל לא כולם יוכלו להצטרף
יש הזורע בזמן
ויש מי שקוטף
רק האהבה היא משען

הבית השני של השיר הוא בית של השלמה עם המציאות, הכרה בה, כמו ההמשך של 'תפילת השלווה' "אֵלִי, תֵּן בִּי אֵת הַשַּלְוָוה – לְקָבֵּל אֵת הַדְּבָרִים שֶאֵין בִּיכוֹלתִּי לְשַנוֹתָם", רק בלי האומץ לשנות ובלי התבונה להבדיל.

ככה, בעצם אנחנו עדים לשילוב מצמרר של תמונות וטקסט – "כל פעם כשמישהו אחד עולה מישהו אחר מתכופף" שרה פלס והתמונה היא של קבצן קשיש, שפוף גב, שחום, מתחנן לצדקה, ופעוטה בעגלה החולפת על פניו, ומביטה בעיניו.

פעוטה, קבצן (צילום מסך: כל היתר חולף')
פעוטה, קבצן (צילום מסך: כל היתר חולף')

מיד אחר כך, אנחנו חוזים בילדה קטנה, המפשפשת בשאריות במקום הנראה כמו שוק לאחר שנסגר. היא גם כפופה, אנחנו לא רואים את פניה. היא מביטה בקרטונים, אנחנו מביטים בגבה השחוח, וקרן פלס ממשיכה ושרה.

כשאנחנו שומעים ש"הרוב תלוי רק במזל" אנחנו רואים על המסך תמונה ממיצג של עמותת 'לתת' בכיכר רבין. מיצג שמנסה להמחיש את היקף העוני והרעב בישראל. 'מיליון אנשים רעבים בישראל', כתוב במיצג, אבל קרן פלס שרה שזה תלוי במזל. זו טעות, לא מדיניות.

"הזמן נוסע ולא כולם יוכלו להצטרף" – ואנחנו רואים תמונות של שתי נשים, דרות רחוב שנראות חסרות כל. אחת שכובה ברחוב, שהאיש שצועד לפניה לובש חולצה עליה כתוב Dolce & Gabbana, והשנייה שכובה בין ערמות של שמיכות וחפצים. שתיהן מבוגרות. האם הן אלו שלא יוכלו להצטרף למסע של קרן? ובכן, לא רק!

"יש הזורע בזמן ויש מי שקוטף" – שרה פלס, והתמונות, אוי התמונות. שורה של ילדים ואמהות שחורים, שנמזג מזון לצלחתם, ונראה שהם ניצולים של איזו סערה. ואיש אחד, בבית עלוב, עם מקרר ריק, עיניים עצובות וגדולות וכלב. אלו, ככל הנראה לא זרעו בזמן. גם הם, לא יוכלו להצטרף. צריך לראות את זה כדי להאמין. אני מזכיר שלא מדובר בתשדיר תעמולה של 'זהות' או 'הליברלים בליכוד', זה שיר של פאקינג קרן פלס.

וזה עוד בלי להזכיר

  • את התמונה של גלעד שליט כשקרן שרה "כל היתר חולף"
  • את התמונות של אנשים אבלים בבתי קברות צה"ליים כשקרן שרה "ולא כולם יוכלו להצטרף"
  • את התמונה של עצורים פלסטינים באוטובוס, כשחיילי צה"ל משקים אותם מימיה כשקרן שרה "הרוב תלוי רק במזל"
  • ואת התמונה בה רואים עימותים בין שוטרים ופלסטינים, וקרן שרה "איך מכבים אש בזמן שמישהו אחר שורף".

המסר

לא בטוח שלשם כיוונה פלס, אבל הקליפ מבקש לספר לנו משהו על מצב האדם בעולם, או בעצם את אובדנו של האדם החילוני בעולם. האדם בעצם הושלך לפני האדמה, אין דבר שהוא אחוז בו, הוא אדון לגורלו, והאחראי הבלעדי לחייו. ללא אמונה באלוהים, אין לאדם שום משען, זולת האהבה, ואם הוא לא זכה בה, עולמו חרב. דווקא העומס הבלתי הגיוני של חיילים במצבים דתיים בקליפ, בשילוב של המילים 'רק האהבה היא משען' יוצר תחושה שפלס רוצה להגיד לנו משהו על כוח. אלוהים הוא כוח, וצה"ל הוא כוח – אבל האהבה, הו האהבה, היא בלתי מנוצחת.

או במילים אחרות – אין לנו על מי להישען אלא אלא על האהבה שלנו, האהבה שלנו שהיא במילואים.

מה נעשה עם העוני? נאהב. מה נעשה עם הסכסוך? נאהב. גלעד שליט? נאהב. מה נעשה עם קרן פלס? ובכן, אני אמשיך לאהוב, אבל את הקליפ הזה היא צריכה להוריד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!