דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת השרים לחקיקה

שירות המדינה / "היכן הצעת החוק המגנה על כבודם, גופם ורווחתם של עובדי המדינה?"

ועדת השרים לחקיקה תדון היום (א') בהצעת חוק למניעת "התעמרות עובדי ציבור באזרחי המדינה ובעסקים" | בהסתדרות עובדי המדינה טוענים כי עובדי השירות הציבורי, הסובלים ממחסור בכוח אדם, כפופים כבר לתקנוני משמעת בנושא

עובדת המגזר הציבורי (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
עובדת המגזר הציבורי (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון הבוקר (ראשון) בהצעת חוק מבקשת לאפשר הגשת תביעות בסכומים גדולים, בלא הוכחת נזק, כנגד עובדי ציבור ש"התעמרו"באזרחים. הסתדרות עובדי המדינה: "היכן מונחת הצעת החוק המגנה על כבודם, גופם ורווחתם של עובדי המדינה הנאלצים להתמודד עם זעמו של הציבור?"

ההצעה, עליה חתומים חברי הכנסת עודד פורר, חמד עמאר, רוברט אילטוב ויוליה מלינובסקי, כולם מסיעת ישראל ביתנו, קובעת הגדרה רחבה ביותר ל"התעמרות של עובד ציבור", עבירה בגינה ניתן יהיה לתבוע 120 אלף שקלים בלא הוכחת נזק – "התנהגות המבטאת יחס של חוסר כבוד, אדישות, זלזול או התנשאות של עובד הציבור כלפי הפונה".

בין ההתנהגויות שמונה הצעת החוק: אי מתן מענה לפניה בתוך שבועיים, "גערות בצורה אדנותית", הצבת דרישות בלתי סבירות המשבשות הפעלתו או הקמתו של עסק, ודרישה להמצאת מסמכים או השלמת מסמכים לצורך טיפול בפניה יותר מפעמיים.

"עובדי הציבור כשמם כן הם, עובדים למען הציבור. הם מקבלים את שכרם מהקופה הציבורית והציבור הוא זה שמעסיק אותם" נכתב בדברי ההסבר להצעה, "בישראל, לדאבוננו, התהפכו היוצרות בחלקים נרחבים בשירות הציבורי התחושה, שמגובה בניסיון שלילי רב, היא שהציבור הוא זה שמועסק אצל עובדי הציבור ומכאן נוצרו והשתרשו נורמות פסולות ביחסי השלטון עם התושבים והמגזר העסקי, שלא מביאות לידי ביטוי את המהות הבסיסית של השירות עליו אמונים עובדי הציבור".

עוד נכתב בדברי ההסבר כי "לפונים לקבלת שירות מהמגזר הציבורי אין אלטרנטיבה אחרת, מקום אחר שאליו יוכלו לפנות על מנת לקבל את מבוקשם. יתרה מזו, כיום התנהגות פסולה שכזו על ידי עובד הציבור אינה נושאת מחיר בצידה והצעת חוק זו נועדה לענות על צורך זה".

"ההצעה מעמידה את עובדי השירות הציבורי במצב בלתי אפשרי"

הסתדרות עובדי המדינה הגיבה בזעם להצעת החוק. "היכן מונחת הצעת החוק המגנה על כבודם, גופם ורווחתם של עובדי המדינה הנאלצים להתמודד עם זעמו של הציבור? אחיות, רופאים, עו"ס, פקידים ונותני שירות נתונים לאלימות בלתי פוסקת מצד הציבור" נמסר בהודעתה, "הצעת החוק תוסיף ותעודד התנהגות מתריסה ואלימה כלפי עובדי הציבור, באופן שכל אזרח שיידרש להתייצב בפני רשות ממשלתית בעקבות דרישה לתשלום חוב ו/או כל סיבה אחרת, יוכל בשלב א' להטיל אימה באמצעות 'הגשת תלונה' ובשלב ב' לתבוע את עובד הציבור בתביעת נזיקין ללא הוכחת נזק".

נייר עמדה שחיבר  עו"ד ארז אופינקרו, עוזר מקצועי ליו"ר ומזכיר חטיבה ארצית בהסתדרות עובדי המדינה, ציין כי "באמצעי התקשורת מתפרסמות חדשות לבקרים כתבות הנוגעות לעומסי העבודה הרבים בהם נתונים עובדי המדינה ועל פגיעת הציבור בהם…בנוסף, זה שנים שהמדינה 'מקפידה' לנהל מדיניות של צמצום בכוח אדם בשירות הציבורי ושירותים רבים ניתנים בתקינה חסרה. בפער הזה שבין הצרכים לבין כוח האדם הקיים, נכנסת הצעת החוק. בכך היא לכאורה מעמידה את עובדי השירות הציבורי במצב בלתי אפשרי, לא הוגן ולא הגון. אם המדינה תאשר הצעת חוק כזו, ביודעה כי הביורוקרטיה והנטל המוטל על הרוב המכריע של עובדי השירות הציבורי אינו מאפשר מתן שירות הולם, הרי שזו לכאורה חקיקה בחוסר תום לב בוטה".

בנוסף הדגישו בהסתדרות עובדי המדינה, כי כבר כיום חלים על עובדי המדינה דיני ותקנוני משמעת האוסרים על התנהגות שאינה הגונה בעת מילוי תפקידם, וכן על התנהגות שאינה הולמת את תפקידם, או כזו העלולה לפגוע בתדמיתו או בשמו הטוב של שירות המדינה.

בחוות דעת שצירפה הלשכה המשפטית של האיגוד המקצועי בהסתדרות, שצורפה לעמדת הסתדרות עובדי המדינה, הובהר כי "יש להטיל את האחריות לשיפור השירות הציבורי על המדינה ולחייבה לנקוט בצעדים שיאפשרו זאת. בראש וראשונה לפשט את הבירוקרטיה השולטת בכל ובה עיקר הבעיה. בנוסף, להקנות לעובדיה את התנאים הדרושים למתן שירות טוב לאזרח. בין היתר בדרך של כללים, הנחיות ונהלים מתאימים, עריכת השתלמויות בנושאים רלוונטיים לשירות וכד'. בנוסף, פרסום נאות של הסברים והנחיות לציבור על מנת שיבוא מוכן לקבלת השירות".

עוד הבהירו בהסתדרות עובדי המדינה, כי פקודת הניזקין מונעת כיום הגשתן של תביעות אישיות כנגד עובדי מדינה בגין מעשים שביצעו בעת מילוי תפקידם, וכי החוק החדש צפוי לגלגל בסופו של דבר את התביעות לפתחה של המדינה, שתוצף במבול תובענות סרק של אזרחים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!