דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נשי אגודת ישראל

זכות ההתאגדות / בית הדין: 'נשי אגודת ישראל' ניסתה לסכל לכאורה את התארגנות עובדיה

ביה"ד קבע כי העמותה החרדית שמעסיקה כ-200 גננות הפעילה "איומים מוסווים וגלויים" | כזכור, מאז פסק דין פלאפון ב-2013, אסור למעסיקים להתבטא בקשר להתאגדות עובדיהם

סייעת בגן ילדים (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: סרגיי אטל / פלאש 90).
סייעת בגן ילדים (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: סרגיי אטל / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה קבע כי ההסתדרות הצליחה להוכיח שעמותת 'נשי אגודת ישראל' המפעילה כ-50 גני ילדים, ניסתה לכאורה לסכל את התארגנות עובדיה – זאת בין היתר באמצעות הפעלת 'ועד פנימי' והתבטאויות אסורות של מנהלים כנגד ההתארגנות. השופטת הורתה לעמותה לחדול מהפגיעה בהתארגנות ומניסיונות ההחתמה של עובדות כנגדה. "מנהלות העמותה יצאו בגלוי ובאופן חד משמעי כנגד ההתארגנות תוך שימוש באיומים מוסווים וגלויים כנגד ההתארגנות תוך שימוש באיומים מוסווים וגלויים כנגד בעלה של חברת הוועד", כתבה השופטת אסנת רובוביץ-ברכש בהחלטתה.

בין העדויות שהוצגו בפני בית הדין, תמליל שיחה שהתקיימה בין אחת ממנהלות העמותה, שרה רייזנר, לבין בעלה של את ממובילות ההתארגנות:

רייזנר: "אני יש לי רבנים ולא הסתדרות… יש לי את הרשימה מי חתם ואשתך היא בראש. אני לא מבינה איך אתה עושה דבר כזה. איזה שאלה ההסתדרות החרדית כפופה להסתדרות החילונית, איך אתה הולך לעשות?"
הבעל:  "תראי אני לא, את צריכה להבין דבר ראשון שלא היה פה שום דבר נגדך…"
רייזנר: "אני לוקחת עורך דין מה אתה חושב שאני עוברת בשתיקה על השטויות האלה? אבל אשתך אני לומדת לראות עם מי יש לי עסק… אתה חותם על דבר בלי לשאול, בלי לשאול אותנו?.. על מה חתמת אתה יודע? איך אתה יכול לחתום?"
הבעל: "על זה שהיא חברה בהסתדרות והם משיגים טובות לעובדים".
רייזנר: "אה שהיא חברה בהסתדרות חתמת, בסדר, לך להסתדרות שתעבוד בהסתדרות לא אצלנו, לך שתעבוד שמה. טוב כל טוב לך…"

לצד ההתבטאויות, קבע בית הדין כי היוזמה של אחת הגננות בעמותה להקים 'ועד פנימי' בלא ההסתדרות, נעשתה לאחר שיחותיה עם הנהלת העמותה, אשר גם סיפקה לה ככל הנראה נתונים על כתובות הגנים ומספרי העובדות.

עמדות כלל הציבור בנושא התאגדות עובדים (מקור: למ"ס, הסקר החברתי 2016, גרפיקה: אידאה)

יציגות בהסתדרות

בשל החשש שאלו ישמשו את הנהלת העמותה להתנכלות לעובדות המתארגנות, לא העבירה ההסתדרות עד כה את טפסי ההצטרפות, וזאת למרות שמאז סוף אוקטובר 2017 טוענת ההסתדרות ליציגות בעמותה. בית הדין קיבל את טענת ההסתדרות וקבע כי היא תעביר את הטפסים לגורם שלישי המוסכם על הצדדים, השופטת בדימוס דינה אפרתי, ואילו הנהלת העמותה תעביר אליה את רשימת העובדות נכון למועד ההכרזה. לאור קביעתה כי ההסתדרות הוכיחה את ניסיונות הפגיעה בהתארגנות, לא קיבל בית הדין את דרישת ההנהלה שיועברו לאפרתי גם טופסי ביטול החברות בהסתדרות, שנחתמו כחלק מניסיון ההקמה של הועד הפנימי.

עמותת 'נשי אגודת ישראל' מפעילה כ-50 גני ילדים באשדוד, בני ברק, פתח תקוה, ראשון לציון, גני תקוה ותל אביב, ומעסיקה למעלה ממאתיים גננות וסייעות, שהתאגדו על רקע רצונן להסדיר ולשפר את תנאי העסקתן. ההסתדרות יוצגה בהליך על ידי עו"ד ענת גוטמן מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות. ההתאגדות מלווה על ידי רכזת ההתאגדויות אודליה מעודה מהאגף להתאגדות עובדים בראשות עמיחי סטינגר.

כזכור, בהתאם פסק דין פלאפון שניתן בינואר 2013 ואושרר גם על ידי בית המשפט העליון, נאסר על מעסיקים להתבטא באשר לזכות ההתאגדות של עובדיהם – שהינה זכות קוגנטית, כלומר כזו שלא ניתן להתנותה.

מעמותת נשי אגודת ישראל נמסר בתגובה: "ראשית, לא מדובר בפסק דין אלא בהחלטה ראשונית בתחילת התיק. הנקודה המרכזית והעיקרית בתיק היא בשאלה האם ההסתדרות היא ארגון יציג או לא. בנקודה הזו הדיון טרם החל. ההסתדרות לא הציגה עד היום שמות של עובדות העמותה שרוצות להצטרף להסתדרות. העמותה דרשה שהנושא יבורר בפני השופטת בדימוס דינה אפרתי ודרישתה התקבלה. העמותה ממתינה להכרעת השופטת אפרתי ותכבד את החלטתה. אם יימצא שאין שליש מהעובדות שחתמו על רצונן להצטרף להסתדרות, אז כל ההליך של ההסתדרות היה מיותר וההסתדרות לא תוכל להיות ארגון יציג בעמותה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!