דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סיכום קדנציה / הבולדוזר שעצר בעלייה: אביגדור יצחקי יסיים את תפקידו כיו"ר מטה הדיור

אביגדור יצחקי (צילום ארכיון: מרים אלסטר \ פלאש 90).
אביגדור יצחקי (צילום ארכיון: מרים אלסטר \ פלאש 90).

בידיו של יצחקי (68) רוכזו כל הסמכויות הממשלתיות לפתרון משבר מחירי הדיור, והוא הבטיח: "ירידה של 15% במחירים" | אחרי שנתיים וחצי, יצחקי מסיים התפקיד עם עלייה שאחריה התמתנות | הצליח או נכשל? הדעות חלוקות

עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הוא נחשב לבולדוזר חסר מעצורים, כמי שנכנס לתוך תעלות הביורוקרטיה והחסמים כדי להוציא את העגלה של שוק הדיור מהבוץ. מהצד השני הוא לא הצליח לעמוד בהבטחה שאיתה הוא נכנס לתפקיד – להוריד את מחירי הדיור תוך שנתיים. אחרי שנתיים וחצי בתפקיד וחודשיים לפני שהוא מוסר את המפתחות לבא אחריו, אפשר כבר לסכם. האם יצחקי הצליח או נכשל? ובכן, הדעות חלוקות.

"יצחקי הוא איש שטח מהמעלה הראשונה, פוליטיקאי משופשף שיודע להזיז דברים. הוא לקח מערכות שלא זזו וניער אותן"

יצחקי הוא הראשון שמכהן בתפקיד המיוחד שנתפר על ידי שר האוצר משה כחלון במטרה להילחם במשבר הדיור – "יושב ראש מטה הדיור". כחלון ניכס אליו למשרד האוצר את מנהל התכנון שהיה קודם במשרד הפנים ואת רשות מקרקעי ישראל שפעלה תחת משרד השיכון, והג'וב של יצחקי היה לעמוד על  התאום בין שני הגופים ובין שאר משרדי הממשלה. במסגרת התפקיד מונה יצחקי כיו"ר הועדה הארצית לתכנון ובניה, כיו"ר ועדת ההרשאות לתכנון ופיתוח וכיו"ר הועדה הארצית לתשתיות. אפשר לומר כי מעולם לא רוכזו כל כך הרבה סמכויות בתחום התכנון והבניה בידי אדם אחד.

ליצחקי עדיין נותרו חודשיים בתפקיד והעזיבה שלו לא נקשרה בינתיים להצהרתו מנובמבר 2015, שלפיה אם מחירי הדיור לא ירדו עד סוף 2017 ב-15% הוא יתפטר. למעשה, מאז כניסתו של יצחקי לתפקיד ביוני 2015 ועד אוקטובר 2017 (הנתון העדכני ביותר של הלמ"ס) עלו מחירי הדיור בכ-12.5%. גרף עליית המחירים אומנם התמתן לעומת קצב העליה "הרצחני" של סוף העשור הקודם, אך עליית המחירים נמשכת.

מהצד השני, ליצחקי יש גם הישגים. עיקר מאמציו התנקזו לתוכנית הדגל של כחלון – מחיר למשתכן. יותר מ-117,000 יחידים הוציאו אישורי זכאות במסגרת התוכנית מתוכם קרוב ל-43,000 זכו בהגרלות. 103,000 יחידות דיור שווקו ליזמים לבנייה במסגרת הפרויקט. אומנם רק 8,700 יחידות נמצאות כבר בשלבי בניה פעילה ואף דירה עוד לא נמסרה לזוכים, אבל כמו שכחלון ויצחקי נוהגים לומר 'הם רק בני אדם – לא קוסמים'. את פרק הנתונים של מחיר למשתכן אפשר לסכם כהבטחה שעדיין צריכה להוכיח את עצמה.

השרים גלנט וכחלון ויושב ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי בראשון לציון. מרבים להשוות את יצחקי לאריאל שרון – "בולדוזר". (צילום: עמר כהן)
השרים גלנט וכחלון ויושב ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי בראשון לציון. מרבים להשוות את יצחקי לאריאל שרון – "בולדוזר". (צילום: עמר כהן)

תחום נוסף שבו עסק יצחקי באופן אישי הוא פתרון בעיית המחסור באנשי מקצוע ממנה סובל ענף הבניה בישראל. יצחקי נסע לסין כדי לבסס, יחד עם הרשויות הסיניות את המסלול לייבוא 20,000 פועלים סינים מומחים לענף הבניה הישראלי. המסלול שיצר יצחקי עם הסינים נועד להבטיח כי הפועלים הסינים שמגיעים לארץ יודעים את העבודה.

"המנער הלאומי אפשר לקרוא לו"

מילים חמות לאביגדור יצחקי מגיעות דווקא ממקום לא צפוי. שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, נוהג לצאת בהודעות המבקרות את מהלכי הממשלה הממשלה ביחס למשבר הדיור. בכל זאת כשמדובר באביגדור יצחקי, דנוס שופך בעיקר שבחים. יש לו ביקורת על טעויות שנעשו בדרך אבל את יצחקי הוא מתאר כמי שבלי הפעולות הנחושות שעשה ייתכן שמשבר הדיור היה היום חריף הרבה יותר.

"יצחקי הוא איש שטח מהמעלה הראשונה, פוליטיקאי משופשף שיודע להזיז דברים. הוא מכיר את המנגנונים האלה מבפנים ויודע איך לגרום לאנשים לעבוד," אומר דנוס  "המנער הלאומי, אפשר לקרוא לו. הוא לקח מערכות שלא זזו וניער אותן". ביחס לכשלון בהורדת מחירי הדיור הוא אומר "זו הייתה טעות להציב את היעד הזה. בכלים הקיימים אי אפשר להזיז את הספינה הענקית הזו תוך שנתיים. אבל את התוצאות של מטה הדיור בשנתיים האחרונות אנחנו נראה בשבע השנים הקרובות. מלאי הדירות המתוכננות יספק חמצן לענף הדיור שנים קדימה".

אומרים עליו שהוא בולדוזר, שהוא דרס את ראשי הערים כדי שישתפו פעולה.
"במידה מסויימת זה נכון, אבל כדי להתמודד עם המשבר הגדול הזה צריך להיות בולדוזר". משיב דנוס ומשווה את יצחקי לאריק שרון "הוא למד משרון איך לעבוד. אומרים על שרון שכשהוא ביצע את ההתנתקות, הוא ידע כל פרט על הישובים שאליהם יגיעו המפונים. היו מגיעים אליו עם תוכניות הפינוי והוא ידע להגיד איפה יש קרקע פרטית, מי הבעלים של החלקה ומה יהיו הבעיות. יצחקי עבד באותה הצורה. הוא יורד לפרטים. מכיר כל פרט בכל תוכנית שיוצאת לדרך. הוא גם ירד לשטח המון והקבלנים של תוכנית מחיר למשתכן מודים לו על פתרונות שהוא נתן במהלך הדרך וחסמים שהוא הסיר".

"כשהקבלנים דיברו על מחסור בפועלים," מוסיף דנוס, "הוא נסע לסין שלוש פעמים ומצא את הדרך להביא אותם, כשהתפתחה הבעיה עם המשכנתאות הוא הלך לבנקים ומצא את המסלולים שיאפשרו לקבלנים ולרוכשים לקבל את האשראי שצריך. האיש הזה חי את נושא הדיור בשנתיים האחרונות באופן אובססיבי ולא נח לרגע. לא הייתה נקודה שבה הוא אמר – זה לא בתחום אחריותי, איפה שהוא ראה חסם הוא נכנס להתמודד איתו".

יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי ויו"ר רשות מקרקעי ישראל עדיאל שומרון בפרויקט מחיר למשתכן בראשון לציון. מחיר למשתכן זו הצלחה או כישלון? כנראה שנדע רק עוד מספר שנים (צילום: עמר כהן)
יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי ויו"ר רשות מקרקעי ישראל עדיאל שומרון בפרויקט מחיר למשתכן בראשון לציון. מחיר למשתכן זו הצלחה או כישלון? כנראה שנדע רק עוד מספר שנים (צילום: עמר כהן)

ומה עם הביקורת שיש עליו ועל התוכניות שקידם בותמ"ל לדוגמא? תושבים שזועמים על תוכניות ענק שאין להן תשתיות?
"התושבים בהחלט חוששים ובצדק. אף אחד לא רוצה שיבנו לו שכונה ענקית ליד הבית. אף אחד לא רוצה לשלם את המחיר ברמת החיים שלו כדי לפתור את משבר הדיור. אבל הזעם הזה מוכיח בדיוק את העובדה שהעסק זז. שתוכניות מקודמות. זה טבעי שמול הפעולה הכוחנית והאפקטיבית שיצחקי הביא, יצאו אנשים שחשים שהם עלולים להיפגע ממנה. ככל שהפעולה שלו הייתה יותר אפקטיבית כך ההתנגדות אליה החריפה".

אז למה לדעתך הוא עוזב באמצע הקדנציה? הוא הרי יכול להישאר בתפקיד עד שניתן יהיה לראות תוצאות בשטח.
"מדובר באדם לא צעיר" מבהיר דנוס (יצחקי בן 68), "הוא כנראה חש שהוא מיצה את השלב שלשמו הוא בא. הוא ניער את המערכות, ייצר מטה מתפקד. התפקיד הבא שלו יהיה כנראה התפקיד האחרון שלו. בהשוואה לתפקיד הנוכחי בפיס הוא הולך לנוח".

אתה יכול להעריך מדוע כחלון בחר בבילסקי כדי להחליף אותו?
"ביילסקי נחשב אדם נוח, חביב על הבריות. אני חושב שהתפקיד שלו יהיה בעיקר לקדם את הפעולה מול הזרוע המוניציפאלית. בסופו של דבר תוכניות בינוי מאוד תלויות בראשי הרשויות. אם התפקיד של יצחקי היה להקים את המערכת ולשחרר את החסמים הראשיים, אז התפקיד של ביילסקי יהיה לקחת את התוכניות ליישום שם צריך אדם עם ראיה מוניציפאלית".

"כשהקבלנים דיברו על מחסור בפועלים הוא נסע לסין שלוש פעמים ומצא את הדרך להביא אותם. האיש הזה חי את נושא הדיור בשנתיים האחרונות באופן אובססיבי ולא נח לרגע"

"דירות של מחיר למשתכן היו צריכות לעבור מן העולם"

מול המילים החמות שמרעיף דנוס על יצחקי, נמצא עמית נשרי, המנכ"ל והבעלים של חברת א.לאפיס העוסקת בליווי של יזמים בתחום הנדל"ן מול מוסדות התכנון והרשויות. נשרי טוען כי התוצאות של מחיר למשתכן יתגלו כהרסניות במיוחד. "אנשים רכשו דירות על הנייר, הם יכנסו אליהן רק עוד חמש ושש שנים," אומר נשרי. "אנשים זכו בבתים שעדיין אין להם תוכניות מאושרות. מה עשינו בזה? הוצאנו עשרות אלפי זוגות מצד הביקושים אבל הם יחזרו לשם ובגדול כשהם יתיאשו מההמתנה. בינתיים ההתמקדות בשיווקים של מחיר למשתכן תוקעת את ההתקדמות של כל תוכנית בניה אחרת. אנחנו עדיין מחזיקים מחסור של 10,000 דירות בשנה. והמחסור הזה רק גדל משנה לשנה".

אתה לא חושב שעם התקדמות התוכנית קצב הבניה ייגבר וידביק את הביקושים?
"אין ספק שלא" קובע נשרי בהחלטיות, "אבל בוא נאמר שכן, עדיין מדובר בבניה ברמה נמוכה מאוד. דירות עם כיוון אוויר אחד, דירות שחדרי השירותים בהן בלי חלון. מדובר בדברים שהיו צריכים להיעלם מהעולם. לוחצים את הקבלנים להוריד במחיר אז הם חוסכים על הדיירים שבקצה. בינתיים זוג כזה שממתין לדירה מוציא הון תועפות על שכר דירה. כל ההטבה שהוא קיבל נעלמה בתשלומי שכ"ד. את המשכנתא הוא יתחיל להחזיר מאוחר. בינתיים המשפחה תתרחב יוולד עוד ילד והזוג יהיה תקוע בדירה שלא מתאימה לצרכים שלו".

אז תוכנית למשתכן היא תוכנית גרועה מיסודה?
"היא לא תוכנית רעה בפני עצמה. אבל הדרך שבה היא מבוצעת בעייתית מאוד. בעיקר חשוב להבין שכל האנרגיות מכונסות אל התוכנית הזו שלא יכולה לתת מענה לכל השוק. רמ"י כמעט ולא משווקת קרקעות מחוץ למחיר למשתכן. הורידו את היזמים והקבלנים לברכיים שוחקים אותם ויש כאלו שכבר יצאו מהשוק. זה פוגע בשוק ולא מחזק אותו."

אבל בינתיים אנחנו רואים שמתחילים לבנות שכונות שלמות.
"מדובר בתפיסה שגויה. בונים שכונות בלי תשתיות, ראיתי מקומות שנותנים טופס 4 (טופס אכלוס לבית חדש) כשעדיין אין איך להגיע לבתים. אין כבישים אנשים הולכים בין הבורות כדי להגיע לבית שהם חלמו עליו ורכשו בהרבה מאוד כסף. זה נראה הגיוני למישהו? לא מכניסים את היד לכיס כדי לבנות את התשתיות, כבישים, בתי הספר" נשרי מדבר בזעם "תסתכל מה קורה בכרמי גת. שכונה של אלפי יחידות דיור תקועה כי תיכננו אותה מהר בלי מחשבה ועכשיו יש שם בעיות תשתית שלא מאפשרות להתקדם".

איכשהו, גם בשיחה עם נשרי חוזר ועולה אריק שרון. כשאני שואל אותו מה כן הוא חושב שקבינט הדיור היה צריך לעשות הוא עונה "השיטה ידועה. שיסתכלו מה שרון עשה כשר שיכון ויעשו אותו הדבר. הוא לא הכריז על תוכניות, לא הרשמות והגרלות. הוא שיחרר קרקעות ודחף את הקבלנים לכו לבנות. הקבלנים בנו מהר ומכרו מהר בכמויות אדירות. גם הבתים שנבנו באותה התקופה לא היו מודל לבניה איכותית אבל הם פתרו את בעיית הדיור ואפשרו לאכלס עליה עם יותר ממיליון אנשים תוך פחות מעשור".

"אנשים רכשו דירות על הנייר, הם יכנסו אליהן רק עוד חמש ושש שנים. אנשים זכו בבתים שעדיין אין להם תוכניות מאושרות. מה עשינו בזה?"

אז בכל זאת מה במטה הדיור לא עשו נכון?
"ריכזו את כל הכח. מה שהם חשבו שהוא הפיתרון הפך להיות הבעיה. ניסו לעבוד מעל לראש של ראשי הרשויות. זה לא יכול לעבוד. ראש רשות טוב שמקבל את המשאבים המתאימים יעשה עבודה טובה יותר מהממשלה. פשוט כי הוא מחוייב לתושבים שלו גם ביום שאחרי. הוא יודע מה צריך תושב. דנילוביץ בבאר שבע וחולדאי בתל אביב הם דוגמאות מעולות לראשי ערים שעושים ומקדמים את הערים שלהם ומקדמים גם בניה משמעותית בלי עזרת הממשלה ועושים את זה נכון. הם (יצחקי וכחלון) מעדיפים לאיים על ראשי הערים. זה פשוט לא יחזיק. מה יוצא מכל זה? מגדלי מגורים בפאתי הערים שלא משתלבים במרקם העירוני. בינתיים, מרכזי הערים הופכים לסלאמס".

נשרי, כמי שמתמחה בתוכניות פינוי בינוי והתחדשות עירונית, רואה בהן את המענה למצוקת הדיור. מענה שלא רק יוצר יחידות דיור חדשות אלא גם משפר את מצב האוכלוסיות הותיקות.

נשרי מצביע על בעיה נוספת שהוא מזהה במחיר למשתכן "מדובר בתהליכים שלוקחים שנים. מחר יבוא שר אחר עם מדיניות אחרת ויקבור את מחיר למשתכן כמו שהם קברו את מע"מ אפס של לפיד. שוק הדיור צריך יציבות. הגחמות האלו גורמות נזק. היזמים מפחדים להשקיע כי הם לא יודעים איך המדיניות תתהפך עליהם. המדינה צריכה לתפקד כמדינה, לתכנן ולהוציא קרקעות ולא להתעסק בהגרלות".

בין הביקורת הרושפת של נשרי למילים החמות של דנוס, מפרידה תהום. דנוס משדר אופטימיות זהירה ומעריך את יצחקי על האסון שמנע, נשרי מזהיר שהאסון הזה עוד יגיע אלינו במנות מכופלות. בכל מקרה, מועד העזיבה של יצחקי נקבע לאפריל הקרוב כדי לאפשר לו להיכנס לתפקידו החדש כיו"ר מפעל הפיס. את מקומו במטה הדיור צפוי, כאמור לתפוס ראש עיריית רעננה היוצא, זאב ביילסקי הותיק, שהתבקש על ידי שר האוצר למלא את התפקיד. ביילסקי עוד צריך לעבור ועדת מינויים שככל הנראה תתכנס לפרוטוקול בלבד. כראש עיר מוערך, חבר כנסת לשעבר ויו"ר הסוכנות היהודית לשעבר, דרכו של ביילסקי לתפקיד נראית מובטחת. אגב ביילסקי ויצחקי שימשו שניהם בעבר כחברי כנסת בסיעת קדימה. יצחקי נבחר לכנסת ה-17 לאחר שהוצב במקום ה-24 ברשימה שהנהיג אהוד אולמרט, וביילסקי נבחר לכנסת ה-18 מהמקום ה-15 ברשימה שהובילה ציפי לבני.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!