דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ולדימיר פוטין

מדיני / נתניהו לפוטין: אם התבססות איראן בסוריה לא תעצר, ישראל תעצור אותה

"קו פרשת המים", כך תיאר אמש (ב') ראש הממשלה נתניהו, בעת מפגשו עם נשיא רוסיה, את מצבה של איראן בסוריה | שני המנהיגים שוחחו על שלל נושאים ביטחוניים וכלכליים, וערכו סיור במוזיאון הסבלנות במוסקבה | פוטין: "להאבק בשורשי הלאומנות - אנטישמיות, רוסופוביה או כל פוביה אחרת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בביקור במוסקבה (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בביקור במוסקבה (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).
שי ניר

"הפגישה הזאת מתרחשת כשיש קו פרשת המים האם איראן תתבסס בסוריה או שהתהליך ייבלם", אמר ראש הממשלה נתניהו במסיבת עיתונאים שקיים עם נשיא רוסיה פוטין, אמש (שני) במוסקבה. "הבהרתי לפוטין אנחנו נבלום אותו אם הוא לא ייבלם מעצמו", הבהיר נתניהו.

נתניהו ופוטין נועדו אתמול לפגישת עבודה במשך מספר שעות, במהלכן שוחחו על נושאים אזוריים ושיתופי פעולה בילטרלים. בתדריך לכתבים אמר נתניהו כי השיחות היו "מאוד טובות ומאוד מעמיקות", "כנות וישירות" והיוו "מפגש אינטרסים" ישראלי-רוסי.

בנוגע לתיאום הביטחוני בין המדינות אמר נתניהו כי רוסיה וישראל מתואמות ברמת הצבאות וכי השתתפו בשיחות הביטחוניות ראש אמ"ן הרצי לוי ושר ההגנה הרוסי סרגי שויגו והוסיף, " השיחות האלה לא תאורתיות ומאוד מעשיות".

"למעשה אנחנו כבר פועלים לבלום אותו", אמר נתניהו והתייחס לתהליך התבססות איראן בסוריה. "האיום של נשק מדויק מלבנון לישראל הוא איום חמור שישראל לא תקבל אותו וגם כאן, אם נצטרך לפעול נפעל". נתניהו הוסיף כי השניים שוחחו גם על משמעויות של תרחישי הסלמה באזור וכיצד ניתן לטפל בהם. "יש אפשרות לייצר מציאות אחרת יותר שקטה אחרי שנים של מאבק שהביא איתו הרבה טרגדיות ויש גורם שמנסה באופן אקטיבי להפוך את סוריה לקולוניה צבאית ולהכניס נשק קטלני מאוד לישראל וזה איראן".

ביחס לתיאום השוטף בין המדינות אמר נתניהו כי בשנתיים האחרונות קיים שבע פגישות וכ-10 שיחות טלפוניות עם פוטין. "המדיניות שאני נוקט מול רוסיה זה להבהיר מה העמדות שלנו מה אנחנו רוצים להשיג, יש צבא רוסי בטווח פסיעה מגבולנו. אנחנו מצליחים לשמור על האינטרסים שלנו, על חופש הפעולה שלנו. מעבר לתיאום הביטחוני ניסיון להגיע להבנה כללית להבין את המדיניות שלנו ושלהם ותיאום ציפיות".

ביחס להסכם הגרעין האיראני אמר נתניהו כי העלה בפני פוטין את הסגותיה של ישראל אך יחד עם זאת אמר כי "לא יכול להתחייב מה עמדת רוסיה" והוסיף, "הם מבינים את החשיבות שאם התיקונים הללו לא יוכנסו, יכול בהחלט שארה"ב תנטוש את ההסכם הזה והם שמעו בעניין רב". השניים אף דנו בנושאים נוספים – גידול בסחר בין המדינות, פרויקט חלל, פרוייקט פיתוח מתקני רפתות גדול והסכם אימוץ ילדים.

מוקדם יותר ראש הממשלה נתניהו והנשיא פוטין השתתפו באירוע לציון יום השואה הבינלאומי במוזיאון היהדות והסובלנות במוסקבה וציינו 75 שנים למרד במחנה הריכוז וההשמדה סוביבור ו-75 שנים לשבירת המצור הנאצי, בן 900 הימים, על העיר הרוסית לנינגרד. פוטין העניק במתנה לנתניהו מכתב מקורי, אותו כתב חסיד אומות העולם אוסקר שינדלר לאישתו אמילי, גם היא חסידת אומות עולם.

על רקע המשבר הדיפלומטי בין ישראל לפולין בנושא זיכרון השואה וניסיונות הממשל הפולני להכחיש את מעורבותו של העם הפולני בהשמדת העם היהודי, אמר נתניהו לפוטין, " אתה הזכרת דבקות באמת. הדבקות באמת ביחס לעבר היא צעד הכרחי כדי לקחת אחריות לקראת העתיד. קודם כל יש כאן שאלה של צדק. צדק עם הקורבנות, זה מול מכחישי השואה למיניהם. וצדק גם עם הגיבורים שנלחמו, נפצעו ומתו כדי לעצור את המפלצת הנאצית." נתניהו הוקיר בדבריו את חלקו של הצבא האדום במלחמת העולם השניה ובסיום השואה, "אנחנו אף פעם לא שוכחים את חלקו של הצבא האדום בניצחון הזה. כאן במוזיאון הזה, אדוני הנשיא, אנחנו רואים את האמת. אנחנו מתייחדים עם זיכרונם של אחינו ואחיותינו שנרצחו על ידי הנאצים, אנחנו מצדיעים ללוחמי הצבא האדום, בתוכם מאות אלפי יהודים, שרבים מהם זכו למדליות על גבורתם, ושיחד עם הלוחמים האחרים בלמו את המכונה הנאצית".

פוטין הודה בנאומו לנתניהו על כך שבירושלים מתוכננת לקום אנדרטת זיכרון לאנשי לנינגרד הנצורה, והתייחס השכחת השואה, "אני משוכנע שפוליטיקאים מודרניים, אנשי דת ואנשי ציבור חייבים לעשות כל שביכולתם כדי לשמר את הזיכרון ההיסטורי במאה ה -21 ולמנוע את העשבים של האידיאולוגיה הלאומנית, יהיו אשר יהיו צורותיה – אנטישמיות, רוסופוביה או כל פוביה אחרת המושרשת בה שנאה – לעולם לא לצמוח". אולם, חרף דבריו הנחרצים של פוטין, מתעוררות בשנים האחרונות ברוסיה מגמות קשות של שנאה כלפי זרים, להטבק"ים וגם אנטישמיות, ונרשמת פגיעה קשה בזכויות אזרחים מצד הממשל ברוסיה תחת הנהגתו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!