דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ימי מחלה

פינת עבודה / חלית? נפצעת? דע מהן זכויותיך וקרא את "המדריך לחולה"

מה ההבדל בין היום הראשון של המחלה לשלישי, מה קורה כשבן הזוג חולה ומה החיסרון אצל עובד "שעתי"? ד"ר מורן סבוראי ועו"ד אמיר בשה עושים סדר

פינת עבודה - ימי מחלה (איור: אידאה).
פינת עבודה - ימי מחלה (איור: אידאה).
אמיר בשה
מורן סבוראי
אמיר בשה
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:
מורן סבוראי
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

החורף הישראלי, איך נאמר בעדינות, לא נורא קשה ביחס למדינות אחרות, אבל בכל זאת מדובר בעונת השיא של היעדרות עובדים ממקום עבודתם בשל מחלה. אז אחרי כמה שבועות של גשמים לסירוגין בחרנו לפתוח את המדור החדש עם "המדריך לחולה" (הלא מדומה, כן?), לא לפני שנזכיר כי לא רק בחורף עובדים נעדרים על חשבון מכסת ימי מחלתם הצבורה: ישנם טיפולי פוריות לאישה ולגבר, ליווי ילדים, בני זוג או הורים חולים, חופשת אבהות ועוד. למעשה, הדין הנוגע לימי מחלה מלווה את כולנו מהעריסה עד לכל היתר, ומדגיש את הצורך במשפט העבודה המגן – זה ששומר עלינו בימים קשים.

נתחיל מהבסיס: חוק דמי מחלה קובע את הזכאות של העובד לדמי מחלה. ואולם, במידה וחל על העובד הסכם קיבוצי, נוהג במקום העבודה או הסכם אישי עם הוראות המטיבות על החוק, ישופרו תנאיו בהתאם. לפי החוק, עבור יום המחלה הראשון העובד אינו זכאי לתשלום ואולם עבור היום השני והשלישי זכאי העובד לדמי מחלה בגובה של 50% משכר עבודתו הרגיל. מהיום הרביעי והלאה יהיה העובד זכאי לדמי מחלה בגובה של  100% משכר העבודה הרגיל. אומנם אין תשלום על יום המחלה הראשון ואולם יום זה יורד ממכסת ימי המחלה הצבורים לעובד.

העובד חייב להציג בפני מעסיקו תעודת מחלה החתומה על ידי רופא של קופת החולים בה הוא חבר, הכוללת אישור לגבי התקופה שבה העובד אינו כשיר לעבוד (חופשת מחלה). מעסיק המפקפק בתוכן תעודת המחלה רשאי להעמיד את העובד לבדיקה רפואית אצל רופא מטעם המעסיק והעובד חייב להיענות להזמנה להיבדק.

צבירת ימי מחלה היא בת 1.5 ימי מחלה לכל חודש עבודה מלא של העובד אצל המעסיק ולא יותר מ–90 ימים, בניכוי התקופה שבעדה קיבל העובד דמי מחלה. עובד שבחודש מסוים עבד באופן חלקי אזי צבירת ימי מחלה גם היא תהיה באופן חלקי.

אופן חישוב דמי מחלה לעובד ב"משכורת חודשית" כולל גם את ימי המנוחה השבועית (שישי ושבת) וחג. אופן החישוב של עובד "שעתי" או "יומי" הוא שונה ואינו כולל את ימי המנוחה השבועית והחגים.

מה קורה אם השפעת שלכם לא מסתדרת עם התכניות של המעסיק? ראשית, חל איסור על פיטורי עובד בתקופת היעדרות עקב מחלה עד למיצוי תקופת המחלה. עם זאת, איסור זה אינו חל במקרה בו המעסיק נתן לעובד הודעה מוקדמת לפיטוריו בטרם נעדר העובד עקב מחלתו .גם במקרה של פשיטת רגל, כמובן, אישור מחלה לא יעזור.

המעסיק אינו מחויב בתשלום דמי מחלה עקב תאונת עבודה והאחריות לתשלום מוטלת על המוסד לביטוח לאומי. גם במקרה בו עובד נפצע בתאונת דרכים, המעסיק אינו מחויב בתשלום דמי מחלה אלא ביטוח החובה של הרכב נושא בתשלום.

בין הילד להורה

עכשיו נגיע אל הילדים שלכם, שיהיו בריאים. עבור ילד שגילו עד 16 שנים – עובד רשאי לנצל עד 8 ימי מחלה בשנה, על חשבון מכסת ימי המחלה הצבורה שלו (בתנאי שבן הזוג השני לא נעדר באותה התקופה), ו-16 ימי מחלה כשמדובר בהורה יחיד או בילד הנמצא בהחזקתו הבלעדית של העובד. גם מחלה של הורה או בן זוג מעוגנת בחוק. עובד רשאי לנצל עד 6 ימי מחלה בשנה ממכסת ימי המחלה הצבורה שלו, בשל מחלה של בן זוג או הורה שבגללה הפכו לתלויים לחלוטין בעזרה לזולת (6 ימים עבור הורה, 6 ימים עבור בן זוג). לגבי מחלת הורה, לא ניתן לנצל ימים אלו כשמדובר בהורה שנמצא במוסד סיעודי, או אם אחד מהאחים ניצל את זכאותו באותה תקופה לצורך טיפול באותו הורה.

עובד שהוא הורה לאדם עם מוגבלות, עם ותק של שנה לפחות אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה, זכאי לזקוף עד 18 ימים בשנה של היעדרות על חשבון מכסת המחלה הצבורה שלו או על חשבון ימי החופשה המגיעים לו, לפי בחירת העובד. זאת, לצורך מתן סיוע אישי לאדם עם מוגבלות שמחייב היעדרות. עובד רשאי לנצל עד 18 ימים נוספים (סה"כ עד 36 ימים בשנה) כאשר מדובר בהורה עצמאי לילד מוגבל, או אם מדובר באדם בחזקתו הבלעדית של העובד, או כאשר בן זוגו של העובד (בין אם עצמאי ובין אם שכיר) לא ניצל את זכאותו ונעדר מעבודתו.

עובד לילד שלא מלאו לו 18, ועבד שנה לפחות אצל המעסיק, זכאי לזקוף עד 90 ימים בשנה של היעדרות בשל מחלה קשה של ילדו – על חשבון מכסת ימי מחלה הצבורה או על חשבון ימי החופשה המגיעים לו, לפי בחירת העובד. היה ובן זוגו של העובד עובד ולא נעדר ממקום עבודתו או הוא הורה עצמאי, או שהילד נמצא בחזקתו הבלעדית, זכאי העובד לזקוף עד 110 ימים בשנה.

הריון וטיפולי פוריות

עובדת רשאית להיעדר מעבודתה בתקופה שבה היא עוברת טיפולי פוריות לרבות טיפולי הפריה חוץ-גופית, ובלבד שהרופא המטפל אישר בכתב כי הטיפול מחייב היעדרות. במקרה כזה, על העובדת להודיע על כך למעסיק שלה מראש והיא תהא זכאית ל-64 ימים בסך הכל אם היא עובדת 5 ימים בשבוע ול- 80 ימים בסך הכל אם היא עובדת 6 ימים בשבוע.

הריון או לידה של בת זוג – עובד רשאי לנצל עד 7 ימי מחלה בשנה, ממכסת ימי המחלה הצבורה שלו, עקב ליווי בת זוג לבדיקות או טיפולים הקשורים להריון שכרוך בסיכון חיים, או כשבת הזוג תלויה בעזרה בביצוע הבדיקה, או פשוט לצורך נוכחות בלידה (מהופעת צירים ועד ל-24 שעות מתום הלידה).

כן, גם לגברים יש כמה זכויות בסיפור הזה ואפילו שם: "חופשת אבהות". בן זוגה של יולדת זכאי להיעדר עד 5 ימים לאחר יום הלידה. 3 ימי ההיעדרות הראשונים  יהיו על חשבון חופשה שנתית, וניתן לנצל 2 ימים נוספים על חשבון מכסת ימי המחלה (במסגרת מכסת 7 ימים הכוללת שניתן להיעדר עקב הריון או לידה של בת זוג).

שיהיה לכולם לבריאות!


עו"ד ד"ר מורן סבוראי ועו"ד אמיר בשה הם שותפים במשרד עורכי הדין בשה זבידה סבוראי, המתמחה בדיני עבודה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!