דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העלאת קצבאות הנכות

קצבאות הנכים / לאחר האישור בוועדות - החוק להעלאת קצבאות הנכים יעלה היום לקריאה ראשונה

על פי החוק של שר העבודה והרווחה חיים כץ, כל הפעימות להעלאות הקצבאות יעוגנו בחוק והקצבה תוצמד לשכר הממוצע | יו"ר ועדת הכספים אישר את הכסף המוקצה לפעימה הראשונה, למרות שהאוצר התנהל בצורה שערוריתית, לדבריו

הפגנת נכים בדרישה להעלאת קצבאות הנכות (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
הפגנת נכים בדרישה להעלאת קצבאות הנכות (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

באיחור של חודש ולאחר שאושרו בוועדת הכספים 1.25 מיליארד שקלים ליישום הפעימה הראשונה בהעלאת קצבאות הנכות, נראה כי החוק להעלאת קצבאות הנכים יעלה היום (רביעי) לקריאה ראשונה במליאת הכנסת. אתמול אושר החוק של השר כץ בוועדת השרים לענייני חקיקה, והוא כולל הצמדה של קצבת הנכות לשכר הממוצע במשק ועיגון ארבע הפעימות להעלאת הקצבה בחוק.

אישור הסכום, המהווה כרבע מהסכום עליו סוכם עם הנכים וההסתדרות בספטמבר, לא עבר בצורה חלקה בוועדה, כשחברי הכנסת זועמים על האופן בו הגיש האוצר את ההצעה לאישור. רכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) מחה: "אם הממשלה מצפצפת על החוק מה היא מצפה מהאזרחים, אם לא היו כאן הכספים של הנכים הייתי מפוצץ את הישיבה". ח"כ אילן גילאון (מרצ) אמר: "לא ברור איפה ההפרש מהסכום הכולל שהובטח לנכים ושעומד על 4.2 מיליארד שקלים. מה שהובא כאן זה רק רבע מהסכום. מצטרף להצעה לאשר רק את עניין הנכים".

ח״כ משה גפני צילום:הדס פרוש / פלאש 90.
ח״כ משה גפני צילום:הדס פרוש / פלאש 90.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הסכים לדון רק בחלק הנוגע לקבצאות הנכים, מתוך תקציב ההתאמות בין שנות התקציב 2018-2017 העומד על 3.2 מיליארד שקלים, וקיבל למהלך זה את תמיכת חברות וחברי הוועדה. "אני לא מוכן לפגוע בנכים ואם הממשלה רוצה להביא את זה כבר היום למליאת הכנסת, אני לא אעכב את זה. אנחנו נאשר רק את הנושא הזה של קצבאות הנכים. בשבוע הבא, ביום שני, נקיים דיון על תקציב ההתאמות. רק לגבי קצבאות הנכים התכנסנו באופן בהול", אמר גפני, והוסיף "ועדת הכספים לא תאשר אותו בחיפזון אלא רק לאחר בחינת יעדי ההוצאה".

תקציב ההתאמות, במסגרתו הופיע התקציב להסכם הנכים, היה אמור להיות מונח על שולחן הוועדה עד ה-10.12.17 לצורך דיון בשימושים שלו ולאחר-מכן לאישור סופי. בפועל תקציב ההתאמות הוגש לוועדת הכספים אתמול והדבר מנע דיון מעמיק בו בוועדה.

"אני סבור שבאגף התקציבים חושבים שבסוף אני מאשר הכל"

נציגי האוצר ניסו לשכנע את חברי הוועדה לאשר את מלוא הסכום של תקציב ההתאמות, אך כאמור חברי הועדה אישרו רק את הסעיף שנוגע לקצבאות הנכות. נציג אגף התקציבים, איליה כץ: "מה שמופיע בפניכם זו הצעת ממשלה לחלוקת תקציב ההתאמות בסך 3.2 מיליארד שקלים, מנגנון שנקבע בחוק התקציב ל- 2017-2018, מעבר למנגנון הפניות התקציביות הרגיל. ההצעה פה לא מחליפה פנייה תקציבית. ככל שהוועדה תאשר את השימושים שמופיעים פה, זה אומר שניתן להתקדם בחקיקה ככל שנדרש ובפרוצדורות אחרות, כולל פנייה תקציבית לגבי נושאים מסוימים. הממשלה לא רשאית להתחייב על ביצוע הדברים שמופיעים בתקציב ההתאמות ללא אישור ועדת הכספים".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, סיפר ששר האוצר דיבר איתו ביום ראשון האחרון ואמר שהחוק בנושא הנכים צריך לעבור וכי בכוונתו להגיש לוועדת הכספים את הבקשה התקציבית הרלוונטית, אבל "אף אחד לא אמר לי שזה הולך לבוא במסגרת תקציב ההתאמות. את תקציב ההתאמות היה צריך להביא מזמן". "אני סבור" התוודה גפני, "שבאגף התקציבים חושבים שבסוף אני מאשר הכל. זו שערורייה שאין כדוגמתה. ללא קשר לאיחור בהגשתו, תקציב ההתאמות היה מוכן כבר ב- 11 בינואר, אז למה לא הבאתם את זה קודם?" קרא לעבר אנשי האוצר.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!