דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רשות החשמל

תשתיות / הושק מיזם חדש שיקל על אזרחים לרכוש מערכת סולרית ביתית

מהשנה הרבה יותר קל, לנו האזרחים, לייצר חשמל סולרי על גגות הבית שלנו, לאחר שהמדינה הקלה את התנאים | מיזם חדש יאפשר לנו לרכוש מערכת סולרית במהירות ובקלות יחסית - ולהשוות מחירים בין החברות השונות

פאנלים סולאריים על גג (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
פאנלים סולאריים על גג (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

החזון של ייצור החשמל הביתי נשמע נפלא – ללא זיהום, בעלות נמוכה, אפשר למלא את גגות ישראל שטופת השמש בפאנלים, שביחד גם יגדילו את אמינות האספקה. במציאות, הדברים לא פשוטים בכלל, החשמל הסולרי תלוי בגיבוי של חברת החשמל, ובהסדרות של רשות החשמל. עד עתה התאפשר לייצר חשמל ביתי רק תמורת הנחה בחשבון החשמל. דחיפה נוספת תיעשה בימים הקרובים, כשרשות החשמל תאשר למכור את החשמל העודף בחזרה לרשת, ולקבל את התשלום הישר לחשבון הבנק.

אלון תמרי הוא אחד מחלוצי תחום החשמל הסולרי בישראל, ולפני כ-15 שנה הקים את סולאר-פאואר, החברה הראשונה בישראל להתקנות מערכות סולריות . מיזם "המומחה הסולרי" שהושק אתמול נועד לחסוך צוואר בקבוק משמעותי שיקל עלינו לרכוש מערכת שמתאימה לנו.

דוגמא להשוואת מחירים באתר (צילום: יחצ)
דוגמא להשוואת מחירים באתר (צילום: יחצ)

פאנלים סולרים הם לא מוצר מדף, אלא מערכת שיש להתאים לכל לקוח בנפרד, לפי שטח הגג העומד לרשותו, מאפייני צריכת החשמל שלו ואחרים, מה שיוצר קושי ברכישה שלהם. "הוצאות השיווק של המתקינים מגיעות לכ20% מערך העסקה", מסביר תמרי. "כשאדם עושה סקר שוק הוא יכול לפנות לכמה חברות, שישלחו נציג אליו הבייתה, כאשר רק אחד מהם יזכה בסופו של דבר בעסקה". האתר של 'המומחה הסולרי' נועד לאפיין את הלקוח במהירות און ליין, ובעזרת רשימת הספקים שנרשמו אליו, לאפשר להם להכין הצעת מחיר התפורה לצרכי הלקוח במאמץ קטן. התוצאה תהיה השוואה בין מתקינים שונים, על בסיס המידע שהזינו למערכת האתר, מה שיקל על הלקוחות לעשות השוואה בין היכולות של המערכות השונות והעלות שלהן.

"כמעט כל המתקינים בארץ כבר הביעו נכונות ונרשמו למערכת שלנו", מספר תמרי.  "כל אחד מהם, דרך המערכת, בלי לשלוח איש מכירות ובלי לשלוח סקר – יתן לו הצעת מחיר. המערכת עוזרת להם לבנות את רוב ההצעה. וכך הלקוח מקבל הצעות ברורות באופן השוואתי. נותר לו שיחת טלפון עם מי שמתאים לו ויוצר קשר עם החברה המבוקשת ומתחיל לחסוך כסף". תמרי לא מעוניין לעודד מרוץ לתחתית מבחינת המחירים, אלא לעזור להפחית אותם באמצעות החיסכון שהוא יוצר לחברות ההתקנה, אשר מבחינתן עלות 'הרכשת הלקוח' יכולה להגיע ל5,000 שקלים ויותר. את הנתח שלו יקבל כעמלה מערך העסקה שתתבצע בעזרת האתר.

המדינה בפיגור, אבל זו גם ההזדמנות

תמרי היה פעיל בתחום, כאשר החשמל הסולרי עוד היה יקר מאוד וחייב סבסוד גדול מהמדינה, ולכן גם ניתן במכסות קטנות. "עד היום יש בישראל בסך הכל 1,100 מגהואט אנרגיה סולרית. המדינה החליטה סוף סוף להתייחס להחלטות ממשלה להתחייבויות לעמידה ביעדי אנרגיה מתחדשת, כאשר היעד לשנת 2020 הוא הוספה של 1,600 מגהואט, שזה 60% יותר ממה שהיה עד היום וכל זה תוך 3 שנים. מבחינת כל מי שעוסק בתחום, זו לא רק הצהרה משמעותית, זה טווח מאוד גדול להרבה מיזמים עסקיים שיכולים לקום. בהסדרה מ-2014, שנקראת "מונה נטו" יש עדיין 300 מגהואט פנויים, שלא נוצלו".

תמרי מבהיר כי משמעות ההקלה בפטור מהיתר בניה למתקנים קטנים, היא ביטול הצורך לפתוח תיק ברשות המיסים, כאילו כל אדם שרוצה לחסוך בחשבון החשמל הוא בעצם בעל עסק שמתפרנס ממכירת חשמל. השילוב בין מכסות ייצור והקלות במס ובבניה מהווים את המסד עליו ניתן להזניק את הפעילות בתחום, להיקף בעל משמעות לאומית, "שוק המערכות הביתיות, שצמח בינתיים מ-2008 ונתקע ב-2012, בהיעדר מכסות, משווע לפתרון. רשויות המס סיבכו וביקשו ב"מונה נטו" שכל צרכן פרטי יהיה עוסק מורשה כי הוא מזרים עודפים לרשת ויש התחשבנות. זה היה כך עד 2017. העבירו הקלה לפני שנה בערך. בארץ הותקנו כמה אלפי מערכות – שזה כלום לעומת כמות הבתים. פחות מאחוז. יש תקן לדודי שמש, אבל אין תקן מחייב לגגות סולריים".

בארגונים הירוקים כבר תמכו בעמדת חברת החשמל, לפיה הדרך להשיג הישגים מהר היא לבטל את האיסור על חברת החשמל לעסקו בתחום הסולרי. הסבירות להתרחשות הזו נמוכה מאוד, בשל המאבקים של המדינה נגד החברה והעובדים. לפי תמרי, "הגיוני שחברת החשמל תהיה מעורבת בפרויקטים הגדולים ושהמדינה תתמרץ את הציבור להתקנת מערכות ביתית באמצעות יזמים פרטיים. בפרויקט גדול חשוב שלחברת החשמל תהיה תשתית הולכה מתאימה. כשמייצרים חשמל על הגג, למעשה אין הולכה וצורכים את החשמל במקום שבו יצרו אותו וההיערכות מבחינת הרשת הרבה יותר פשוטה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!