דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מדיני-בטחוני / ישראל והרשות הפלסטינית חנכו יחד אתר משקף מכולות במעבר גשר אלנבי

האתר שנחנך על רקע הקיפאון ביחסי ישראל והפלסטינים צפוי להכפיל את מעבר הסחורות במכולות ולהדק את יחסי המסחר בין ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית | כחלון: "יש לנו הרבה תכניות להמשך שיתוף פעולה כלכלי עם הרשות"

טקס חנוכת משקף המכולות של רשות המסים במעבר אלנבי (צילום: עודד קרני, לע"מ)
טקס חנוכת משקף המכולות של רשות המסים במעבר אלנבי (צילום: עודד קרני, לע"מ)
שי ניר

על רקע הקיפאון בתהליך המדיני בין ישראל והפלסטינים, שר האוצר משה כחלון ושרת הכלכלה הפלסטינית, עביר עודה, חנכו אתמול (שלישי) אתר משקף מכולות במעבר הסחורות בגשר אלנבי, אשר צפוי להכפיל את מעבר הסחורות במכולות ובכך להביא להידוק יחסי המסחר בין ישראל, ממלכת ירדן והרשות הפלסטינית. השר כחלון: "החלטנו לקחת אחריות ולקדם יחד מספר פרויקטים משותפים. הפרויקט שאנחנו חונכים היום הוא דוגמא לכך שדבר קטן יכול לעשות שינוי גדול".

בטקס חגיגי שנערך אתמול במעמד שר האוצר משה כחלון, סגן שר האוצר הרב יצחק כהן, מנהל רשות המסים משה אשר, שרת הכלכלה ברשות הפלסטינית עביר עודה, סמנכ"ל רשות שדות התעופה שלמה אורן, ראש מנהל המכס הישראלי אבי ארדיטי, מנהל בית מכס מעברי גבול יבשתיים אופיר זילברמן, סגן שגריר הולנד בישראל מוריץ פרהיחדן, מנהל המעברים ברשות הפלסטינית נזמי מהאנה, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקובי, ובנוכחות נציגי ממשלת ירדן, הרשות הפלסטינית, שגרירויות מאירופה ומארה"ב, נציגי האו"ם והקוורטט, גורמי ביטחון ועוד – נחנך אתר משקף המכולות במעבר הגבול אלנבי.

בהודעת רשות המיסים נמסר כי האתר החדש צפוי לאפשר את הגדלת פעילות הסחר במעבר, תוך שיפור והידוק בדיקות המכס, לצד מתן שירות איכותי ויעיל. האתר ייתן ביטוי, הלכה למעשה, לקשר בתחום הסחר, בין הרשות הפלסטינית לבין מדינת ישראל וישרת את תהליכי הסחר בין הרשות הפלסטינית לבין ירדן.

העלייה המשמעותית והמתמדת בהיקף הייבוא והייצוא של הרשות הפלסטינית דרך מעבר הגבול אלנבי, הובילה להחלטת ממשלה על הקמת אתר שיקוף במעבר והושקעו בו עשרות מיליוני שקלים. ממשלת הולנד תרמה לרשות הפלסטינית את המשקף עצמו, ואילו רשות המסים הובילה את המהלך והביאה להקמת האתר המורחב, המשוכלל ביותר, אותו מפעיל מנהל המכס, שיאפשר טיפול בכל סוגי הסחורות, בנוסף ליכולת פריקת מכולות במידת הצורך.

הקמת אתר המשקף, נוסף לטכנולוגיית השיקוף עצמה, תכפיל את יכולת הבידוק של המכולות מ-100 ל-200 ביום, תאפשר יכולת הפעלת המערכת בתנאי מזג אוויר קשים, רמת בטיחות גבוהה וממשק ממוחשב עם רשות שדות התעופה, המייעל באופן מיטבי את התהליכים שעל הטובין לעבור טרם שחרורם. האתר יאפשר בדיקה של סחורה בכמות הגדולה משמעותית מזו שניתנה לבדיקה עד היום ובנוסף, בשל מהירות התהליך אפשר יהיה לשנע סחורות כגון אלו הדורשות קירור, בעבורן זמן הבידוק וההגעה ליעד הם קריטיים.

שר האוצר משה כחלון ושרת הכלכלה ברשות הפלסטינית עביר עודה התכבדו לגזור את הסרט בכניסה למתקן משקף המכולות. לציון ערב ט"ו בשבט נטע שר האוצר עץ שקד בכניסה לאתר, ומיד לאחר מכן סגן שר האוצר הרב יצחק כהן קבע מזוזה.

שר האוצר, משה כחלון: "הגעתי למשרד האוצר לאחר קיפאון מתמשך ביחסים בין ישראל לרשות הפלסטינית. החלטנו לקחת אחריות ולקדם יחד מספר פרויקטים משותפים. הפרויקט שאנחנו חונכים היום הוא דוגמא לכך שדבר קטן יכול לעשות שינוי גדול. יש לנו הרבה תכניות להמשך שיתוף פעולה כלכלי עם הרשות. ביום ראשון אני צפוי להיפגש עם ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה ואנחנו מתכוונים להמשיך ולקדם יחד מספר פרויקטים משותפים. השבוע נפגשתי עם ג'ייסון גרינבלט שתומך ולוחץ כדי להמשיך לקדם את הדברים. אנחנו רואים בג'ייסון גרינבלט ובארצות הברית כמתווכים החשובים, ההוגנים המרכזיים והיחידים לקידום שיתוף הפעולה באזור".

מנהל רשות המסים, משה אשר: "אירוע זה של חנוכת אתר המשקף, מסמל מבחינתי את המשכו המתמיד של שיתוף הפעולה הפורה שבין רשויות המס והמכס של ישראל ושל הרשות הפלסטינית, שבמסגרתו אנו בוחנים דרכים לשפר את גביית המסים ואת אכיפת חוקי המכס והמס, בסחר ההדדי. בנוסף, אנו בוחנים במשותף עם עמיתנו ברשות הפלסטינית, אפשרויות לקידום פרויקטים נוספים בתחומי המכס והמע"מ, פרויקטים אשר צפויים לשפר את גביית המסים ואת רמת האכיפה, הן לטובת הרשות הפלסטינית והן לטובת ישראל".

ראש מינהל המכס אבי ארדיטי הודה לשותפים שפעלו להקמת אתר המשקף, בכלל זה לממשלת הולנד על תרומתה לרכישת המשקף שיגביר את הסחר בין הרש"פ לירדן ולשכנותיה, לרשות שדות התעופה שפועלים עם מנהל המכס בכל הקשור לתכנון, לעשייה ותוך מחויבות להפעלת המעברים ומתן שירות ללקוחות, למתאם הפעולות בשטחים ולמנהל האזרחי על הסיוע בתקציב ובתהליכי התכנון והרישוי והעמדת הצרכים האזרחיים בעדיפות גבוהה. עוד הודה ארדיטי למשרד לפיתוח אזורי על התיאום בין כל הגורמים המעורבים הבין לאומיים והישראלים, ממשלתיים ואזרחים, ולנציגי הקוורטט שחקרו את הכלכלות באזור ואיתרו את המפתחות להסרת חסמים ולשיפור הסחר באזור.

מוקדם יותר אישר משרד החוץ כי שגרירות ישראל בירדן "נפתחת בהדרגה". לפני כשבועיים הודיעו ישראל וירדן כי הגיעו להסכמה שתאפשר את פתיחתה מחדש של שגרירות ישראל בירדן. בין המדינות סוכם כי רשויות החוק הישראליות ימצו את בדיקת החומרים הנוגעים לפעילות המאבטח הישראלי, בחודש יולי האחרון, במתחם השגרירות הישראלית שהביא למותם של שני אזרחים ירדנים. בנוסף משרד החוץ הירדנית קיבל את התנצלות הרשמית של ישראל אותה העביר למשפחות ההרוגים על התקרית במתחם השגרירות ובנוסף על הריגתו של שופט בית משפט השלום הירדני בגשר אלנבי בחודש מרץ 2014. נוסף על כך ישראל העבירה גם כספי פיצויים שיועדו למשפחות ההרוגים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!