דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / חתך את מס החברות, צמצם את האבטלה: למה לא התייחס טראמפ בנאום?

"מעולם לא היה זמן טוב יותר להתחיל לחיות את החלום האמריקאי" הצהיר טראמפ בנאום המסורתי ושיבח את מדיניותו הכלכלית | הנשיא "שכח" להתייחס לפערים ההולכים וגדלים בהתמדה ולמימדי העוני בארה"ב, הגדולים ביותר בעולם המערבי

נשיא ארה"ב טראמפ נואם את נאום 'מצב האומה' בקונגרס. 30 בינואר (צילום:Win McNamee/Pool via AP)
נשיא ארה"ב טראמפ נואם את נאום 'מצב האומה' בקונגרס. 30 בינואר (צילום:Win McNamee/Pool via AP)
יונתן קירשנבאום

"מעולם לא היה זמן טוב יותר להתחיל לחיות את החלום האמריקאי" – כך הצהיר טראמפ בנאום 'מצב האומה' השנתי היום (רביעי) לפנות בוקר. טראמפ ניצל את הבמה שניתנה לו כדי לשבח את תוצאות המדיניות הכלכלית אותה הוא מנהיג בשנה האחרונה, לקרוא להגבלת ההגירה לארה"ב ולקרוא לעם האמריקאי "להאמין בעצמו, ובאמריקה". בניגוד לציפיות, נאומו של טראמפ היה שגרתי למדי, ועקב אחר המבנה המוסכם לנאומים מסוג זה.

נאום מצב האומה הוא נאום שנתי אותו נושא הנשיא מול כלל הקונגרס האמריקאי – הסנאט ובית הנבחרים בחודש ינואר. באופן מסורתי, נאום זה מהווה מעין סיכום של הנשיא את השנה שחלפה, ורבים תופסים אותו כהזדמנות לנשיא להציג לעם האמריקאי את סדרי העדיפויות שלו לשנה הבאה.

נאומים אלו נפתחים, באופן ריטואלי, עם שבחים לעם האמריקאי. טראמפ פתח את נאומו כך: "בשנה האחרונה, העולם ראה הוכחה למה שידענו תמיד: אין עוד עם בעולם שהוא אמיץ או נחוש כל כך כמו העם האמריקאי. אם יש הר, אנחנו מטפסים עליו. אם יש חזית לא ידועה, אנחנו חוצים אותה. אם יש אתגר, אנחנו מתגברים עליו. אם יש הזמנות, אנחנו לוקחים אותה. נתחיל הערב בהכרה בכך שהאומה שלנו חזקה, כי אנשיה חזקים".

משם עבר טראמפ להתייחס למדיניות הכלכלית אותה הנהיג, ואשר בזכותה נבחר. הוא התייחס לנתוני האבטלה המרשימים במשק האמריקאי, ואמר כי "מאז הבחירות יצרנו 2.4 מיליון מקומות עבודה חדשים, כולל 200,000 מקומות עבודה במגזר התעשייתי. לאחר שנים של קיפאון בשכר, אנחנו רואים סוף סוף עלייה. האבטלה נמצאת בשפל של 45 שנים, ומשהו שאני גאה בו במיוחד: האבטלה בקרב האוכלוסייה השחורה נמצאת בשיעור הנמוך ביותר אי פעם. כך גם האבטלה בקרב ההיספנים".

אמריקאים צופים בנאום 'מצב האומה' הראשון של נשיא ארה"ב בטלוויזיה. פיניקס אריזונה 30 בינואר (צילום:AP Photo/Ross D. Franklin)
אמריקאים צופים בנאום 'מצב האומה' הראשון של נשיא ארה"ב בטלוויזיה. פיניקס אריזונה 30 בינואר (צילום:AP Photo/Ross D. Franklin)

נתוני האבטלה בארה"ב אכן מרשימים מאוד, אך יש לקחת את שבחיו העצמיים של טראמפ בערבון מוגבל. המשק האמריקאי נמצא בצמיחה מזה שנים, ושיעור האבטלה בו נמצא בירידה מתמדת. למעשה, שנת 2017 הייתה השנה בה נוצר מספר העובדות החדשות הנמוך ביותר מאז 2010.

טראמפ המשיך והתייחס לרפורמת המיסוי שהנהיג ושנכנסה לתוקף בתחילת 2018. "שוק ההון שובר שיא אחר שיא, וצבר ערך חדש של 8 טריליון דולר. אלו הם חדשות מעולות לחוסכים לפנסיה באמריקה. ובדיוק כמו שהבטחתי לפני 11 חודשים, הנהגנו את רפורמת המס הגדולה ביותר בהיסטוריה האמריקאית", אמר. "חתכנו את מס החברות מ-35% כל הדרך ל-21% כדי שחברות אמריקאיות יוכלו להתחרות ולנצח כל אחד בעולם. אנחנו מעריכים כי השינויים האלו לבדם יביאו לעלייה בהכנסה הממוצעת למשפחה של כ-4,000 דולר".

רפורמת המס אותה העביר מהווה סדרת הקלות מס, בעיקר על האמריקאים העשירים ביותר. במסגרת הרפורמה ישנם מספר סעיפים המיטיבים עם שכבות בעלות הכנסה נמוכה יותר, אך אלו אמורים להתבטל אוטומטית תוך מספר שנים. כך, מרבית המומחים מסכימים כי הרפורמות ייטיבו עם העשירים ביותר, ויתרמו להרחבת אי השוויון בחברה האמריקאית. מה עוד שהרפורמות כלל אינן הגדולות ביותר בהיסטוריה האמריקאית. למעשה, הרפורמה היא השמינית בגודלה בהיסטוריה.

"זהו הזמן האמריקאי החדש שלנו. מעולם לא היה זמן טוב יותר להתחיל לחיות את החלום האמריקאי. לכל אזרח שצופה בי מהבית – לא משנה איפה היית, מאיפה אתה מגיע, זה הזמן שלך. אם אתה עובד קשה, אם אתה מאמין בעצמך, אם אתה מאמין באמריקה, אז אתה יכול לחלום כל חלום, להיות כל דבר, וביחד נוכל להגשים כל מטרה".

טראמפ לא התייחס לפערים ההולכים וגדלים בהתמדה בארה"ב, ולמימדי העוני בה, שהם הגדולים ביותר בעולם המערבי. על פי דו"ח של הבנק הפדרלי האמריקאי משנת 2016, המאיון העליון בארה"ב שולט בכ-38.6% מכלל העושר במדינה.

טראמפ קרא לקונגרס לתמוך בהשקעה של טריליון וחצי דולר בתשתיות – אחת מהבטחות היסוד של קמפיין הבחירות שלו. עם זאת, טראמפ לא הזכיר את המתווה לפיו ימומן הפרוייקט בשיתוף עם חברות פרטיות כפי שהובטח, אלא תיאר השקעה ציבורית רחבה מתוך קופת המדינה. "אני מבקש מחברי שתי המפלגות לפעול יחד כדי להעניק לנו תשתיות בטוחות, מהירות, אמינות ומודרניות. אני קורא לקונגרס להציע חוק שיביא להשקעה של טריליון וחצי דולר לפיתוח תשתיות בארה"ב" אמר, וזכה למחיאות כפיים צוננות במיוחד.

טראמפ התייחס גם למדיניות החוץ של ארה"ב, והזכיר את הכרתו בירושלים כבירת מדינת ישראל. "בחודש שעבר עשיתי מעשה שאושר פה אחד על ידי הסנאט: הכרתי בירושלים כבירת ישראל", אמר.

הוא השתמש בישראל כדוגמה לרצונו לתמוך בשותפותיה של ארה"ב, וביקר את הסיוע אותו מעניקה אמריקה למדינות אשר אינן תומכות באופן מלא במדיניותה בעולם.

הנשיא התייחס גם לקרב עם דאע"ש, ושיבח את עצמו על הניצחונות שהושגו מולם. "לפני שנה הבטחתי שנעבוד יחד עם השותפות שלנו כדי להשמיד את דאע"ש מעל פני כדור הארץ. לאחר שנה, אני גאה לומר שניצחנו את דאע"ש, ושחררנו כמעט 100% מהשטח שהוחזק על ידיהם" אמר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!