דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / כמה עולה לעשות ברית מילה? המדריך המלא

נולד לכם בן והגיע הזמן לברית המילה? כל האפשרויות שלכם, טווח המחירים המקובל, ומי זכאי להחזר הוצאות מלא מהמדינה - כל הפרטים בתוך הכתבה

ברית מילה. (צילום: יעקב נעומי  פלאש 90)
ברית מילה. (צילום: יעקב נעומי פלאש 90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

בנכם בא לעולם? מזל טוב. בחרתם לעשות לו ברית מילה? יפה מאוד. כאן תמצאו כמה פרטי מידע שעשויים לעזור לכם לקבל החלטות ביחס למאורע.

בישראל נולדים מדי שנה כ-66 אלף בנים יהודים, ובכל יום כ-180 תינוקות עוברים את הליך המילה. טווח המחירים לברית מילה נע בין 0 ל-3,500 שקלים, והמדינה אם תהיתם, לא משתתפת כלל במימון ההליך.

ניתן לבחור לעבור את ההליך על ידי מוהל רבני, מוהל רופא ואפילו בניתוח כירורגי.

בנוגע למימון, במידה והאדם שהחליט לעבור את ההליך נמצא בתהליך גיור דתי-אורתודוקסי, הוא יהיה זכאי למימון מלא של ברית המילה, בעוד המתגייר בצורה אחרת נאלץ לשאת בהוצאות של אלפי שקלים.

מוהל רבני

היום אין חובת רישוי למוהלים ואין חובה לעבור הכשרה כלשהי כתנאי לעריכת ברית מילה, ולמעשה כל אדם יכול לעשות זאת.

משרד הבריאות, משרד הדתות והרבנות הראשית הקימו ועדה בין-משרדית לפיקוח על מוהלים, אשר עורכת בחינות למוהלים ומעניקה למי שעברו אותן בהצלחה תעודת 'מוהל מוסמך'.

מוהלים אלו עברו הכשרה, תקופת התמחות ועברו בחינות עיוניות ומעשיות. 'מוהל מומחה' הינו מוהל מוסמך בעל ותק רב שעבר בחינות מתקדמות על ידי הוועדה.
ישנם מוהלים לא מוסמכים שעברו הכשרה אצל מוהל ותיק אך לא כפופים לפיקוח מוסדי כלשהו. לבתי החולים הציבוריים חל איסור להעסיק מוהלים ללא רישיון.

תשלום עבור מוהל רבני

המוהל אינו עובד מדינה, והתשלום למוהל אינו קבוע בחוק. ישנם מוהלים המבקשים תשלום לפי התרשמותם ממצבם הכלכלי של הורי התינוק וישנם מוהלים שאינם נוהגים לקבוע תשלום, אלא מבקשים מהורי התינוק לשלם לפי שיקול דעתם. מעט מן המוהלים עוסקים בתפקיד זה בהתנדבות.

על פי פרסומי הרבנות הראשית, כיום ישנם 336 מוהלים מוסמכים וישנו תעריף מומלץ לברית על ידי מוהל מוסמך: 1,000 שקלים, ולמוהל מומחה: 1,500 שקלים.

בין טווח המחירים ניתן למצוא מוהלים שיבצעו את הפעולה לטובת המצווה בלבד ללא קבלת תגמול. אלו שכן גובים שכר בדרך כלל עושים זאת במסגרת הנוהג לתת "טיפ" ולא במסגרת שכר עבודה. תעריף אותו "טיפ" נע בין 500 שקלים ל 1,000 שקלים.
וישנם כמובן גם מוהלים המבקשים תשלום על שירותם כמוהלים.

רופא מוהל

ישנם הורים שבוחרים לבצע את ברית המילה של ילדם בידי רופא שהוא גם מוהל. במקרים כאלה המחירים עולים והם נעים בין 1,500 ל-3,000 שקלים.
כמובן שהמחירים משתנים בין מקום למקום ובמרכז הארץ המחירים גבוהים יותר. המחיר אותו גובים רופאים במרכז הארץ שמבצעים במרפאתם בריתות, נעים בין 3,000-2,400 שקלים.

החגיגות

על אופי החגיגות של הברית או זבד הבת – הבריתה ניתן להרחיב רבות אך הוא תלוי בבחירת ההורים באירוע. לעניין זה התפתח שוק בפני עצמו.

עריכת ברית בבית הכנסת תעלה בממוצע כ-500 שקלים, והיא לא כוללת את הכיבוד או את הסעודה שלנהוג שמביאים בעלי האירוע.

מחיר מנה באולם אירועים לברית מילה נע בין 120-80 שקלים לאירוע צהריים ובין 180-120 שקלים למנה באירוע ערב. כמובן שהעלויות משתנות ומתייקרות לפי סגנון האולם ומיקומו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!