דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצבאות הנכות

העלאת קצבאות הנכות / פה אחד: הכנסת אישרה את החוק להעלאת קצבאות הנכות בקריאה ראשונה

זאת אחרי כשנה וחצי של מאבק, וארבעה חודשים לאחר שסוכם המתווה | היום (ה') יעלה החוק לדיון בוועדת העבודה והרווחה להכנה לקריאה שניה ושלישית | במסגרת החוק: הצמדה לשכר הממוצע, והעלאת הקצבאות בארבע פעימות

חיים כץ נואם במליאה (ארכיון. מרים אלסטר / פלאש90)
חיים כץ נואם במליאה (ארכיון. מרים אלסטר / פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הכנסת אישרה אתמול (רביעי) בקריאה ראשונה את החוק להעלאת קצבאות הנכות. ההצעה אושרה פה אחד, בתמיכה של 90 ח"כים. לאחר ויכוחים ארוכים עם משרד האוצר, הנוסח שאושר היום כולל הצמדה לשכר הממוצע ועיגון הפעימות הנוספות. מחר תעלה ההצעה לדיון הכנה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת.

הצעת החוק הממשלתית של שר העבודה והרווחה חיים כץ (הליכוד), להעלאת קצבאות הנכות בהיקף של 4.241 מיליארד שקלים, כוללת את עיגון ארבע הפעימות להעלאה והצמדת הקצבה לשכר הממוצע במשק, כמו גם התוספות לנכים בגיל זקנה, לעיוורים ולילדים. ההצעה מבוססת על המתווה שהושג בין ארגוני הנכים לבין הממשלה, בתיווך ההסתדרות הכללית, ערב יום הכיפורים האחרון.

כץ אמר בדיון "זה צעד ראשון במהלך, שיצטרך להביא את הנכים למקום הצודק של שכר מינימום", והודה לכלל חברי שסייעו בהגשת ההצעה. בפתח הדיון אמר "אני רוצה להודות לחברי הכנסת אילן גילאון, יואב קיש, נאווה בוקר, קארין אלהרר ומיקי רוזנטל שהגישו הצעות חוק פרטיות להשוואת קצבאות הנכים לשכר המינימום."

"ולהודות למנהיגי ציבור הנכים שהובילו את המאבק ונתנו לב ונשמה ויצרו את מתווה הנכים. לנעמי מורביה האדירה שלא עזבה אותי במנוחה ולו לשנייה אחת. לאלכס פרידמן התותח שיכול ללמד את כולם פה איך עושים שימוש במדיה החברתית לטובת קידום נושאים חברתיים. לאייל כהן מנהיג הפנתרים שאני יודע שעדיין כועס עלינו ואני מבטיח לך שנשמע אותך קשב רב וככל שניתן נעשה שינויים בוועדה כי בסוף הנכים יודעים טוב מכולנו מה הצרכים שלהם.

"ליהודה דורון לאבנר עורקבי ולכל החבורה הנפלאה אתם הרי מומחי חקיקה מכירים את הכנסת ואת עבודת הועדות לא פחות טוב מאיש באולם הזה – אתם צרכים לבוא לוועדה בראשות אלאלוף לקחת חלק משמעותי בהמשך החקיקה עד שנאשר בשלוש קריאות את החוק החשוב וההיסטורי הזה. צריך לתת יותר ממילה טובה ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שהיה שותף מרכזי ביצרת מתווה הנכים."

אלכס פרידמן, מיוזמי מאבק הנכים ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם", מוסר בהתרגשות מהמליאה: "מרגש, היסטורי, נצחונם של הנכים בישראל. עברנו דרך ארוכה של שלוש שנים, האמנו בחברה ישראלית מכילה, שוויונית ובריאה יותר – וכעת זה קורה!
פנינו לוועדת העבודה והרווחה מחר, לשפר ולהתאים את החוק להסכם במלואו.
בתקווה לעברת החוק בהקדם האפשרי".

יו"ר סיעת מרצ, ויוזם הצעת החוק להעלאת קצבת הנכות לשכר המינימום ח"כ אילן גילאון אמר בדיון: "המלחמה המתמשכת שלנו על העלאת קצבת הנכות היא לא רק המלחמה של הנכים, זאת מלחמת השחרור של כל מי שנפגע מהחלוקה הלא צודקת של המשאבים ומסדרי העדיפויות העקומים של הממשלה".

"אני אתמוך בכל חוק ולא אכפת לי מי יקבל את הקרדיט כל עוד הוא מקיים לפחות את הסכם הפשרה שנחתם בהסתדרות ככתבו וכלשונו. לצורך כך אגיש הסתייגויות בהמשך הדיון בוועדת העבודה והרווחה כדי לוודא שעקרונות ההסכם יבוטאו בחקיקה: העלאת הקצבה לפחות ל- 4500 ש"ח, הצמדה לשכר הממוצע במשק מהיום הראשון, חוק אחד שכולל מקסימום 4 פעימות ומעלה את הקצבה בסופו של דבר לפחות לסכום הנ"ל, העלאת הדיסרגרד ל- 5,300 ש"ח, כל הקשישים הנכים יזכו בקצבה הגדולה מבין השתיים כמו בעבר.

במסגרת הדיון תקף ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) את ראש הממשלה שדיבר בתחילת הדיון: "נדהמתי לשמוע שראש הממשלה לוקח קרדיט על העלאת הקצבה כשהוא בעצמו אחראי על מצבם הגרוע של הנכים. אם לא היה מבטל את הצמדת קצבת הנכות לשכר הממוצע לא הייתה שחיקה כזו מטורפת בקצבאות והקצבה הייתה עומדת היום על 3500 שקלים."

החוק שסוכם

על פי הצעת החוק, כ-250 אלף בעלי מוגבלות יקבלו תוספת לקצבת לה הם זכאים בשיעור של 340 שקלים, החל מיום 1.1.2018 (פעימה ראשונה). סכום זה יעלה, החל מיום 1.7.2018, ל-501 שקלים (פעימה שנייה).

כ-82 אלף אזרחים ותיקים נכים (שנכותם נקבעה טרם הגיעו לגיל פרישה מעבודה על פי חוק), יזכו לתוספת בסך של 170 שקלים החל מיום 1.1.2018, שתעלה לגובה 251 שקלים החל מיום 1.7.18. כן מעניק התיקון סך נוסף של 200 שקלים לכ-25 אלף נכים הקשים הנזקקים לקצבת שירותים מיוחדים(שר"מ), בשתי הדרגות הגבוהות ביותר, וזאת החל מיום 1.1.2018.

בנוסף, יעלה התיקון את הסכום אותו רשאים נכים להשתכר, ללא הפחתה בשיעור קצבאותיהם (דיסריגארד), לסך של 3,400 שקלים, החל מיום 1.1.2018. סכום זה יעלה לסך של 3,500 שקלים החל מיום 1.7.2018

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!