דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דירוג אשראי

כלכלה וחברה / למה לא צריך למהר לחגוג את העלאת דירוג האשראי של ישראל?

לרובנו אין מושג מה הן חברות דירוג האשראי - אבל הן משפיעות על הכלכלה הישראלית באופן דרמטי | דירוג האשראי של ישראל יעלה ככל הנראה מ"נייטרלי" ל"חיובי", אבל הוא כופה גם ריסון תקציבי והשקעה ציבורית נמוכה

נתניהו וכחלון, ארכיון (צילום: פלאש 90 / עמית שאבי)
נתניהו וכחלון, ארכיון (צילום: פלאש 90 / עמית שאבי)
יונתן קירשנבאום

חברת דירוג האשראי האמריקאית S&P מצפה מממשלת ישראל להמשיך במגמת צמצום יחס החוב-תוצר, עד לרמה של 58% בשנת 2021. על פי הודעת החברה מאתמול (שישי), אם ציפייה זו תתממש, תעלה החברה את דירוג האשראי של ישראל מ-A+, ל-AA. בינתיים, העלתה החברה את תחזית הדירוג של ישראל מ"נייטרלי" ל"חיובי".

הודעה זו עשויה להתפרש כטכנית בלבד, אך למעשה יש לה השלכות פוליטיות, כלכליות וחברתיות רחבות, העשויות להשפיע על החיים של כולנו. למה בעצם? ברקע ההודעה של חברת דירוג האשראי, עומד ויכוח בנוגע ליחס החוב-תוצר בישראל. ההודעה מעניקה רוח גבית לאלו הקוראים להמשיך ולהקטין את החוב, על חשבון ההוצאה הציבורית. כך, למשל, הודיעה חברת S&P כי היא "עשויה להעלות" את דירוג האשראי של ישראל בעתיד, במידה וזו תמשיך במגמת צמצום החוב, תוך איום שבמידה וממשלות ישראל לא יבחרו במדיניות זו, לא יועלה הדירוג. בנוסף, ציינה החברה כי אחת הסיבות להחלטה אם להעלות את דירוג האשראי היא העמידה של ישראל בכללים הפיסקליים, המגבילים את ההוצאה הציבורית. ומה זו ההוצאה הציבורית? חינוך, בריאות, רווחה, ביטחון – "החיים עצמם".

מטה חברת דירוג האשראי ׳סטנדרד ופורז׳ (צילום ארכיון: סוכנות AP).
מטה חברת דירוג האשראי ׳סטנדרד ופורז׳ (צילום ארכיון: סוכנות AP).

אם כך, אין זה מפתיע כי בכירים בהנהגה הכלכלית בישראל, התומכים במדיניות זו של צמצום ההוצאות הציבוריות, בירכו על ההודעה. רוני חזקיהו, החשב הכללי באוצר אמר בתגובה כי "אשרור הדירוג והותרת התחזית החיובית באים בין היתר בעקבות פרסום אומדן יחס החוב לתוצר בשנת 2017, אשר המשיך לרדת, ולעמידת הממשלה במסגרות הפיסקליות גם בשנה זו ".

חברת הדירוג אף ביקרה את מדיניות ההתערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח, בניסיון למנוע את המשך ייסוף השקל. על פי P&S, מדיניות זו "פוגעת בגמישות המוניטרית של ישראל", ונרמז כי פעולה זו של בנק ישראל במטרה להחליש את השקל, כפי שדורשים התעשיינים הישראלים, עשויה להוות גורם מעקב להעלאת הדירוג של ישראל.

אז מה זה בעצם חברת דירוג אשראי?

כיום ישנן מספר חברות אמריקאיות, המספקות שירותי דירוג אשראי למדינות וחברות. המודל העסקי הוא פשוט – החברות הללו אוספות מידע רב ככל הניתן על המדינות; על שוק העבודה, שוק ההון, התנאים הפוליטיים ועוד, ונותנת למדינה דירוג המייצג את אמינות האשראי שלה. במילים אחרות, החברות הללו קובעות כמה אמינה יכולת החזר האשראי של אותה המדינה.

לדירוג האשראי של מדינה השלכות גורליות על יכולתה לגייס הון בשווקים הבינלאומיים. הציון הניתן על ידי שלוש חברות הדירוג השונות הוא מרכיב מכריע בגובה הריבית, אותה נדרשת מדינה לשלם על גיוס אג"ח בחו"ל. זאת מכיוון שמוסדות בינלאומיים רבים מכירים בציון הניתן על ידי אותן החברות, כאינדיקטור אובייקטיבי למצבה של הכלכלה הנבחנת.

ככל שחברות דירוג האשראי נותנות למדינה ציון נמוך באמינות אשראי, עולה הריבית אותה נדרשת המדינה לשלם בתמורה להלוואה. מכיוון שכל מדינה נדרשת מפעם לפעם לגייס הון בחו"ל (כפי שעשתה ישראל פני מספר שבועות), חלק חשוב בתכנון המדיניות הכלכלית של מדינה היא "השגת ציון" גבוה כמה שאפשר מאותן החברות.

לדירוג האשראי של מדינה ישנן השלכות נוספות – הוא משפיע גם על גובה הריבית אותה נדרשות לשלם חברות פרטיות מאותה המדינה. כך, ככל שדירוג האשראי של מדינת ישראל יהיה גבוה יותר, כך ידרשו חברות ישראליות לתשלום ריבית נמוך יותר על גיוס הון בחו"ל. היות וגיוס הון הוא מרכיב קריטי ביכולתה של חברה להתרחב ולקיים את פעילותה השוטפת, גם עליהן משפיע דירוג האשראי באופן דרמטי.

שוט פיננסי

הציון אותו מעניקות חברות דירוג האשראי מוצג בדרך כלל כנתון אובייקטיבי, המייצג שכלול של מגוון תנאים המתקיימים באותו המשק, ומשקף את מידת היכולת של אותה הממשלה להחזיר את הכסף אותו לוותה. עם זאת, טענה המופנית כלפי אותן החברות היא שהדירוג אותו הן מעניקות למדינות מהווה איום – מאין שוט פיננסי, שמכריח אותן לאמץ מדיניות צמצום תקציבי.

מבקרי אותן חברות טוענים כי הפרמטרים הקובעים את אותו הדירוג הופכים אותו לכלי הכופה על מדינות צמצום תקציבי, גם במקרים בהם נכונה דווקא מדיניות מרחיבה. זאת מכיוון שהדירוג הניתן על ידיהן מתייחס באופן מקדמי לצמצום יחס החוב-תוצר, כפרמטר המעלה את ציונה של אותה המדינה. כך, על מנת לקבל ציון גבוה יותר, נאלצות מדינות רבות לאמץ מדיניות מצמצת, גם בניגוד לאינטרס של מרבית הציבור בהן.

יש לציין כי הימנעות מצד ממשלה מהניסיון להעלות את דירוג האשראי עשויה להביא למשבר, ובכך כוחו של אותו הציון. למשל, במידה וממשלה תחליט לבצע הרחבה תקציבית, בניגוד להמלצות חברות דירוג האשראי, תעלה הריבית על אג"ח הממשלתיות אותה תנפיק בחו"ל לצורך מימון אותה ההתרחבות. כך, אותה המדינה עשויה למצוא את עצמה ללא יכולת לגייס כספים לצורך כיסוי החוב שנוצר כתוצאה מהלוואה, היות ודירוג האשראי הנמוך שלה יביא לעלייה דרסטית בריבית על האג"ח שלה. במקרה כזה, "תגשים" אותה המדינה את הנבואה, ותביא את עצמה למשבר פיסקלי. כך, מהווה אותו הדירוג מנוף לחץ נגד נסיונן של ממשלות לבצע מדיניות פיסקלית מרחיבה.

דבר זה אינו מפתיע כאשר בוחנים את ההיסטוריה של החברות הללו. על אף העובדה כי שלוש החברות המרכזיות המבצעות את דירוג האשראי קיימות קרוב למאה שנה, מעמדן הבינלאומי התבסס רק בשנות ה-80. בשנים אלו, הלכה והעמיקה האידאולוגיה הקוראת לצמצום הוצאות המדינה, והקטנת החוב הלאומי. חברות דירוג האשראי הפכו לדרך יעילה לוודא כי כלל ממשלות העולם "מתיישרות" למדיניות זו, על ידי הפיכת הדירוג לבעל חשיבות רבה כל כך. יש לזכור כי מקור כוחו של הדירוג, הניתן על ידי חברות אלו, הוא בכך שנותני האשראי העולמי מוכנים לשמוע בעצתן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!