דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבית היהודי

דו"ח המבקר / קנס של 180,000 שקלים לסיעת 'הבית היהודי' בשל התנהלותה הכלכלית

המבקר מתח ביקורת על הסיעה בשל הגשת דו"חות לא מלאים וכי לא דיווחה ליו"ר הכנסת כי הפסיקה לשלם חובותיה לבנק | בחודש שעבר נקנסה סיעת הליכוד בסכום של 350,00 שקלים בשל התנהלות לקויה הקשורה לאירוע הליכודיאדה

ראש הממשלה,  נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר  פלאש90)
ראש הממשלה, נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר פלאש90)
שי ניר

ביקורת חריפה של מבקר המדינה על התנהלותה הכלכלית של סיעת 'הבית היהודי', פורסמה היום (שני) בדו"ח ביקורת חוק מימון מפלגות. מבקר המדינה מצא כי הסיעה פעלה בניגוד לחוק כשלא דיווחה ליו"ר הכנסת כי הפסיקה לשלם את חובותיה לבנק כנדרש בתיקון לחוק, וקנס אותה בסכום של 180 אלף שקלים, לאחר שהתחשב במצבה הכלכלי, הנאמד בגרעון בסך 27,958,329 בסוף שנת 2016.

לצד 'הבית היהודי' מככבות בדו"ח המבקר המדינה, השופט (בדימוס יוסף) שפירא גם  התנועה הערבית להתחדשות ורשימת האיחוד הערבי בכנסת ה-20, אך הן זוכות להערכה לאחר טיפול נכון במצבן הכלכלי.

בהודעת מבקר המדינה נמסר כי המבקר מתייחס בדו"ח זה לתיקון לחוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973 מדצמבר 2014, בגדרו נאסר על סיעה לקבל הלוואה מבנק, וזאת על מנת לנתק את התלות של הסיעות בבנקים. נקבע כי כתנאי לקבלת הלוואה מאוצר המדינה, נדרשת סיעה להציג בפני יו"ר הכנסת הסדרי פירעון של חובות ישנים לבנקים. סיעת הבית היהודי אשר קיבלה הלוואה מאוצר המדינה הציגה תכנית לפירעון חוב ישן לבנק, אך במהלך הביקורת התברר כי הסיעה הפסיקה לשלם לבנק את החזרי החוב, מבלי שהיא מסרה על כך הודעה ליו"ר הכנסת. בכך למעשה פעלה הסיעה בניגוד לכוונת התיקון לחוק.

מבקר המדינה מצא כי הכנסות הבית היהודי לא עמדו בגבולות הקבועים בסעיף 8 לחוק- המגדיר מהן הכנסות מותרות, שכן לא ניתן היה לקבוע את חוקיות חלק מהכנסותיה של הסיעה, ובנוסף הסיעה לא פרעה חובותיה לזכאים בסך של כחצי מיליון ש"ח במשך שנים רבות, כך שחובות אלה הפכו לתרומות מאולצות. עוד נמצא כי הסיעה ניהלה חשבונותיה שלא בהתאם להנחיות מבקר המדינה לסיעות. הדבר התבטא בעיקר בכך שהסיעה לא שמרה את מלוא האסמכתאות לגבי חלק מהוצאותיה; כללה הוצאות בגין תשלומי מס הכנסה שמקורן במערכות בחירות קודמות ואשר לא נכללו בדוחות הכספיים לגבי מערכות אלה, כך שהדוחות שהגישה הסיעה למבקר המדינה לא היו שלמים וכללה בחשבונותיה יתרות זכות כוללניות ממערכות בחירות קודמות שלא ניתן היה לזהות הרכבן. סך הגירעון הנצבר של המפלגה ל-31.12.16 -27,958,329  ש"ח.

רק בעקבות הערת עובדי משרד מבקר המדינה, מסרה הסיעה ליו"ר הכנסת, באיחור רב, הודעה על הקפאת החזרי החוב לבנק. מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא העיר כי השכל הישר וההגינות מחייבים סיעה להודיע ליו"ר הכנסת על כל שינוי בתכנית לפירעון חוב לבנק שהוצגה בפניו כתנאי לקבלת הלוואה מאוצר המדינה, וקרא למחוקק להסדיר נושא זה בחוק במפורש.

מפלגת הבית היהודי מסרה בתגובה לפרסום דוח מבקר המדינה כי, "מפלגת הבית היהודי קיבלה את דו"ח המבקר, היא תלמד אותו לעומק ותיישם את הדו"ח. חשוב לציין כי מזה מספר שנים שהמפלגה נמצאת בתהליך ייצוב מבחינה כלכלית, לאור חובות שנוצרו משך שנים רבות לפני  2013. גם במשרד המבקר מבינים שנעשתה כברת דרך ואנחנו ממשיכים לפעול במרץ בנושאים השונים."

הליכוד נקנסה בחודש שעבר על סך 350 אלף שקלים

הסיעות רע"מ ותע"ל קיבלו התייחסות חיובית בדוח המבקר ונמסר כי הן ניהלו בתקופות השוטפות את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה, הוצאותיהן בתקופות אלה היו בגבולות שנקבעו בסעיף 7 לחוק, והכנסותיהן היו בגבולות האמורים בסעיף 8 לחוק. לפיכך, ניתן לכל אחת מהן דין וחשבון חיובי על תוצאות ביקורת חשבונותיהן, הכנסותיהן והוצאותיהן לתקופות השוטפות.

דוח זה משלים לדו"ח לגבי 12 מסיעות הכנסת שפורסם לציבור בחודש ינואר בהן, הליכוד, כולנו, ישראל ביתנו, יהדות התורה, ש"ס, העבודה, יש עתיד ומרצ. בעקבות ממצאי הדו"ח קנס מבקר המדינה את הליכוד בסך של 350 אלף שקל, מאחר וכלל את אירוע הליכודיאדה באילת בסך ההוצאות של התנועה על אף שמנכ"ל הליכוד ו/או יו"ר הליכוד ראש הממשלה נתניהו לא יזמו ולא נכחו באירוע. בחודש הבא צפוי להתפרסם דוח לגבי סיעת בל"ד, על פי החלטת ועדת הכספים של הכנסת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!