דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עזה

בשכונה / "זה לא עניין עזתי נטו, זה חד משמעית מגיע לפתחנו"

עם אחוזי אבטלה ועוני של מעל 50%, מים לא ראויים לשתייה ומשבר חשמל - המצב בעזה קשה ונפיץ | הרמטכ"ל מזהיר אך שר הביטחון ליברמן מתעקש שאין בעזה משבר הומניטרי | ד"ר הראל חורב: "מה שרואים ברצועה הוא תוצר של אסטרטגיות סותרות"

בית במחנה הפליטים רפא ברצועת עזה (עבד רחים כתיב  פלאש90)
בית במחנה הפליטים רפא ברצועת עזה (עבד רחים כתיב פלאש90)
שי ניר

מה באמת המצב בעזה, והאם על ישראל לנקוט עמדה וצעדים בנידון? שר הביטחון אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) סתר אמש (שני) את ההערכות כי רצועת עזה מצויה במצב קשה של משבר הומניטרי. "המצב בעזה הוא אכן קשה, יש שם מצב כלכלי מאוד לא פשוט שחייבים לטפל בו, אבל אין שום משבר הומניטארי" אמר ליברמן בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו והוסיף, "מי שלא מבין, במדינת ישראל מי שמוסמך לקבוע האם יש משבר הומניטארי או לא ברצועה או ביהודה ושומרון, זה המתפ"ש (מתאם פעולות הממשלה בשטחים) פולי מרדכי". ליברמן הדגיש כי, "על דעת מערכת הביטחון כולה, זו בדיוק ההגדרה, אין משבר הומניטארי, יש מצב קשה וצריך לקחת את זה בחשבון. יש התדרדרות ברמת השירותים, ברמת התשתיות הבסיסיות, אבל אין משבר הומניטארי".

על אף נסיונו של ליברמן, להציג עמדה אחידה של מערכת הביטחון בהערכת את המצב בעזה, ביום ראשון האחרון הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט הזהיר במהלך ישיבת הממשלה כי המצב ההומניטרי ברצועת עזה עשוי להביא לעימות צבאי עם ישראל, "עלינו לעשות מאמץ משמעותי למנוע קריסה הומניטרית ברצועת עזה", אמר איזנקוט. במוצאי השבת, הונחה על שולנו של ראש הממשלה הערכת מצב חמורה במיוחד בנושא המצב בעזה, כך פורסם בחדשות 2. הערכת המצב מצביעה על הידרדרות דרמטית במצב ברצועה, שנמצאת בקריסה כלכלית והומניטרית, עד כדי כך שלראשונה נשקלת ברצינות האפשרות שישראל תזרים בעצמה מזון ותרופות – ישירות לעזה.

שר הביטחון אביגדור ליברמן בעת ביקורו במפעל 'אלסק' בשדרות (קרדיט: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון אביגדור ליברמן בעת ביקורו במפעל 'אלסק' בשדרות (קרדיט: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

בתחילת ינואר נאם איזנקוט בכנס במרכז הבינתחומי הרצליה, והתייחס לרצועת עזה כאחת מחמשת האיומים האסטרטגים על מדינת ישראל, "המורכבת ביותר בימים אלה" על רקע סכנת הקריסה ההומניטרית. "מציאות אזרחית כלכלית קשה מאוד. סכנה לקריסה הומניטרית, 47% אבטלה, 4 שעות חשמל ביום, מים באיכות נמוכה ומציאות פנימית מאוד בעייתית", אמר הרמטכ"ל.

אסטרטגיות סותרות

"צריך להבין שבדרג המדיני וגם בצבאי יש פיצול מאוד גדול. זה לא נכון שמתפ"ש מתייצב מאחורי ליברמן. מתפ"ש זהו הגורם המקצועי ביותר בהקשר של הרצועה וזהו הגורם המודאג ביותר מהמצב ברצועה", אמר ד"ר הראל חורב, מומחה לפלסטינים במרכז דיין, ל'דבר ראשון'. "המתפ"ש מצלצלים בפעמונים כבר שנים. המתפ"ש דוחף לכל ההקלות בהקשר של עזה – עוד משאיות, עוד קובים של מים מטוהרים ועוד אישורי עבודה".

כיצד אתה מסביר את המסרים השונים הנשמעים בנושא רצועת עזה?
"הסיפור הזה פשוט נופל לבעיה מדינית. יש בממשלה היום שתי גישות עיקריות. הגישה הראשונה והניצית יותר של ליברמן לעומת הגישה השנייה, אותה מייצג השר ישראל כ"ץ, פתוחה יותר לפתרונות עם אג'נדה יצירתית. כ"ץ כבר תקופה ארוכה מסתובב עם הרעיון של אי בינלאומי, שיאפשר להכניס לעזה את כל מה שהפלסטינים צריכים מבחוץ ויהיה תחת שליטה ביטחונית ישראלית, שתיתן את כל המענים. ליברמן מתנגד לתכנית הזו, ואפילו שמציגים שזו גישת מערכת הביטחון אני יכול לומר שיש גם גורמים שמעוניינים בפיתרון הזה".

ד"ר הראל חורב (צילום: נועה סלטי)
ד"ר הראל חורב (צילום: נועה סלטי)

"ההתיחסות האסטרטגית לחמאס גם היא מפוצלת לשניים. מצד אחד הגישה השולטת והמובלת ע"י המתפ"ש האומרת כי אין תחליף לחמאס, עם כל הצער שבעניין. החמאס לא הפכו פתאום למתונים ולא ויתרו על השאיפה המתמשכת. אולי עושים מודיפיקציות בשביל לנהל את המשבר אך נכון להיום, אין גורם ברצועה שיכול להתחרות במה שהחמאס מציע. כל אופציה אחרת תהיה גרועה יותר. זו הגישה השלטת כבר שנים בהלך המחשבה במערכת הביטחון. הגישה השנייה הסותרת, גישת ליברמן, שאינה מוצהרת אך אנחנו יכולים לפרש אותה מהמעשים, היא לחנוק את החמאס ולהחליש אותו לאט לאט. זה מה שקורה בפועל ואנו רואים בשטח הרבה זמן שזה הכיוון, וזה מה שאנחנו יכולים לפרש, אך אין אמירה מוצהרת של ליברמן בנושא".

"מה שרואים ברצועה הוא תוצר של האסטרטגיות הסותרות" אומר חורב. "לא בטוח שאפשר לקרוא לזה אסטרטגיות. עושים צעדים ממשיים לחנוק את הרצועה, ולהביא אותה למצב של לא מת לא חי".

משפחה בעזה אוכלת ארוחה לאור נר עקב הספקת החשמל, יוני 2017 (צילום: עבד אל ראחים כ'תיב/ פלאש 90).
משפחה בעזה אוכלת ארוחה לאור נר עקב הספקת החשמל, יוני 2017 (צילום: עבד אל ראחים כ'תיב/ פלאש 90).

האם ישראל נושאת לבדה את האחריות על המשבר בעזה?
"זה לא רק על ישראל. מי שחושב כך טועה ומטעה. ישראל מעבירה כסף וחומרי בניין. מאז צוק איתן אין כמעט מגבלות של בטון. במערכת הביטחון יודעים שהרבה ממנו מתועדף לתשתיות צבאיות אך אומרים, "ניתן להם, העיקר שישתקו". המנהרה הענקית שנחשפה לפני כמה שבועות עלתה לחמאס עשרות מיליונים. מה שמלמד אותך שאת אותו סכום היה אפשר להשקיע לרווחת התושבים. מתעדפים בצורה ברורה את האלמנטים הצבאיים על פני אלה האזרחים".

איך נראים החיים של תושב עזתי?
"אמנם אנו רואים רק נתונים יבשים אך הייאוש ניכר בכל מקום. ישנו לחץ גדול והעדר אמון במערכות עד כדי כך שאפילו ניתן לשמוע ביקורת מאוד גלויה על החמאס. אתה יכול לראות בזה סוג של הצלחה לגישה של ליברמן. הם מדברים באופן חופשי נגד החמאס."

האם יש תוצאות למדיניות החנק? להיכן היא מוליכה?
"ליברמן מחניק אותם וקשה להתווכח שאין לו הישגים. החמאס באמת נחלש. שום פלסטיני לא רוצה היום את "ההתנגדות" בתור השלטון שלו. קשה להתווכח שאין צעדים שמוכיחים את עצמם. אנחנו לא יודעים מה יקרה אם תצליח מדיניות החנק עד הסוף, עד שהחמאס יתמוטט. האם המציאות תהיה טובה יותר? זו שאלת השאלות. עד עכשיו הדרך נראית מאוד מוצלחת. החמאס מחפש פיוס, מוציא מסמך עקרונות שמציע התמתנות. צעדים המעידים כי הוא יורד על הברכיים שלו. לא יודעים אם המשך המדיניות תביא לפיצוץ שאנחנו לא יכולים לצפות את תוצאותיו. לא יכול לומר שליברמן בדרך הזו יודע מה הוא עושה. זה יותר עניין של הימור. נטילת סיכון."

הפגנות בעזה נגד הפסקות החשמל המרובות במחנה הפליטים ג'בליה, ינואר 2017 (צילום: Khalil Hamra / סוכנות AP).
הפגנות בעזה נגד הפסקות החשמל המרובות במחנה הפליטים ג'בליה, ינואר 2017 (צילום: Khalil Hamra / סוכנות AP).

כדי לנסות ולהבין את המציאות ההומניטרית ברצועת עזה, מציג חורב נתונים סטטיסטים המשקפים את המצב. אלו לא נתונים חדשים, אך צירופם יכול לסייע בהכרה במצב – "מספר המשאיות העוברות מידי יום בכרם שלום ירד מ-800 ל-350. זו ירידה דרסטית באספקה. גם עם 800 משאיות הם בכו ואמרו שזה לא מספיק, אך הם נשמרו על קו הקיום. 60% מהאספקה זה מזון. היתר זה חומרי בנייה לפרויקטים בינלאומיים, סולר, בנזין, גז בישול ועוד. אפשר להבין לבד מה המשמעות של קיצוץ בשיעור 60% בסחורות האלה. מאוד קשה לי להבין מדוע מעבירים פחות משאיות. יכול להיות שזה בא מכיוונם של כמה גורמים גם מצד ישראל וגם מצד הרשות".

"שיעור האבטלה ברצועה עומד על 46.6%. לשם השוואה, ערב המבצע הצבאי 'צוק איתן' היו 40% אבטלה. שיעור העוני, עומד היום על 65% יש גורמים שאומרים 50%. בכל מקרה אלו אחוזים מאוד ניכרים מהאוכלוסייה. תחת ההגדרה של העדר ביטחון תזונתי נמצאים כ-50% מתושבי הרצועה. מצב הענפים הכלכליים, בעיקר במסחר והתעשייה מאוד קשה. הסוחרים והתעשיינים ספגו מכות בשיעורים ניכרים ומדברים על 80% ממפעלי הרצועה שהפסיקו את הפעילות. אמנם הנתון נשמע מעט מוגזם, אבל גם אם מדובר ב-50% זה עדיין המון. יש עלייה משמעותית בפשיעה, וישנה גם עלייה משמעותית בהתאבדויות. אנחנו יודעים את הנתונים הללו הרבה זמן. צריך להגיד שזה לא מצב חדש. המצב גרוע כבר שנים. המים ברצועה לא ראויים לשתייה. תשתיות גרועות מאוד בנושאי מים וטיהור שפכים. החשמל ברצועה במשבר מתמשך. לאחרונה חלה השתפרות בנושא החשמל כי אבו מאזן החל לשלם מחדש על ייצור החשמל אך הכל עדיין בבורדר ליין, יש לכך השלכות חמורות על ישראל."

למה משנה לאזרחי ישראל המציאות ההומניטרית ברצועת עזה?
"אתמול פורסם מדד הזיהום החופים בישראל. לכאורה זהו מדד תמים של איכות סביבה. החופים המזוהמים ביותר נמצאים באזור חיפה ובחוף אשקלון. בחיפה זה בגלל התעשייה באזור אבל מה יש בחוף אשקלון? אשקלון סובלת את כל מיליוני הקובים של שפכים המוזרמים מעזה ללא יכולת טיפול".

"הדברים אף פעם לא נשארים במקום. יש מאחורינו שלושה מבצעים לפחות. זה לא עניין עזתי נטו. זה חד משמעית מגיע לפתחנו. היום המצב ברצועה יותר גרוע ממה שהיה ערב צוק איתן, אז המצב הגרוע הוא זה שדחף את החמאס למלחמה. אמרתי את זה ערב המלחמה. אמרתי שזה לא יגמר מהר. ישראל לא הצליחה לקרוא את החמאס בין היתר בשל העדר אסטרטגיה. המשמעות היא שישראל לא באמת יודעת מה לעשות ובמקום לנהל את המשבר היא מכבה שריפות".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!