דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה וחברה / שוק חופשי או מעורבות ממשלתית? תלוי אם אתם כלכלנים או כלכלניות

סקר עמדות ב-18 מדינות באיחוד האירופי מצא שכלכלניות מעדיפות התערבות ממשלתית, ערות יותר לסביבה וחולקות על עמיתיהם גם ביחס למושגי יסוד ושיטות מדידה | "אם יותר נשים ייכנסו לתחום, המדיניות הכלכלית תשתנה", אמרה אחת החוקרות

מחקר חדש מצא פערים משמעותיים בעמדות של כלכלנים מול כלכלניות באירופה בכל הנוגע למושגי הליבה ושיטות המחקר והמדידה, כמו גם במגוון נושאי מדיניות כלכלית. (צילום: Shutterstock)
מחקר חדש מצא פערים משמעותיים בעמדות של כלכלנים מול כלכלניות באירופה בכל הנוגע למושגי הליבה ושיטות המחקר והמדידה, כמו גם במגוון נושאי מדיניות כלכלית. (צילום: Shutterstock)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

גברים ונשים מתייחסים לעולם מנקודות מבט שונות, זו עובדה די ידועה. כעת מסתבר שההבדלים האלה בין המגדרים מתבטאים גם בתפיסת העולם של אנשי מקצוע מתחום הכלכלה, במיוחד בשאלת השוק החופשי מול התערבות המדינה.

מחקר חדש בשם "מגדר ומדיניות כלכלית באירופה: סקר עמדות של כלכלנים אירופים על המדיניות הכלכלית העכשווית", שפורסם בגיליון פברואר של מגזין מדעי החברה Kyklos, מצא פערים משמעותיים בעמדות של כלכלנים מול כלכלניות באירופה בכל הנוגע למושגי הליבה ושיטות המחקר והמדידה. ממצאי המחקר מצאו הבדלי דעות מגדריים גם במגוון רחב של נושאי מדיניות, החל ממדיניות צנע והסדרת עסקאות פיננסיות בסיכון גבוה, ועד השימוש בגידולים מהונדסים גנטית.

זוהי הפעם הראשונה בה נותחו באופן שיטתי ההבדלים בתפיסות בין כלכלנים וכלכלניות. על בסיס סקר שנערך בקרב חברי פקולטות לכלכלה באוניברסיטאות ב-18 מדינות מהאיחוד האירופי.

המחקר, המבוסס על סקר בקרב כלכלנים באיחוד האירופי, מצא כי כלכלניות באיחוד האירופי נוטות להעדיף התערבות ממשלתית בכלכלה בשיעור גבוה יותר מעמיתיהם. עוד עולה מהממצאים שיש סבירות גבוה יותר שכלכלניות יתמכו במדיניות כלכלית התורמת להגנת הסביבה.

ממצאי המחקר מגלים גם כי הכלכלנית הממוצעת באיחוד האירופי נוטה יותר להאמין שלגברים יש הזדמנויות רבות יותר מלנשים בשוק העבודה ובהשכלה הגבוהה. ההבדל הגדול ביותר בנושא זה עסק בשוויון הזדמנויות לנשים באקדמיה. הכלכלנים שהשתתפו בסקר נטו יותר להאמין כי בתחום זה היחס בין המינים שווה או נוטה לכיוון הנשים, בעוד הכלכלניות הביעו עמדות הפוכות לחלוטין.

"תוצאות אלו הן משמעותיות משום שהן מדגימות את החשיבות של הכללת נשים וגברים בדיונים על מדיניות כלכלית, אמר דוד קוצ'רה מארגון העבודה הבינלאומי (ILO), אחד ממחברי המחקר.

הכלכלניות של אירופה הן לא תמיד כמו הכלכלניות של ארה"ב

אן מארי מיי ומרי ג'י מקגרווי מאוניברסיטת נברסקה-לינקולן, שהובילו את המחקר החדש, ביצעו בעבר סקר דומה בארה"ב.

למרות שניתן למצוא דמיון בממצאים של שני המחקרים, יש גם כמה הבדלים. בארה"ב נרשמה הסכמה רחבה יותר בין כלכלנים לכלכלניות בכל הנוגע מושגי ליבה ושיטות, אולם שני המחקרים מצאו פערים מגדריים בשאלה של לפתרונות שוק מול פני התערבות ממשלתית.

דמיון גבוה המיוחד בין הממצאים באיחוד האירופי ובארה"ב נוגע לתפיסות בעניין ההזדמנויות הפתוחות בפני נשים וגברים בהשכלה הגבוהה ובשוק העבדה הכללי. שני המחקרים גילו פערים מגדריים משמעותיים בנושא – בעוד כלכלנים העריכו כי שני המינים זוכים להזדמנויות שוות באופן יחסי, הכלכלניות משני צידי האוקיינוס אחזו בדעה הפוכה.

מחקרים אלו חשובים במיוחד להערכת ההשפעה הפוטנציאלית של השינוי הדמוגרפי שעובר מקצוע הכלכלה. ככל שנשים רבות יותר ייכנסו לתחום הכלכלה, כך נראה, הן צפויות להכניס לדיון דעות שונות על המדיניות הכלכלית, ויוסיפו להיקף התוצאות האפשריות של דיון זה. "הדמוגרפיה המשתנה של הכלכלה תביא יותר נשים לתחום, והמחקר שלנו טוען שהמדיניות הכלכלית תשתנה כתוצאה מכך ", אמרה מיי.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!