דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

פרסום ראשון / "אם אתה יכול לירות ביהודי, פגע במדויק" - אנטישמיות מקוונת בפולין

אתר אינטרנט בעל תכנים אנטישמיים שחרר כתבה חדשה שזכתה לפופולריות רבה | בכתבה תיאורים קשים של אנטישמיות עמוקה, וכן קריאה לפגיעה ורצח של יהודים | הרשויות מסרבות לטפל בנושא, ונותנות רוח גבית לשנאת זרים

כתובות אנטישמיות בבית קברות יהודי בפולין. ארכיון. (AP Photo/ Foundation for the Preservation of Jewish Heritage in Poland)
כתובות אנטישמיות בבית קברות יהודי בפולין. ארכיון. (AP Photo/ Foundation for the Preservation of Jewish Heritage in Poland)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

הסערה שהתעוררה סביב "החוק הפולני", המטיל עונש של שלוש שנות מאסר על מי שישתמש בביטוי "מחנות ההשמדה הפולניים" או יטיל על הפולנים את האשמה במעשי פשע נגד יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה קיבל היום את אישור נשיא פולין. החוק הוא חלק מרצף של צעדים שנותן רוח גבית לתופעה רחבה: גילויים פומביים של אנטישמיות ושנאת זרים ברשתות המקוונות בפולין, ללא תגובה של רשויות החוק.

אתר אינטרנט בשם "Niezalezne Media Podlasia" ("מדיה עצמאית ממחוז פודלסיה") הזוכה לפופולריות גבוהה ולעשרות אלפי קוראים, מפרסם בחודשים האחרונים ללא שום הפרעה סדרת כתבות שטנה קשות ואנטישמיות נגד יהודים. חלק מהכתבות, שחלקן נקראו על ידי למעלה מ-90 אלף בני אדם, כוללות ביטויים אנטישמיים קשים ואפילו קריאה לפגוע פיזית ביהודים, כאשר רשויות החוק בפולין מעדיפות לעצום עיניים, וזאת למרות התראות חוזרות ונשנות על התכנים האנטישמיים המפורסמים באתר וההסתה לאלימות נגד יהודים.

"היהודים נראים כמו ברווז, הם בעלי מצח גדול, אף גדול מהרגיל ואוזניים מחוברות ללחיים"

אחת הכתבות הארוכות באתר, שנקראה על ידי עשרות אלפי קוראים ואף זכתה למעל אלף "לייקים", היא תחת כותרת "פגוש את היהודי". האיש מאחורי הכתבה, המזדהה בשם "Klimon Solowiecki", מפרט על פני אלפי מילים "כיצד יכולים הפולנים לזהות יהודי". הטקסט המזעזע כולל כמה סטראוטיפים אנטישמיים ידועים מההיסטוריה, ובסופו מעניק המחבר אפילו המלצה "כיצד להילחם ביהודים באופן פיזי ורוחני כאחד" כדבריו. כותב שורות אלו פנה אל משרד התובע בעיר ביאליסטוק הנמצאת במחוז פודלסיה, תוך הפניית תשומת לבם לאתר האינטרנט המסית בפומבי כנגד יהודים. למרות המאמצים לקבל תשובה, כל השאלות שהפניתי אל התובע בביאליסטוק נותרו ללא מענה. גם מנהלי דף הפייסבוק הפולני "המרכז לניטור ומעקב אחר התנהגות גזענית ושנאת זרים", המפרסם מדי יום סדרה של גילויי אנטישמיות וגזענות בחברה הפולנית, פנו אל התובע בביאליסטוק בדרישה לפעול נגד מפרסמי האתר האנטישמי המסית לפגיעה ביהודים. גם במקרה הזה הם נותרו ללא תשובה.

הכתבה "פגוש את היהודי" נפתחת בתאור "המראה הטיפוסי של היהודים" ומזכירה כמה מהסטריאוטיפים האנטישמיים הידועים ביותר. מחבר הכתבה מפרט כי "היהודים נראים כמו ברווז, הם בעלי מצח גדול, אף גדול מהרגיל ואוזניים מחוברות ללחיים". לאחר מכן מתפנה אותו "קלימון סולובייצקי" לפרט מעט מ"דפוסי ההתנהגות של היהודים" לפי דבריו. בין היתר הוא מציין כי "היהודים הם רודפי בצע ולא עובדים קשה מדי. הם אוהבי נקמות, ונוהגים לרצוח את האדם הקרוב ביותר לאויב שלהם על מנת לגרום לו לכאב רב. הם אכזריים ואין בהם רחמים לבני אדם אחרים. היהודים הם אלופי הקונספירציות. הם לעולם לא מתנצלים, אפילו על הפשעים החמורים ביותר שהם מבצעים. הם שיכורי כוח ורוצים לשלוט בכל העולם. נשים יהודיות נוהגות לדחוף את האף לעניינים לא להן. רבים מהיהודים מסתירים את זהותם כי הם מתביישים בה. הם חיים כמו עלוקות על הדם של בני אדם אחרים".

"היהודים הם רודפי בצע ולא עובדים קשה מדי. הם אוהבי נקמות, ונוהגים לרצוח את האדם הקרוב ביותר לאויב שלהם על מנת לגרום לו לכאב רב"

לאחר מכן ממשיך אותו מחבר מאמר אנטישמי לשגר ביטויי שנאה יוקדת כלפי היהודים ואף טוען כי הם שיתפו פעולה עם הנאצים. לטענתו הם אף מבצעים פרובוקציות אנטישמיות על מנת לזכות באהדת העולם. "היהודים קיבלו בברכה את היטלר והנאצים כי הם תמיד מצטרפים אל החזקים ומאחדים כוחות איתם. הם מבצעים פרובוקציות אנטישימיות כמו שריפת בתי כנסת, חילול בתי קברות ועוד, כדי להפליל אחרים. הם לא תורמים כלום לחברה ולאנושות, ורק חיים על חשבונם של אחרים" נכתב במאמר השטנה הפתוח לכל אחד ברשת האינטרנט. בסופו של המאמר המסית והמזעזע, שהרשויות בפולין לא ראו סיבה לסגור אותו או לפעול נגד מקימיו, מייעץ מחבר המאמר לקוראים "כיצד לנצח את היהודים" ואף קורא לפגיעה פיזית בהם. "יש להילחם ביהודים פיזית ורוחנית. זה לא אומר להשמיד לחלוטין את היהודים כי זה לא יהיה בהתאם לרוח הנצרות. יש להוציא את היהודים מכל תחומי החיים, בעיקר מהתקשורת, הפוליטיקה, המדעים והאמנות. חובה לפתוח ב"מתקפה נוצרית" שתציג את המעשים המרושעים שביצעו היהודים במשך שנים ארוכות" טוען המחבר.

החלטה של התביעה בביאליסטוק, איפשרו בשנים האחרונות לאנטישמים וללאומנים רבים בחברה הפולנית להפגין את שנאת הזרים שלהם בפומבי וללא חשש

את המאמר הוא נועל במשפט הקורא לרצח יהודים. "אם אתה יכול לירות ביהודי, פגע במדויק. כי אם תחמיץ, אתה יכול לצפות לנקמה כל חייך. הפולני יכול לסלוח, לעיתים בקלות רבה מדי, היהודי – לעולם לא" נכתב במאמר, שנקרא כאמור על ידי עשרות אלפי בני אדם וזכה למעל אלף "לייקים".

העובדה כי התביעה בעיר ביאליסטוק לא פועלת נגד אתר האינטרנט המפיץ אנטישמיות וקריאה לפגוע ביהודים בצורה פומבית, אינה מפתיעה. בשנת 2013 הודיע התובע העירוני בביאליסטוק כי לא מצא סיבה לפתוח בחקירה פלילית לאחר שצלבי קרס רוססו על קירות בעיר. הסיבה? לטענתו "צלבי קרס הם סמל אסייתי עתיק לאושר". ההחלטה של התביעה בביאליסטוק, שהצטרפה לשורת החלטות מוזרה ומעוררת תמיהה נוספות מצד רשויות החוק בפולין, איפשרו בשנים האחרונות לאנטישמים וללאומנים רבים בחברה הפולנית להפגין את שנאת הזרים שלהם בפומבי וללא חשש, ובמקרים רבים אף לחמוק מעונש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!