דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פולין

בעולם / נשיא פולין אישר את החוק המבקש להכחיש את אחריות העם הפולני לשואה

המערכת הפוליטית בישראל סוערת לאחר ההודעה על כוונתו של נשיא פולין אנדז'יי דודה לחתום על החוק שיעבור לטיפולו של ביהמ"ש החוקתי | משרד החוץ: ישראל מקווה שאפשר יהיה להסכים על הכנסת שינויים ותיקונים בחוק

אנדז'יי דודה נשיא פולין (AP Photo/Alik Keplicz
אנדז'יי דודה נשיא פולין (AP Photo/Alik Keplicz
שי ניר

נשיא פולין אנדז'יי דודה הודיע אתמול (שלישי) כי בכוונתו לחתום על החוק המכחיש את אחריות העם הפולני לשואה וכי החוק יעבור לטיפולו של בית המשפט החוקתי הפולני להמשך התאמות ודיונים.

ממשרד החוץ נמסר בתגובה כי "ישראל ממשיכה לפעול מול הרשויות בפולין ומביעה בפניהן את ההסתייגויות הישראליות בהצעת החוק הפולני". עוד נמסר כי ישראל רשמה לפניה את העובדה שנשיא פולין הפנה את החוק לבית-הדין החוקתי להבהרות בנושא, ומקווה שבפרק הזמן עד להכרעת המשפט אפשר יהיה להסכים על הכנסת שינויים ותיקונים בחוק, וכי לישראל ולפולין אחריות משותפת לחקור ולשמר את ההיסטוריה של השואה.

וושינגטון הגיבה בלילה להודעת נשיא פולין ובהודעתו הרשמית של מזכיר המדינה, רקס טילרסון נכתב כי "ארצות הברית מאוכזבת מכך שנשיא פולין חתם על חקיקה שתטיל קנסות פליליים על ייחוס פשעי הנאצים למדינה הפולנית" ומוסיפים כי "חקיקתו של חוק זה פוגעת בחופש הביטוי ובחקירה האקדמית". יחד עם זאת נאמר בהודעה כי ארה"ב מסתייגת מהמונחים "מחנות המוות הפולניים" ונאמר כי הם "כואבים ומטעים" ומוסיפים כי אי-דיוקים היסטוריים כאלה משפיעים על פולין, בעלת בריתנו החזקה, ויש להילחם בהם בדרכים המגנות על חירויות היסוד. אנו מאמינים כי דיון פתוח, השכלה וחינוך הם האמצעים הטובים ביותר נגד דיבור מטעה".

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי תקפה בחריפות את החלטת נשיא פולין וקראה לגרש את הצוות הדיפלומטי הפולני ולהשיב את השגרירה לישראל. "נשיא פולין בחר לדבוק בעמדה האומללה של סילוף עובדות והכחשת השואה" אמרה מועלם רפאלי והוסיפה, "אסור שישראל תעבור על כך בשתיקה ויש להחזיר את השגרירה הישראלית מפולין לאלתר ולגרש את כל הצוות הדיפלומטי הפולני מישראל. זה צעד דרמטי אבל יש בו מסר ברור שאנחנו לא מוכנים להשלים עם סילוף ההיסטוריה ומדינה שבוחרת לעשות זאת איננה ידידה של ישראל. ברור לחלוטין כי הפתרון הסופי של בעיית היהודים על כל שלביו וחלקיו הוא באחריות המשטר הנאצי אולם אסור להתכחש לעובדה שפולנים נטלו חלק עקיף וישיר ברצח יהודים בשנות השואה".

שר החלקאות אורי אריאל הגיב לידיעה בחריפות ואמר כי "אישור חוק הכחשת השואה ופשעי הנאצים על ידי נשיא פולין הוא מחדל. על ראש ממשלת ישראל ומשרד החוץ לפעול בכל הכוח מול הרשויות בפולין לתיקון החוק. לא נאפשר שכתוב של ההיסטוריה ושל רצח עם. מי שרצח מיליוני יהודים ואת כל משפחת אימי לא יברח מאחריותו לעולם. שכתוב ההיסטוריה אחרי 73 שנה הוא בזוי וחשוב שכל העולם והדור הצעיר בארץ יכיר את ההיסטוריה ואת הגבורה היומיומית בזכותה היהודים בשואה שרדו דקה אחר דקה״.

ח"כ מירב בן ארי (כולנו) אמרה בתגובה כי "החלטתו של נשיא פולין הינה תעודת עניות עבור מדינתו. אבסורד לחלוטין שחוק בזוי שכזה המנסה לשכתב את ההיסטוריה האיומה של היהודים בפולין מאושר כאשר ידוע לכל כי לעם הפולני חלק ניכר בזוועות שהתרחשו בשואה. זהו עלבון ובושה לכולנו ובעיקר לניצולי השואה מפולין. מדובר בחוק הסולל דרך עבור מכחישי השואה ועל ממשלת פולין מוטלת האחריות לבטל את החוק בהקדם ולהתנצל בפני הניצולים".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר: "היום הזה יירשם כיום מביש בהיסטוריה של פולין שנכנסה להיסטוריה כמדינה הראשונה שעיגנה בחקיקה שלה הכחשת שואה. שום חוק מביש לא ימחה את ההיסטוריה ומעכשיו גם לא את הבושה".

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) אמר כי "שום חוק בשום מדינה בעולם לא יוכל לטשטש את האחריות לשואה שמוטלת בראש ובראשנה לפתחם של הנאצים, אך לא פחות מכך לעוזריהם מעמי אירופה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!