דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

גז טבעי / בדלק צופים עסקים כרגיל: הייצוגית תיכשל ומחיר הגז ירד רק ב-2021

בתחזית שפרסמו היום, מעריכים לראשונה בדלק שמחיר הגז לחברת חשמל ירד ב-12.5% | עם זאת, להערכתם הדבר יקרה רק ב-2021 בתאם לחוזה והתביעה הייצוגית שמתנהלת בימים אלה תדחה

יצחק תשובה בחגיגות ציון 100 שנים למלון היוקרתי ׳פלאזה׳ בניו-יורק שבבעלותו (צילום ארכיון: סוכנות AP).
יצחק תשובה בחגיגות ציון 100 שנים למלון היוקרתי ׳פלאזה׳ בניו-יורק שבבעלותו (צילום ארכיון: סוכנות AP).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בדלק קידוחים לא מתרגשים מהתביעה הייצוגית שהוגשה בעניין מחיר הגז ומדווחים על קיטון שווי של 5%, בשל הערכה שב-2021 מחיר הגז לחברת החשמל ירד ב12.5%. אמנם מדובר בפעם הראשונה בה מעריכים בדלק שמחיר הגז ירד, אך מנגד סבורים שזה יקרה רק במועד שנקבע בחוזה ולא בשיעור הגדול ביותר האפשרי, וזאת למרות שתנאי השוק השתנו משמעותית. הסיבה: כניסת מס רווחי היתר לתוקף תנטרל חלק גדול מקיטון ההכנסה.

דלק קידוחים מדווחת לראשונה על האפשרות שמחיר הגז לחברת החשמל עשוי לרדת. למרות המראית כאילו מדובר בתגובה לדרישות החברה לפתוח את החוזה, או לתביעה הייצוגית, אשר מעוניינת להטיל פיקוח על מחיר הגז, אין בכך סימן משמעותי להשפעת הלחץ, אלא להיפך – זהו סימן לפיו דלק מבקשת לשדר "עסקים כרגיל". על פי החוזה הקיים, ב-2021 המחיר יכול לעלות או לרדת בטווח של 25%. בחברה מעריכים כי המו"מ שיתנהל יאפשר לחברת החשמל לקבל הנחה של 12.5%, אמצע הטווח וכי זו תהיה הירידה האחרונה, כאשר אינה צופה שינויים במחיר ב2024. לפיכך, דלק בעצם מדגישה כי לא תסכים להקדים את פתיחת החוזה מהתאריך הידוע מראש.

בנוסף, החברה מעריכה כי לתביעה הייצוגית יש סיכוי נמוך להתקבל: "היועצים המשפטיים של השותפות מעריכים כי סיכויי הבקשה לתביעה ייצוגית להתקבל נמוכים מ-50%. עם זאת, הן הזהירו כי לאישור הבקשה עלולה להיות "השפעה לרעה על עסקי השותפות, לרבות על המחירים בהם תמכור השותפות, ביחד עם יתר שותפי תמר, גז טבעי ללקוחותיה, אשר היקפה ייגזר מתוצאות התובענה". לתביעה יש עוד השפעה בהווה, מפני שעד שלא הוכרעה לכאן או לכאן, היא מהווה עננה של חוסר ודאות.

לפי מתווה הגז, קבוצת דלק אמורה למכור את אחזקותיה במאגר "תמר" עד 2021. חוסר הוודאות יכול לגרום להפחתת שווי המאגר, כאשר דלק רוצה למכור נתחים ממנו. לחלופין, ייתכן שדלק תיאלץ לשלם ריבית גבוהה יותר כאשר היא מגייסת אגרות חוב, בהשוואה למצב בו לא עומדת על הפרק תביעה ייצוגית. מוטב לראות את פרסום דו"ח התזרים מהיום כאירוע בשוק ההון, המקדים עסקאות עתידיות, ולא כתגובה למאמצים התקשורתיים של חברת החשמל לדון בפתיחה מוקדמת של החוזה או לתביעה הייצוגית.

מחר יימשך הדיון המשפטי בתביעה בבית המשפט בלוד, בו תימשך החקירה של המומחה ד"ר בועז מוסל מטעם בעלי המאגר. העדויות של מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, וסמנכ"ל משרד הבריאות, מוריס דורפמן, שהיה אז סגן בכיר למנהל רשות החברות הממשלתיות  יישמעו בחודש הבא.

ללא שינוי בעתודות הגז

מרבית הפרסום עוסק בתזרים הצפוי ממאגר "תמר" בעתיד הקרוב והרחוק, כאשר העתודות המוכחות אמורות להסתיים סביב שנת 2038 וכאשר לפי הערכות לעתודות אפשריות, המאגר עשוי להמשיך לפעול עד שנת 2051. החברה נעזרה במעריך חיצוני – חברת NSAI – להעריך את עתודות הגז, אשר דומות להערכות הקודמות. השוני המוערך בשווי המאגר, קשור בחישובים הפיננסיים המורכבים של השפעת מחיר הגז, בשקלול עם המס לגביו.

הנכס העיקרי של דלק – ממשלת ישראל

הנכס העיקרי העומד לטובת קבוצת דלק באופן מתמשך ויציב הוא עמדת הממשלה, המתנגדת לשינויים בשוק הגז, למעט מה שנקבע במתווה הגז ב-2015. המתווה מהווה סדרה של פשרות, תוך מתן פטורים והקלות לבעלי המאגרים בכדי לעודד פיתוח מהיר של מאגרים נוספים, ויצירת אפשרות לתחרות מוגבלת בעתיד. מכיוון שמרבית השוק הישראלי "נעול" בחוזים ארוכי טווח, מחירי הגז בעולם נמצאים בשפל ומפני שאין בישראל צנרת ליצוא גז, למעט לירדן, אין כל כך אפשרות להתחרות. התוצאה היא שהתמריץ למצוא גז במים הכלכליים של ישראל כעת הוא נמוך. לפני כמה חודשים נכשל מכרז של משרד האנרגיה, כאשר רק 2 חברות ניגשו אליו, ורק אחת – חברת אנרג'יאן היוונית– זכתה לרישיון חיפוש חדש, הסמוך לשטח המאגר שכבר יש בידיה.

אחת האסטרטגיות שבהן נוקטים בעלי המאגרים – ובעקר הגדולים שבהן – חברת נובל אנרג'י וקבוצת דלק, היא למכור חלקים מהאחזקות שלהן למשקיעים מוסדיים בישראל ובכך להגדיל את 'חגורת האינטרסים' שתעדיף להתנגד להפחתת מחיר הגז. מתנגדי המתווה חוששים כי דלק ונובל יצליחו למכור חלק נכבד מאחזקות אלה על בסיס תרחישים אופטימיים ברווח נאה בהיותם מונופול, ואם וכאשר תתקיים תחרות, ואפילו תחרות מוגבלת בעתיד, מחיר הגז צפוי לרדת באופן משמעותי. בתרחיש זה תזכה דלק להגנה חלקית מפני ירידת הערך, בשל מכירה מוקדמת ומסיבה נוספת – המבנה המשפטי של שותפויות הגז. "השותף הכללי" – מקבל את הכנסותיו ("תמלוג-על") כנגזרת מההכנסות לצד דמי ניהול, ואילו רוכשי "יחידות ההשתתפות" מרוויחים רק את הכסף שנותר בקופת החברה, לאחר תשלומי המסים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!