דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדי קבלן

חברה ועבודה / העברת עובדי מחשוב להעסקה ישירה: השר כץ ינסה לגייס תמיכה ממשלתית בצעד

שר העבודה השיב היום (ד') להצעת חוק של חה"כ גילאון ופרץ בנושא, והודה כי הוא מתקשה להתנגד לה | לבקשתו, נדחתה ההצבעה על ההצעה | מאז 2002 מוחרגת קבוצה זו מהחובה לקלוט עובדי כ"א להעסקה ישירה

עובד מול מחשב. ארכיון (צילום: גיל יערי/ פלאש 90)
עובד מול מחשב. ארכיון (צילום: גיל יערי/ פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר היום (ד') כי יתקשה להתנגד להצעת החוק של האופוזיציה, המבקשת להחיל את החובה לקליטת עובדי חברות כוח אדם להעסקה ישירה לאחר תשעה חודשי העסקה גם על עובדי מחשוב. הכוונה בעיקר לעשרות אלפי עובדי תמיכה ושירותי IT המועסקים כיום בשורה ארוכה של חברות פרטיות וגופים ציבוריים בצורה של מיקור חוץ (אאוטסורסינג).

השר כץ אמר היום את הדברים במליאת הכנסת, שעה שהשיב מטעם הממשלה להצעה של חברי הכנסת אילן גילאון (מרצ) ועמיר פרץ (המחנה הציוני). השניים נענו לבקשתו של כץ לדחות את ההצבעה, על מנת שינסה לגייס את תמיכת הממשלה בה.

חיים כץ נואם במליאה (ארכיון. מרים אלסטר / פלאש90)
חיים כץ נואם במליאה (ארכיון. מרים אלסטר / פלאש90)

החוק המגביל את משך העסקתם של עובדים באמצעות חברות כוח אדם, אותו יזם פרץ בזמן שכיהן במקביל כיו"ר ההסתדרות הכללית, קיבל את אישור הכנסת בשנת 2000, אולם בחוק ההסדרים של שנת 2002 נוספה לו שורה המחריגה את עובדי ענף המחשוב. בשנים האחרונות מגישים חברי הכנסת גילאון ופרץ את הצעת החוק לביטול החרגה זו, אך פעם אחר פעם הצעתם נופלת.

בדיונים שנערכו בנושא ב-2002, טענה המדינה כי עובדי המחשוב הם בעלי מאפייני העסקה שונים מאלו של עובדי חברות כוח אדם בענפים אחרים, וכי הם מועסקים בתנאים טובים יותר. כיום, 13 שנים מאוחר יותר, רבים בענף המחשוב סובלים מאי ביטחון תעסוקתי, מפוטרים לעתים קרובות ומתקשים להשתלב בשוק העבודה מעל גיל 45. על פי נתוני הלמ"ס רק 11% מעובדי הענף הם בני למעלה מ-55.

עובדי כוח אדם רבים בענף המחשוב אף מועסקים במתכונת של "כתף-אל-כתף" עם עובדי מחשוב בהעסקה ישירה (באותו התפקיד ובאותו המקום), אך בתנאים פחותים מהם. לצד זאת, סובלת ישראל מבריחת מוחות של אנשי תוכנה והנדסה, ודוח הרשות לחדשנות (לשעבר לשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה) מיוני 2016, מעיד כי צפוי חוסר של כ-10,000 מהנדסים ומתכנתים במשק הישראלי.

"הטענה שעובדי המחשוב מועסקים בשכר גבוה ולכן אינם זקוקים להגנת המדינה, מתעלמת בבוטות מהעובדה כי לחלקם הגדול תנאים סוציאליים המזכירים את אלו של עובדי הניקיון", אמר ל"דבר ראשון" ח"כ גילאון. "עובדי ההיי-טק מתמודדים עם גלי פיטורים עולמיים, משברים כלכליים תכופים ותוחלת חיים מקצועית קצרה, וזקוקים להגנה על זכויותיהם. המאבק נגד רמיסת זכויות העובד ומהלכי פיטורים ללא הבחנה אינו נחלתם הבלעדית של עובדי מפעלים קשי יום באזור הפריפריה הרחוקים", הוא הוסיף.

ח"כ אילן גילאון (צילום: עמית נויברג)
ח"כ אילן גילאון (צילום: עמית נויברג)

ח"כ פרץ טען גם הוא: "עד שלא נמצא שרים וחברי כנסת שמועסקים דרך קבלן – אף אחד במשק לא יישאר מוגן. שיטת ההעסקה הקבלנית הפוגענית מתפשטת במשק ומכה בענף ובעוד ענף ומזעזעת גם את הענפים בצמרת שוק העבודה הישראלי. לא רק עובדות ניקיון, שוטפי כלים ומאבטחים, אלא גם עובדות ועובדים רבים בתחום המחשוב מוצאים את עצמם חשופים לאפליה יומיומית וחוסר יציבות במקום העבודה שלהם. העסקת עובדי קבלן היא עבדות מודרנית. ככזו, יש להפסיק אותה מיד ובאופן מוחלט על-ידי החזרת חברות כוח האדם לתפקידן המקורי של גיוס והכשרת עובדים בלבד. עד שתיבחר ממשלה טובה יותר שתעשה את שינוי העומק הדרוש, יש לפעול לצמצום העוול הזה".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!