דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

פשע שנאה / העליון דחה את ערעורם של רוצחי מוחמד אבו חד'יר

האשמים ברצח, יוסף חיים בן דוד ושני קטינים נוספים, ירצו שלושתם תקופות מאסר ממושכות | השופטים: "את מעשיהם של השלושה ניתן לתאר כ'פיגוע אסטרטגי'

יוסף חיים בן דוד, מרוצחי אבו-ח'דייר (צילום ארכיון: פלאש 90)
יוסף חיים בן דוד, מרוצחי אבו-ח'דייר (צילום ארכיון: פלאש 90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט העליון דחה הבוקר (חמישי) את ערעורם של שלושת רוצחיו של הנער מוחמד אבו-ח'דיר, והותיר את העונשים שנגזרו עליהם בבית המשפט המחוזי על כנם. פסק הדין נפתח במילים ""בלילה שבין 1.7.2014 ל-2.7.2014 הגיחו ממנהרה חשוכה של גזענות, בערות בורות ושנאה, שלוש דמויות, הם שלושת המערערים שבפנינו – בגיר ושני אחייניו הקטינים בני ה-17 וה-16 וחצי. את מעשיהם של השלושה באותו לילה, במהלכו רצחו את הנער מוחמד אבו-ח'דיר, ניתן לתאר כ'פיגוע אסטרטגי' שהצית תבערה בשטחים בכלל ובירושלים המזרחית בפרט".

לפני כמעט 4 שנים נרצח באכזריות מוחמד אבו-ח'דיר בן ה-16, בשעה שהלך לבד בשכונתו במזרח ירושלים. הזעזוע הציבורי ממקרה הרצח הקשה בא לידי ביטוי גם בהכרעת הדין בעניינם של שלושת הישראלים שהורשעו ברצח: יוסף חיים בן דוד, שהורשע ברצח ונידון למאסר עולם ו-20 שנות מאסר נוספות, ושני קטינים, שהורשעו גם הם ברצח, הראשון בהם נידון למאסר עולם ועוד 3 שנות מאסר, והשני ל-21 שנות מאסר.

הכרעת הדין שניתנה בבית המשפט המחוזי בירושלים באפריל 2016, לא חסכה פרטים שמראים שהרצח תוכנן מראש, ונעשה מתוך מטרה ברורה לפגוע בפלסטיני הראשון בו יזדמן לשלושה לפגוע. לפי הכרעת הדין, ביולי 2014 החליטו בן דוד וקטין נוסף לבצע פעולת נקם על פיגוע הטרור בו נרצחו שלושת הנערים, שדבר מותם התפרסם יום לפני. ראשית, השניים ניסו לחטוף ילד מזרועות אמו בשכונת בית חנינא בירושלים, ולאחר שנכשלו, ניסו לשרוף מכונית השייכת לפלסטינים בשכונת צור בהאר, גם היא בירושלים. שני הנסיונות לא צלחו, ולמחרת צירפו אליהם קטין נוסף. בשעות הערב של ה-2 ליולי, השלושה החלו לחפש ברחבי מזרח ירושלים קורבן מתאים לתוכנית הנקם שלהם. הם ראו את מוחמד אבו-ח'דיר, בן 16, הולך לבדו בשכונת מגוריו שועפט, ארבו לו, ולאחר מאבק הצליחו להכניע אותו ולחטוף אותו לרכבם. לפי הכרעת הדין, השלושה חנקו אותו, הכו אותו בראשו, הסיעו אותו ליער ירושלים ושם שרפו אותו למוות. תחילה הורשעו שני הקטינים ברצח אבו-ח'דיר, והכרעת הדין בעניינו של בן דוד הושעתה, בזמן ששאלת כשירותו הנפשית לשאת באחריות למעשה נידונה. הכרעת הדין לגביו ניתנה לאחר 5 חודשים, באפריל 2016, אז הורשע ברצח והוכרע כי הוא אכן אחראי למעשיו. גזר דינו של בן דוד הינו מאסר עולם ועוד 20 שנות מאסר, ופיצוי כספי בסך 170,000 ש"ח לנפגעי העבירה שביצע. גזר דינו של הקטין הראשון הינו מאסר עולם ועוד 3 שנות מאסר, וגזר דינו של הקטין השני הינו 21 שנות מאסר ושנת מאסר על תנאי. השניים חויבו גם הם בפיצויים כספיים.

חודשיים לאחר הרשעתו, הגיש בן דוד ערעור לבית המשפט העליון. הטענה המרכזית שהועלתה בערעור היא אותה טענה שהועלתה גם בבית המשפט המחוזי, לפיה בן דוד לא היה אחראי למעשיו. לפי עו"ד חן הולנדר, שייצג את בן דוד במשפט המקורי וגם בערעור לבית המשפט העליון, בן דוד אינו אחראי פלילית לביצוע הרצח, עקב המצב הנפשי בו היה שרוי. "קו ההגנה המרכזי הוא בטענות בדבר העדר אחריות פלילית לביצוע עבירה בעקבות מצב נפשי. הטענות שלנו בבית המשפט המחוזי בירושלים היו שהוא (בן דוד, ע.י) לא יכל להמנע מביצוע עבירה, דהיינו רציחתו של הנער מוחמד אבו-חד'יר ז"ל, משום שהוא היה במצב נפשי שלא אפשר לא להמנע מביצוע מעשה, לרבות אובססיה. דברים אלא נמכו על ידי מומחה מטעם ההגנה, בית המשפט המחוזי לא קיבל את חוות הדעת והטענות שלנו, ועל כך ערערנו. המומחה מטעם ההגנה קבע שבעת ביצוע המעשה הוא היה במצב פסיכוטי, שגרם לכך שהוא לא יכל להימנע מביצוע המעשה הנורא הזה."

במשפט עלו טענות על תכנון מקדים של הרצח

"היו טענות שלמעשה הדבר הזה לא היה אירוע מקרי, אלא שבאמת היה איזשהו שיח מקדים בינו לבין הנאשמים האחרים, אבל כל העניין הזה הוא חלק מאותו מצב נפשי שהוא היה מצוי בו למעשה, אותו דוחק נפשי ואותה אובססיה שהובילה לכך שעד שהמעשה הזה לא יצא אל הפועל, עד שהוא לא הוגשם באותה תוצאה הרסנית ואיומה, הוא למעשה לא יכל להשתחרר מאותו מצב נפשי שהוא היה מצוי בה".

את פסק הדין מסיים השופט עמית במילים: "המעשים שביצעו המערערים, הפכו זה מכבר לפרשת אבו-ח'דיר, וחרגו מד' אמותיו של תיק פלילי רגיל. הרצח מצריך חשבון נפש נוקב בחברה הישראלית בנוגע להתמודדות עם תופעות הגזענות וגרורותיהן, בדק בית מן המסד ועד לטפחות, בבחינת דע את נתיבי הגזענות, ראה דרכיה הרעות ובערת הרע מקרבך".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!