דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נרנדרה מודי

מדיני / ראש ממשלת הודו ביקר ברמאללה ונפגש עם יו"ר הרשות אבו מאזן

מדובר בביקור הראשון של מודי בשטחי הרש"פ על אף שהודו מכירה במדינה פלסטינית מאז שנת 1988 | ר"מ הודו אמר בפגישה: "יחסי הודו-פלסטין עמדו במבחן הזמן" | אבו מאזן אמר בפגישה כי הפלסטינים מוכנים למשא ומתן וכי להודו תפקיד חשוב בנושא

ראש ממשלת הודו מודי ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישה בראמללה, 10 בפברואר (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
ראש ממשלת הודו מודי ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישה בראמללה, 10 בפברואר (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
שי ניר

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי קיים היום (שבת) ביקור היסטורי ברמאללה, תחנה ראשונה במסעו המדיני במזרח התיכון אחריה ימשיך לאיחוד האמירויות ולעומאן. מודי הגיע לביקור ברשות הפלסטינית לאחר שמטוסו נחת אתמול בנמל התעופה המלכה עלייה בעמאן, ירדן, שם קיבלו את פניו ראש ממשלת ירדן ממדוח עבאדי ובכירים ירדנים נוספים. מאוחר יותר קיימו מודי ועבדאללה פגישה מדינית. מודי הודה למלך ירדן עבדאללה השני שאפשר את המעבר לרשות הפלסטינית מהממלכה.

"הגעתי לפלסטין" כתב מודי בחשבון הטוויטר שלו והוסיף, "זהו ביקור היסטורי שיוביל לחיזוק שיתוף הפעולה הבילטראלי". לפני מסעו למזרח התיכון אמר מודי כי בביקורו ברמאללה, "נאשר מחדש את תמיכתנו בעם הפלסטיני ובפיתוח פלסטין". הודו מכירה במדינה הפלסטינית מאז שנת 1988.

בסוכנות הידיעות הפלסטינית וואפא דווח כי מודי נחת ברמאללה באמצעות מסוק צבאי ירדני ובהגיעו נפגש עם ראש ממשלת הרש"פ ראמי חמדאללה ולאחר מכן הניח זר על קברו של יאסר ערפאת וביקר במוזיאון לזכרו. לאחר מכן התקבל מודי על ידי משמר כבוד נשיאותי וקיים פגישה עם נשיא הרשות, מחמוד עבאס.

"כבוד גדול לארח אותך כאורח גדול בביקורך ההיסטורי הראשון בפלסטין" אמר עבאס למודי והוסיף כי הוא חולק רגשי אהבה והערכה לעם ההודי. "ההנהגה ההודית עמדה תמיד לצד פלסטין", אמר עבאס. עוד העניק עבאס למודי שרשרת ענק, עיטור כבוד פלסטיני "בהוקרה למנהיגותו הנבונה, מעמדו הלאומי והבינלאומי הגבוה, מתוך הערכה למאמציו לקדם את היחסים ההיסטוריים בין פלסטין להודו, מתוך הכרה בזכותו של עמנו לחופש, כך ששרר השלום באזור."

ביחס לסכסוך הישראלי פלסטיני אמר עבאס בהצהרות המשותפות כי הפלסטינים מחוייבים "לפעולה מדינית ולמשא ומתן כאמצעי להשגת מטרותינו הלאומיות לחופש ולעצמאות בהתאם לפתרון שתי המדינות בקווי 1967". על רקע הצהרותיו של עבאס כי ארה"ב איבדה מאמינותה לשמש כמתווך אמין בין ישראל והפלסטינים לאחר הכרזת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי הוא מכיר בעיר ירושלים כבירתה של מדינת ישראל אמר עבאס כי הפלסטינים, "מוכנים להיכנס למשא ומתן" וכי להודו תפקיד מיוחד. "אנו סומכים על הודו ככוח בינלאומי ותפקידה בפורומים הבינלאומיים, באופן שיביא לשלום הרצוי באזורנו".

"יחסי הודו-פלסטין עמדו במבחן הזמן. פלסטין תמיד תפסה מקום מרכזי במדיניות החוץ שלנו" אמר מודי בהצהרות המשותפות. לדברי מודי, "הפלסטינים הציגו אומץ לב, באופן מתמשך, בזמנים קשים ביותר חרף העובדה שהייתה אווירה של חוסר יציבות" והוסיף, "הדרך בה התקדמתם במצב כזה ראויה לשבח, אנו מעריכים זאת". עוד הכריז מודי כי חילופי הסטודנטים בין המדינות יוכפלו מ-50 ל-100 עוד השנה וכי יבנה מוסד דיפלומטי בשטחי הרשות הפלסטינית.

בישראל לא מתייחסים באופן מיוחד לביקורו של מודי ברמאללה. ישראל והודו ציינו השנה 25 שנים לחידוש היחסים הדיפלומטים בין המדינות. בחודש שעבר ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודו והיה אורחו האישי של מודי. במהלך הביקור נחתמו הסכמים בילטרלים והתלוותה לנתניהו משלחת עסקית גדולה מאוד לחיזוק הקשרים הכלכלים בין המדינות. ביולי אשתקד הגיע מודי לישראל לביקור רשמי ושימש כאורחו האישי של נתניהו. יחד עם הצגת היחסים הקרובים והמתהדקים בין הודו לישראל, הודו הנחיתה שתי מכות קשות על ישראל. בתחום מעמדה הבינלאומי של ישראל הודו הצביעה בעד הצעת ההחלטה בעצרת האו"ם הקוראת למדינות העולם שלא להכיר בירושלים כבירתה הרשמית של ישראל. בתחום הקשרים הביטחונים משרד ההגנה ההודי ביטל עסקת ענק בשווי של חצי מליארד דולר עם חברת רפא"ל לייצור טילי ספייק (גיל). יחד עם זאת במהלך ביקורו של נתניהו בהודו, אמר ראש הממשלה לכתבים כי "העסקה חזרה לשולחן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!