דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

קצבאות הנכות / החלה ההצבעה בוועדה על העלאת הקצבאות, חלק מארגוני הנכים יצאו במחאה

חוסר הסכמה בין הצדדים בדיוני הוועדה | אלאלוף: "מקווה שהוועדה תאשר את החוק לקריאה שניה ושלישית עוד היום" | גילאון: "ממשלת ישראל מתנהגת כאחרונת חברות הביטוח בהסתירה תת סעיפים"

דיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת על הצעת החוק הממשלתית להעלאת קצבאות הנכות. (קרדיט: דוברות הכנסת)
דיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת על הצעת החוק הממשלתית להעלאת קצבאות הנכות. (קרדיט: דוברות הכנסת)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ארגוני הנכים המתנגדים למתווה עליו מבוססת הצעת החוק הממשלתית להעלאת קצבאות הנכות עזבו במחאה את חדר הישיבות של ועדת העבודה והרווחה, שהחלה לפני זמן קצר בהצבעה על אישורה לקריאה שנייה ושלישית.

לדברי אייל כהן, מוביל מאבק קבוצת "הנכים הופכים לפנתרים", אמר כי "מבחינת הנכים, המשחק מכור, ולא ניתן יד בהשארת 235 אלף נכים בעוני ובעולב. משרדי האוצר והרווחה הוכיחו גם היום שהם לא מוכנים לסיים את משבר הנכים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), אמר אצנם בתחילת הדיון כי בכוונתו לאשר את החוק לקריאה שנייה ושלישית עוד היום, אך חילוקי דעות עמוקים התגלו במהלך הדיון בין חלק מחברי הכנסת וארגוני הנכים לבין נציגי הממשלה. לטענתם, משרד האוצר נוקט בצעדים ה"משאירים את הנכים בעוני".

אלאלוף אמר בדיון: "הכל בזכות מאבקם הצודק של הנכים. אני מודיע מראש: הסכום לא מספיק כדי להשיג את מה שכולנו רוצים. נמשיך את הדרך, והמאבק הזה לא יסתיים עד שתגיעו למלוא השירותים הנדרשים לכם. נשנה את הדיסריגארד משמעותית מ-2,800 ל-3,700, יותר ממה שהממשלה מציעה. הסכום הגלובלי עלה בעוד 100 מיליון שקלים. הקצבה תשולב עם הקח"ן, תקבלו סכום מדוייק ואחיד. חברי הכנסת נאבקו. מ-2022 יש הצמדה מלאה לשכר הממוצע במשק. בסוף התהליך הקצבה תהיה לפחות 3,700 שקל, ויכול להיות יותר, תלוי בגידול הטבעי. מאמינים שיהיה גדול יותר. זה הישג לעומת 2,300."

הארגונים שתמכו במתווה מספטמבר האחרון, 'נכה לא חצי בן אדם' ו'מטה מאבק הנכים' מתנגדים להצעת החוק. אלכס פרידמן אמר בדיון: בחוק הנוכחי מעלים ב-1,200 לקבוצה אחת, 1000 לקבוצה אחרת ולנכים הקשים ביותר 900 ₪ בלבד. זה לא צודק, לא מוסכם ולא שוויוני. אנחנו מצפים מחברי הכנסת לא להצביע בעד החוק הנוכחי".

נעמי מורביה אמרה: "מה שהוסכם בהסתדרות בספטמבר עם דוד ביטן היה טוב. היום מונח לפנינו חוק רע. ההבדל הוא כל כך גדול בין הסכומים שדובר בהם בזמנו למה שמדובר היום. ומה שדובר אז התכנס ל-4.2 מיליארד. הקצבאות היו אמורות לעלות ל-4,550, 4,050 ו-3,800. ו-4,000 ש"ח דיסריגארד. הילדים היו אמורים לקבל 150 מיליון. לגבי הנכים הקשישים אני סמכתי על ממשלת ישראל שתכבד בג"צ, בג"צ שושנה לוי מ-2009 אומר מפורשות ולא העליתי על דעתי שממשלת ישראל תעשה לנו חצי הריון. אני מאוד מעריכה את המאמץ שנעשה כאן בוועדה, אבל אגף התקציבים עשו כל שהם יכלו כדי להשאיר אותנו בתוך העוני".

ח"כ גלאון ואלהרר בועדת העבודה והרווחה בנושא קצבאות הנכות 11 בדצמבר (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
ח"כ גלאון ואלהרר בועדת העבודה והרווחה בנושא קצבאות הנכות 11 בדצמבר (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)

אילן גילאון: אני רוצה לבקש סליחה ומחילה ממי שיושב כאן. אני חשבתי שמילה זאת מילה והסכמה זאת הסכמה. זה לא כסף שנתתם זה כסף שלקחתם ב-2003 כשראש הממשלה הנוכחי היה שר האוצר. מה פתאום נכנסו הקשישים? התרגיל שקרה כאן הוא שממשלת ישראל מתנהגת כאחרונת חברות הביטוח בהסתירה תת סעיפים. אנחנו שמנו חץ וסימנו מטרה מי שהעמיס סעיף על סעיף פירק את העניין הזה".

עמותת סיכוי שווה בתגובה לדיון בוועדה: "הגדלת קצבת הנכות ובאותה נשימה להשאיר דיסריגארד נמוך מייצר תמריץ שלילי וחסם גדול יותר לאנשים עם מוגבלות לצאת לעבודה!! דיסריגארד נמוך יותר משכר המינימום זה כמו להגיד לאנשים עם מוגבלות לשבת בבית ולא לעבוד, כי ההפסד שלהם מעבודה יהיה עצום: הם יפסידו קיצבאות גבוהות יותר משמעותית כשהם יתחילו לעבוד: במקום להפסיד 2,300 ש"ח היום – הם יפסידו כ- 4,000 ש"ח במתווה המוצע".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!