דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט לשינוי חברתי / הכירו את הכדורגלנית הטרנסג'נדרית הראשונה להשתתף במשחק בינ"ל

ג'אייה סאלואה מסמואה האמריקאית שבאוקיינוס השקט השתתפה ב-2004 במשחק כדורגל בנבחרת הגברים הלאומית ומאז שיחקה ב-11 משחקים | "במדינה שלי אין אפליה, יש המון טרנסג'נדרים שמשחקים כדורגל בסמואה האמריקאית"

שחקנית הכדורגל ג'אייה סאלואה, נבחרת סמואה האמריקאית (Photo: Next Goal Wins)
שחקנית הכדורגל ג'אייה סאלואה, נבחרת סמואה האמריקאית (Photo: Next Goal Wins)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

רגע היסטורי בעולם הכדורגל התרחש ב-15 למרץ 2004, כשג'אייה סאלואה בת ה-17 עלתה לראשונה בחיה לייצג את נבחרת הגברים של סמואה האמריקאית במשחק בינלאומי, למרות היותה אישה. אותו רגע היה וודאי מרגש עבורה אבל גם פורץ דרך, משום שזו הייתה גם הופעה הראשונה אי פעם של טרנסג'נדרית במשחק כדורגל בינלאומי.

במדינה שלי, אנחנו מאוד פתוחים לגבי טרנסג'נדרים, אני יכולה לעשות מה שאני רוצה ולשחק בכל ספורט שאני בוחרת. אין אצלנו שום אפליה. עשינו עכשיו היסטוריה, אני מאוד גאה בקבוצה, זה מאוד מרגש

סאלואה הופיעה בסך הכל 11 פעמים במדי הנבחרת הקטנה שמייצגת את 55 אלף התושבים החיים בקבוצת איים באוקיאנוס השקט. היא שוייכה כזכר בילדותה, אך תמיד הרגישה שהיא נולדה למין הלא נכון. בסמואה האמריקאית שהיא חלק מהתרבות הפולינזית, הגישה הרבה יותר פתוחה להגדרה המגדרית וישנה מילה מיוחדת המתארת את מה שנחשב ביניהם המין השלישי “fa’afafine” שפירושו המילולי – דרכה של אישה.

במהלך התבגרותה החליטה סאלואה לעבור תהליך לשינוי מין ושינתה את שמה מג'וני לג'אייה, במקביל היא בחרה להמשיך לפתח את אהבתה הגדולה לכדורגל ולהמשיך לייצג את מדינתה במשחקיה הרשמיים. תומאס רונגן מאמן הולנדי שאימן בעברו את נבחרת ארה"ב עד גיל 20 והוביל את קבוצת די.סי יונייטד לאליפות MLS כמאמן בשנת 99, הצטרף בשנת 2011 לנבחרת הקטנה וסיפר לאתר 'גול' על המפגש שלו עם סאלואה: "יש הסכמה בעולם הכדורגל, שלאמן טרנסג'נדרים זה לא דבר גדול. אם הם שם, אז לצערנו הם מתחבאים. אנחנו ההולנדים פתוחים, לכן לא מצמצתי כשהיא נכנסה לראשונה לחדר ההלבשה והציגה את עצמה כג'אייה. אמרתי לה שאני מקבל את זה שכך היא מגדירה את עצמה ואם את שחקנית הגנה, את תצטרכי להוכיח את עצמך (במגרש)"

נבחרת סמואה נחשבת לאחת הנבחרות הקטנות והחלשות בעולם והגעתו של מאמן בכיר בעולם הכדורגל לאי הקטן, הפתיעה רבים. תחת רונגן הנבחרת שיחקה רק שלושה משחקים, במהלכם הגיעה להישג השיא שלה, כאשר בנובמבר 2013 עם סאלואה כשחקנית הרכב הנבחרת, סמואה האמריקאית ניצחה לראשונה בתולדותיה במשחק רשמי, כשהשיגה ניצחון ביתי 1:2 על טונגה השכנה. הניצחון הקטן והחשוב היה הישג השיא בקריירה של סאלואה שלא זכתה יותר להופיע בנבחרת לאחר סיום טורניר המוקדמות.

"כאשר אני נכנסת למשחק, אני שמה בצד את זה שאני בחורה, בחור או לא משנה מה. אני רק מתרכזת בכך שאני מייצגת את המדינה שלי" לאחר הניצחון ג'יאה התראיינה להרלד האוסטרלי "במדינה שלי, אנחנו מאוד פתוחים לגבי טרנסג'נדרים, אני יכולה לעשות מה שאני רוצה ולשחק בכל ספורט שאני בוחרת. אין אצלנו שום אפליה. עשינו עכשיו היסטוריה, אני מאוד גאה בקבוצה, זה מאוד מרגש".

לאחר הניצחון, סיפורה של ג'יאה התפרסם ברחבי העולם ומשך המון עניין. בראיון ל'גארדיאן' הבריטי היא מספרת "במדינה שלי אין אפליה, יש המון טרנסג'נדרים שמשחקים כדורגל בסמואה האמריקאית ובענפי ספורט אחרים. אנחנו נותנים לכולם את אותה ההזדמנות ויש גם טרנסג'נדרים שמופיעים בנבחרות בענפים נוספים".

אך מחוץ לסמואה האמריקאית החיים היו הרבה יותר קשים, היא מספרת על החוויה הלא פשוטה שלה כאשר בפעם הראשונה בחייה היא חוותה אפליה. לאחר שעברה ללמוד במכללת הוואי והלכה להיבחן בקבוצה של המכללה "חמש עשרה דקות לתוך החימום, המאמן ניגש אליי ואמר שהוא לא רוצה להכניס את שאר השחקנים של הקבוצה למצב לא נוח ושלח אותי הביתה".

אני פשוט שחקנית כדורגל, גם כשאני רצה כמו בחורה. אני לא מבינה איך מישהו יכול להיכנס למגרש הכדורגל עם שנאה, אין מקום לשום דבר בסגנון הזה.

גם במשחקים הבינלאומיים התקשו הנבחרות המתחרות, לקבל את הייחודיות של סאלואה, היא ממשיכה לתאר ל'גרדיאן' את החוויה עם חיוך. "במשחקים בינלאומיים קוראים לי בשמות, רק כדי להוציא אותי מהריכוז והמשחק שלי. אבל אז אני פשוט מתקלת אותם חזק יותר".

בסרט התיעודי זוכה הפרסים על הדרך המיוחדת שעשתה הנבחרת של סמואה האמריקאית במוקדמות מונדיאל ברזיל, מציגים גם את התמודדותה של סאלואה כשחקנית כדורגל פורצת גבולות ברמה הבינלאומית. לאחר הסרט סיפרה לאתר ההתאחדות האנגלית: "אני פשוט שחקנית כדורגל, גם כשאני רצה כמו בחורה. אני לא מבינה איך מישהו יכול להיכנס למגרש הכדורגל עם שנאה, אין מקום לשום דבר בסגנון הזה. זה ספורט כל כך יפה, הוא צריך להיות פנוי לכל אחד בעולם. אין לנו שום דבר בסגנון הזה בסמואה האמריקאית, אנחנו כל כך אוהבים את הספורט הזה, שאנו משאירים את האפליה מחוצה לו".

ישראל היא אולי מדינה הרבה יותר גדולה מסמואה האמריקאית, אך יש לנו הרבה מה ללמוד מהם על הקבלה של הבחירות הייחודיות של כל אחד ואחת ובחירתם האישית בהגדרת הזהות המגדרית והמינית, בלי שזה יפגע ביכולת לשחק כדורגל ושכל אחד ואחת ירגישו שיש להם מקום שווה בכדורגל בפרט ובספורט בכלל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!