דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פולין

ישראלים בפולין / למרות הכל: הכירו את יעד ההשקעה הלוהט של הישראלים באירופה

"חוק ההכחשה" הפולני? על אף המשבר הדיפלומטי בין שתי המדינות, הישראלים לא מוותרים כל כך מהר על השופינג והעסקים בוורשה | דירה להשקעה ב-300 אלף זלוטי עם תשואה שנתית של 9% והמוני ישראלים שנוסעים עם מזוודות ריקות כדי למלא אותן בקניות

חנות של רשת "סופר פארם" הישראלית בקניון בפולין (Adrian Grycuk / ויקימדיה קומונס)
חנות של רשת "סופר פארם" הישראלית בקניון בפולין (Adrian Grycuk / ויקימדיה קומונס)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

בשנים האחרונות גילו יותר ויותר ישראלים את פולין כיעד אטרקטיבי לא רק לחופשה אלא גם לעסקים, מסחר וקניות. רשת "סופר פארם" הפכה להיות כל כך אטרקטיבית עד שבשלב מסויים נאלצה לעצור את התפתחותה ולהימנע מפתיחת סניפים נוספים לאחר שהגיעה למכסה המותרת על פי החוק הפולני. כך גם "סינמה סיטי". גם חברות הייטק ישראליות מצאו שותפים בשוק הפולני, כאשר התחום האטרקטיבי ביותר עבור משקיעים ישראלים הוא כמובן הנדל"ן. חברות ישראליות היו אחראיות בשנים האחרונות על פתיחתם של קניונים ומרכזי מסחר רבים, בתי מלון מפוארים והלהיט החדש-ישן הוא דירות להשקעה.

יותר ויותר ישראלים רוכשים דירות במחיר אטרקטיבי בפולין, במטרה להשכיר אותן למקומיים. העובדה כי מרבית הדירות שנבנו בשנים האחרונות בפולין הן קטנות יחסית, מסייעת לישראלים רבים לרכוש אותן במחיר נמוך הרבה יותר מאשר דירה דומה בישראל, ולהשכיר אותן תוך קבלת תשואה מכובדת במיוחד. "התשואות הן היתרון העיקרי של רכישת דירות בפולין. מדובר בתשואות מכובדות ביותר של 6 עד 9 אחוזים ברוטו לשנה. במדינות אחרות מבטיחים לעיתים תשואות גבוהות יותר, אבל בסופו של דבר עם כל ההוצאות מסביב המשקיעים נשארים עם רווח נמוך.

קח את "סופר פארם" לדוגמא. הם הצליחו כאן בענק. הם פתחו 60 חנויות, שזה המקסימום המותר על פי החוק הפולני בתחום שלהם על מנת למנוע מונופול. אחרת הם היו פותחים עוד מאה חנויות לדעתי

גם הבירוקרטיה בפולין היא ממש מזערית. ברגע שנוטריון מקומי מאשר את העסקה, היא בטוחה לחלוטין. בניגוד למדינות אחרות כמו רומניה, למשל, שם נתקלנו בעבר במעשי נוכלות מדי פעם, עם אדמות שלא היו קיימות או דירות שלא היו שייכות לאדם שמכר אותן. בפולין הדברים הרבה יותר ברורים ופשוטים. דבר נוסף הוא העובדה שהפולנים הם אנשים ישרים ואמינים. ברגע שהם שוכרים ממך דירה, כמעט ואין איתם בעיות לאחר מכן" מספר אלון גורכובר (55), איש עסקים ישראלי המתגורר בקרקוב והבעלים של חברה לבניית, מכירת וניהול דירות להשקעה עבור ישראלים. הוא עצמו גובה עמלה של 10 אחוזים מגובה השכירות שמקבלים הלקוחות הישראלים שלו, ומסביר כיצד הפכה לדעתו פולין, ובעיקר קרקוב, ליעד אטרקטיבי עבור משקיעי נדל"ן ישראלים.

"קרקוב היא עיר אקדמית ומרכז הייטק. יש כאן כמעט 300 אלף סטודנטים והרבה מאוד אנשי הייטק שמחפשים דירות. אנחנו כל כך מאמינים בשוק המקומי, עד שאנו מבטיחים "לא השכרנו לך את הדירה – אתה לא משלם לנו כלום". שוק הנדל"ן הפולני נמצא בשנים האחרונות בעלייה מתמדת. הביקוש הגבוה הביא לעליית מחירים משמעותית לעומת לפני עשור. גורכובר צופה שהביקוש העצום והעלייה במחירי שכירות הנדל"ן יימשכו לפחות עוד שנתיים.

איך אתה מסביר את העובדה שפולין הפכה ליעד אטרקטיבי כל כך עבור חברות ומשקיעים ישראלים כמעט בכל תחום?

"כמו שהזכרתי קודם, הבירוקרטיה כאן די פשוטה. בנוסף, כוח העבודה הוא זול יחסית למדינות אחרות. דבר נוסף הוא העובדה שיש דרישה להקמת מרכזים עבור חברות הייטק, מרכזי שרות לקוחות ועוד. קרקוב מלאה בהתחלות בנייה חדשות. קח את "סופר פארם" לדוגמא. הם הצליחו כאן בענק. הם פתחו 60 חנויות, שזה המקסימום המותר על פי החוק הפולני בתחום שלהם על מנת למנוע מונופול. אחרת הם היו פותחים עוד מאה חנויות לדעתי. היקף סכומי ההשקעה בפולין הוא קטן לעומת הארץ, ולכן הרבה ישראלים קונים כאן דירה להשקעה. דירה קטנה עולה כאן 300 אלף זלוטי, עם תשואה של 6 עד 9 אחוזים בשנה, ויש להם גם דירה במדינה ששייכת לאיחוד האירופי".

האווירה העכורה בין שתי המדינות בעקבות ה"חוק הפולני" לא גרמה לנזק להיקף העבודה שלך?

"ממש לא. לא מרגישים כאן את האנטישמיות. אני מטייל המון בפולין כבר שמונה שנים, ולא חשתי שום אנטישמיות. כמובן שיש, אבל לא חשים אותה ברחובות. אני חושב שעוד הרבה עסקים ישראלים ייכנסו לפולין בשנים הקרובות, אבל צריך להכיר את השוק הפולני, את המנהגים והתרבות. אם תגיע לפגישה לא לבוש בחליפה, אם לא תדבר בנימוס ותבין את המנטליות המקומית, או אם תבקש להיכנס ישירות למנהל ולעקוף את דרגי הביניים כמו שאנחנו הישראלים לפעמים עושים, סגרת לעצמך את הדלת לעסקים בעתיד", אומר גורכובר.

תיירים ישראלים רבים איתם שוחחתי לא הסתירו בפניי את העובדה כי "הגענו עם מזוודות ריקות על מנת למלא אותן בקניות כאן בפולין. המחירים הרבה יותר זולים מאשר בארץ"

יוסי וירצר (66) מתגורר בקרקוב כבר 14 שנה ומנהל את מלון "הולידיי אין" המפואר במרכז העיר. בנוסף, הוא גם מייצג משקיעים ישראלים שבונים בתי מלון ומלונות דירות יוקרתיים נוספים בכל רחבי פולין, בין היתר את מלון "הילטון" בוורוצלאב ואחרים. את זמנו החופשי הוא מקדיש לתחביב הגדול שלו – ציור. "אני הצייר הכי טוב מבין המלונאים, והמלונאי הכי טוב בין הציירים", הוא פותח את השיחה בינינו בחיוך. גם לוירצר יש הסבר מדוע השוק הפולני הפך לאטרקטיבי כל כך עבור משקיעים ישראלים.

"מצד אחד יש מספיק כסף בשוק הישראלי עבור השקעות. מצד שני שוק הנדל"ן בישראל כיום הוא מאוד מסוכן, לדעתי אפילו יש שם בועה. לכן משקיעים מחפשים כעת מקומות זולים יותר עם אופציות לרווח גבוה יותר. פולין זו מדינה עם 38 מיליון תושבים ורגולציה ברורה מאחר והיא שייכת לאיחוד האירופי, וזה מעניק אפשרות לישראלים לעשות כאן עסקים בדרך קלה מאוד. הכל ברור ושקוף. בנוסף, עלות כוח האדם בפולין זולה במיוחד. מעמד הביניים בפולין הולך וגדל, הבנקים מאפשרים הלוואות גבוהות בריבית נמוכה, וכל אלו הופכים את פולין ליעד אטרקטיבי להשקעה. המחיר של דירה במרכז בקרקוב כיום הוא שליש או רבע ממחיר דירה דומה בתל אביב", הוא אומר.

כשהוא הגיע לפולין, עמד מלון "הולידיי אין" בפני פשיטת רגל. וירצר הצליח לגייס שני אנשי עסקים מקומיים שרכשו את המלון ומינו אותו למנהל. כיום נחשב המלון לאחד המצליחים בפולין עם אחוזי תפוסה גבוהים במיוחד. "אחת הסיבות להצלחה של עסקים זרים בפולין היא איכות כוח האדם. אתן לך דוגמא מהמלון שלי. כל פקידי הקבלה הם בעלי תואר שני, וכל החדרניות מדברות אנגלית. אלו דברים שאפילו בבריטניה לא תמיד תמצא", אומר וירצר.

יוסי וירצר (התמונה באדיבות המצולם)
יוסי וירצר (התמונה באדיבות המצולם)

לגבי האווירה בפולין לאחר "חוק ההכחשה" ולשאלה האם הוא פגע בעסקים או מעניק לוירצר ושותפיו תחושה פחות נעימה לעבוד בפולין, יש לו דוגמא ממש מהימים האחרונים. "ראשית, אני לא קורא לזה 'חוק' אלא 'חוקן', כי הוא נועד לנקות את רגשות האשמה הפנימיים של הפולנים. בדיוק לפני כמה ימים קיבלתי מכתב מאדם, תושב ארה"ב, שאירגן כנס גדול של יצרני כשרות שאמור היה להתקיים אצלי במלון. הוא הודיע לי כי בגלל המצב בפולין עם 'חוק ההכחשה' הוא מבטל את האירוע, וכאשר האווירה תירגע הוא יקיים אותו. באופן כללי התיירות לא נפגעת ואני לא מאמין שהיא תיפגע בעתיד. הממשלה הפולנית לא תשנה את ההיסטוריה ואת העובדות, והישראלים מגיעים כי הם יכולים לקנות כאן בזול, הטיסות זולות ובסך הכל מדובר ביעד זול ואטרקטיבי".

ואכן, בחודשים האחרונים, בעיקר לאחר כניסתן של חברות הלואו קוסט שמפעילות כיום טיסות ישירות מנתב"ג אל ערים שונות בפולין ובהן וורשה, קרקוב, וורוצלאב, לובלין, גדנסק ואחרות, אפשר לשמוע הרבה מאוד עברית ברחובות פולין ובעיקר בקניוני הענק ומרכזי האאוטלטים. תיירים ישראלים רבים איתם שוחחתי לא הסתירו בפניי את העובדה כי "הגענו עם מזוודות ריקות על מנת למלא אותן בקניות כאן בפולין. המחירים הרבה יותר זולים מאשר בארץ".

וירצר עצמו מקווה שלמרות המשבר הדיפלומטי בין שתי המדינות, הפעילות העסקית והתיירותית של ישראלים בפולין תימשך.

לאור האווירה הנוכחית והמתיחות בין שתי המדינות, אתה חושב שאנשי עסקים או חברות ישראליות ימשכו את העסקים שלהם מפולין או ימשיכו להשקיע בה?

"אני מאמין שישראלים ימשיכו להשקיע, אבל זה גם תלוי בפעולות שתעשה הממשלה הפולנית. לצערי הממשלה הנוכחית עושה המון פעולות פופוליסטיות, שאת המחיר עליהן ישלמו האזרחים ובעלי העסקים. כרגע האווירה העסקית עדיין די נוחה, אבל זה עלול להשתנות. לכן אני מקווה שבממשלת פולין יתנו מבט אחד קדימה לעתיד ולא יפגעו באווירה העסקית במדינה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!