דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מרצ

פריימריז במרצ / המתמודדים לראשות מרצ מנצלים את היומיים האחרונים לפקוד חברים

במפלגת מרצ נערכים לבחירות לראשות היו"ר שיתקיימו ב-22 במרץ | מחר (שבת) תסתיים האפשרות להצטרף לחברות במפלגה למי שרוצה להשפיע על זהות היו"ר | כל המועמדים מתהדרים בקהלים החדשים שהביאו למפלגה

קלפי בחירות במרצ. ארכיון (צילום: גיל יערי/ פלאש 90)
קלפי בחירות במרצ. ארכיון (צילום: גיל יערי/ פלאש 90)
שי ניר

בחודש ינואר האחרון החליטה ועידת מרצ על קיומם של פריימריז לראשות המפלגה וכי חברי מפלגה חדשים שיתפקדו אליה עד מחר (שבת) יוכלו גם הם להצביע. נכון לרגע זה, יש קרוב ל-30 אלף בעלי זכות הצבעה. כ-8,550 מתוכם התפקדו לראשונה למפלגה מאז הוועידה האחרונה בתקווה להשפיע על זהות היו"ר הבא/ה של המפלגה, תפקיד עליו מתמודדים כרגע לא פחות מ-9 מועמדים: היו"ר המכהנת זהבה גלאון, חברי הכנסת אילן גילאון ותמר זנדברג, אבי בוסקילה, אבי דבוש, אמרי קלמן, דוד קשני, דוד נווה ואופיר פז.

הסבר נוסף להתפקדות המסיבית קשור לעובדה שהשנה היא שנת בחירות לרשויות המוניציפליות וגורמים במפלגה אומרים כי סדר גודל של לפחות 2,000-3,000 הגיעו להתפקד דרך מועמדים ברשימות המוניציפליות כשבמרצ כל סניף מקומי בוחר את רשימת המתמודדים שלו. מכיוון אחר, מזהים במרצ את המשבר המנהיגותי-אידאולוגי במפלגת העבודה שיצר עניין מאוד גדול לציבור השמאל להתפקד למרצ.

זהבה גלאון ואילן גילאון. מקווים להחזיר את מרצ לימיה כמפלגה גדולה (צילום: גדעון מרקוביץ'/ פלאש 90)
זהבה גלאון ואילן גילאון. מקווים להחזיר את מרצ לימיה כמפלגה גדולה (צילום: גדעון מרקוביץ'/ פלאש 90)

"פקדנו מספר מאוד יפה בפריפריות. בין היתר בשדרות, ירוחם, אשקלון ומקומות אחרים כמו ירושלים, תל אביב וערד", כך אמר בראיון ל'דבר ראשון', אבי דבוש, ממייסדי תנועת הפריפריות ומועמד לראשות מרצ. דבוש לא רצה למסור כמה מתפקדים פקד והוסיף על המועמדים האחרים כי, "מניח שהמספרים שיגידו לא מדוייקים או מנופחים". "אני חושב שכל מועמד ב'ראיית מנהרה'", אמר דבוש בתשובה לשאלה אם הוא יודע להעריך את מצבו לרגל סיום מפקד חברי המפלגה והוסיף כי באירועים אותם הוא יוזם או משתתף האווירה "מרגשת ומדהימה". "הייתי אתמול בירושלים והיה מרגש ומדהים. נדחסו כ-45 אנשים בתוך סלון אחד בביתו של גרשון בסקין. זה נותן תחושה טובה ומומנטום. לומר שזה נותן חזות הכל, אז זה לא", ומוסיף כי, "זאת עבודה קשה להגיע ממקום למקום". דבוש מספר כי בפגישה בירושלים פקד כשלושה מזרחים שאחד מהם דתי. "כל החיים הם היו בערכים של מרצ אבל לא הצליחו להביא את עצמם להצביע" והוסיף כי הקמפיין אותו יזם, "הערסים באים", "הביא להם תקווה והם התפקדו. זה הכי מסמל שינוי. יש פה פער בין השמאל והרעיונות הבאמת נעלים לבין הקהל הרחב ואת זה אנחנו מנסים לשנות".

ביחס לשאיפותיו הפוליטיות אומר דבוש, באופן מפתיע ממי שמנסה להתמודד לראשות המפלגה, כי "החלום שלי זה לא רק להגיע לכנסת" ומוסיף כי המהלך המשמעותי מבחינתו כבר קורה במפלגה. "החלום שלי הוא להנהיג את מרצ ולחולל שמאל אמיתי. נוריד את החומות וזה יקום ויהיה. שיהיה שמאל מכובד. חרדים ודתיים ומזרחים ודוברי רוסית. הפריפריה זה העתיד. עם כל הכבוד לת"א וגוש דן, הפריפריה זה העתיד של השמאל. אם השמאל לא ישכיל להיות שמאל עממי הוא פשוט יתכלה". לקראת סגירת האפשרות להתפקד להצבעה בפריימריז במוצ"ש אומר דבוש כי הוא "מקווה שהמפקד האחרון יוסיף כוח למפלגה ולי באופן אישי. אני קורא למצביעים להעז ולא לבחור בעסקים כרגיל. ללכת בקו שלי שמייצג בחירה חדשה שיכולה להביא את השמאל למקום אחר ולא בחירה מאותו סוג".

חבר הכנסת אילן גילאון, המתמודד לראשות מרצ אמר כי הצליח לפקוד כ-2,000 מתפקדים חדשים למפלגה. "אנשים מקבוצות שלא היית מאמין שיתמכו במרצ החל מחרדים דרך 'לה פמיליה' ועד מאוכזבי מפלגת העבודה הרבים". בתשובה לשאלה כיצד הוא מסביר שהצליח לשכנע אותם אמר גילאון כי, "מצטרפים אלי באהבת חינם, מה אני יכול להציע להם? מה אני יכול לתת חוץ מאהבה? אני שם בשבילם. אנשים מאמינים לי. תפיסת השמאל יכולה להיות רחבה בישראל. הייתי בשוק הכרמל, ראיתי איך אני יכול לצלוח אותו יפה ולהגיע למקומות האלה. את זה אני אוכל לתרגם להצבעות. אני לא זקוק לקמפיין "גוועלד" בו אנשים הצביעו לנו מתוך חמלה. צריכים להצביע בעדנו מתוך אינטרס ברור שנייצג את העמדות שלהם. אין עוד מפלגה שמצויה כל-כך בדיספרופורציה ביחס בין התקיפות האידאולוגית שלה לבין כמות המצביעים".

ח"כ אילן גילאון (צילום: עמית נויברג)
ח"כ אילן גילאון (צילום: עמית נויברג)

בעודו נוסע מהאזכרה השנתית לזכרו של יגאל אלון, מאנשי הפלמ"ח והמצביא הבולט של מלחמת העצמאות שהפך למדינאי ולשר בכיר בממשלות ישראל, בדרכו לקיבוץ עמיר לשוחח עם פעילים ולנסות לפקוד חברי מפלגה חדשים, אמר גילאון כי "במקומות שאני מסתובב ברור שהתחושה טובה. אני לא יודע איך במקומות שאני לא מכיר. לדבריו, המסר אותו הוא נושא לפעילים ומתלבטים אם להצטרף למפלגה הוא שהוא "מנסה לשכנע שאני יכול לשבור את תקרת הזכוכית של מרצ שתפתח לעוד הרכבים קואליציוניים" ומוסיף, "אני לא חושב שמרצ צריכה לסגור בכל קונפיגורציה שתישאר לבד. מי שירצה לחבור אלינו אידיאולוגית, נשתף איתו פעולה".

חברת הכנסת תמר זנדברג, מועמדת לראשות מרצ, אמרה כי אי אפשר לדעת כמה פקדה כי כל הזמן מצטרפים וכי "רק הערב כמה מאות יצטרפו לפי הקצב. יש עוד שלושה ימים". לדבריה מטה הטלפונים שלה עובד ומתקשרים לאנשים "וכל שעה שעוברת מצטרפים עוד עשרות". עוד אמרה זנדברג כי היא "מזהה מגמה מאוד ברורה של התעוררות, הצטרפות והתלהבות" מהכרזתה על התמודדות. "בימים ראשונים היה פיק של הצטרפות, חודש של יציבות ועכשיו אנחנו בפיק האחרון".

מי הם המתפקדים אותם הבאת? מה הם מחפשים?

"מתפקדים כי רוצים לבחור בי לראשות המפלגה. מאמינים שביחד יש יכולת לסגור את הפער בין העמדות הנכונות, הצודקות והפופולריות של מרצ לבין אלה שמצביעים והם רוצים להשפיע על זהות יו"ר המפלגה".

תכניות עד למוצ"ש?

"היום הייתי בחוג בית בטירה. מחר יש שני אירועים. בשבת אשתתף בשבת תרבות בבאר שבע לאחריו עוד מפגש ובערב הפגנה בכפר סבא נגד סגירת המרכולים".

מסר למתלבטים של הרגע האחרון?

"שיתפקדו ויצביעו. סוף שבוע אחרון ויש הזדמנות להצטרף להתעוררות של מרצ. שיצביעו לי ושיצטרפו להתעוררות של מרצ".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) בהפגנה בת"א על השבתת הרכבות (באדיבות סיעת מרצ)
ח"כ תמר זנדברג (מרצ) בהפגנה בת"א על השבתת הרכבות (באדיבות סיעת מרצ)

במטה זהבה גלאון, יו"ר מפלגת מרצ, העדיפו שלא לקיים את הראיון עד אחרי סיום ההתפקדות אך מסרו כי לגלאון יש הרבה תכניות בקנה ליומיים האחרונים של המפקד וגם לחודש הבא עלינו לטובה של הקמפיין לקראת הפריימריז.

סער צוק, יו"ר סניף זיכרון יעקב ופעיל התומך בגלאון, מספר כי פקד עשרות פעילים למפלגה. "רואים שהשמאל של זהבה הוא שמאל אמיתי. פקדתי אתיופים צעירים, מזרחים, בעלי מקצועות חופשיים ומאוכזבי המחנה הציוני", אמר צוק והוסיף כי ההחלטה על פתיחת הפריימריז הראתה כי "מרצ פתוחה ויכולה להשפיע". על המתפקדים החדשים אמר צוק כי, "נמאס להם להיות במחשכים", וכי "הם רוצים מנהיגות שתביא לנושאים הקרובים לליבם, יחסי חילונים ודתיים, פתיחות לאוכלוסייה דוברת רוסית ומזרחיים, הדתה, ייצוג במועצה המקומית".

לדברי צוק יש בזיכרון "אווירה תוססת" בגלל הפריימריז הקרובים במרצ. "הסניף שלי לא היה קיים לפני כמה שנים עד שזהבה נכנסה. פתאום הפך להיות סניף רלוונטי. בזיכרון היו 800 מצביעים בבחירות (הכלליות, ש.נ.) האחרונות שזה יותר מהאחוז הכללי באוכלוסייה".

"האווירה תוססת. כל יום משהו חדש. לא יכול לעבור במדרחוב של זיכרון בלי שמחזקים אותי שמרצ פורחת. אנשים מדברים מסביב לפתיחת השורות, אומרים שחברי הכנסת של מרצ בעלי דיבור אחר על רקע השחיתות במדינה".

שחר, פעילה במטה זהבה גלאון.

כיצד את מסבירה את ההצטרפות המשמעותית למפלגה?

"אני מזהה שציבור מאוד גדול של אנשים, שכבר ראו את הבית שלהם במרצ או הזדהו עם העמדות של מרצ, המדיניות הכלכלית, הסביבתיות והלאה, אומרים 'יש לי מה להרוויח להיות חלק מהמפלגה'. שיטת הבחירה הקודמת של היו"ר הייתה סגורה רק לחברי הוועידה. זו הייתה שיטה מושחתת לחלוטין הבנויה על רשימות מומלצים, אותם בחרו נציגים שלא נבחרו לכך על-ידי אף אחד, בהם חברי כנסת לשעבר ובהווה וחברי מועצות. עכשיו הם רואים שיש הזדמנות לבחור מי ייצג אותם לכנסת. הם מוכנים להכניס את היד לכיס, להשקיע מזמנם ולהגיע לקלפי פעמיים לבחירות ליו"ר ולרשימה. יש פה ממש תחושה של שייכות סוף סוף".

כיצד את מאפיינת את מתפקדי גלאון?

"מי שמתפקד דרך המטה של גלאון, לא יודעת לומר כמה אנשים זה, אנשים שזיהו שהיא מובילה את השינוי והתחדשות שאומרת 'אנחנו רוצים להחזיר את הכוח'. כשאומרים לאנשים שיש להם את הכוח זה יותר מקרב. המסרים החדים במרצ היו שם כל הזמן. הקולות נגד השליטה הישראלית בשטחים, ובעד זכויות נשים, בין השאר תחום הפעילות של זהבה הוא למען נשים מוכות, נשים בהריון וסייעות. המתפקדים החדשים אומרים 'היא מדברת אלי היא רוצה אותי'. זו התחושה שלי".

זהבה גלאון (צילום: בן קלמר פלאש90)
זהבה גלאון (צילום: בן קלמר פלאש90)

תרצי להוסיף עוד משהו?

"כל המתמודדים ראויים מכל הלב. כמה מהם אולי קפצו גבוה מעל הפופיק, כאלה שעדיין לא נבחרו להיות חברי כנסת. בכל מקרה אני מאחלת לכולם מכל הלב ובהצלחה. כולם ראויים ולכן אדם ראוי ינצח. מאחלת הרבה הצלחה לזהבה שבחרה לסכן את העתיד הפוליטי שלה, יצאה ממרחב הנוחות שלה שהיה שעון על כוח וקראה לאנשים לבנות איתי שמאל חדש. דבר המעורר הערכה בעיני".

"אני לא יודע מה לגבי המטות האחרים אבל אני חושב שאנחנו עושים עבודה טובה", כך אמר עומר שכטר, חבר מועצת העיר ראש העין, פעיל במטה אילן גילאון והוסיף כי "יש מומנטום, הרבה צעירים, מצביעי מפלגת העבודה, תנועות כחולות שרואים שיש פה נקודת הכרעה היסטורית, שצריך להכריע את הכף והם מצטרפים למהלך בעל משמעות היסטורית".

היסטורית? זה בחירות במרצ, אתה לא חושב שאתה מגזים?

"בהחלט, אני רואה פרצופים חדשים שלא ראיתי לפני זה. במפלגה כמפלגה. אנשים כמו דוד מזרחי שהיה עד לפני שנים בודדות אוהד בכיר של 'לה פמיליה' בבית"ר. בעקבות מאבק הנכים, הוריו, אביו ז"ל נפטר בינתיים, נכים 100%. הוא פגש את אילן והוא מאוד פעיל אצלנו. הוא דוגמה מעוד דוגמאות רבות שמצטרפים אלינו. אלפי אנשים שמצטרפים אלינו. יש גל של מתפקדים חדשים. מה שמייחד את אילן שזהות המתפקדים, היא זהות שלא ראינו עד עכשיו במרצ. קבוצות רחבות וקהלים חדשים. נכים ובני משפחותיהם, כאלה שלא חלמו שיתפקדו ובטח שלא חלמו שיבחרו במרצ. כשהם רואים את אילן בראש המפלגה הם מרגישים שהם יוכלו לבחור במרצ".

"המטה שלנו זה המון אנשים, קטן מלהכיל. הרבה חבר'ה צעירים חדורי מוטיבציות ואנרגיות שפשוט נותנים את הנשמה שלהם. זה מרגש לראות את הכמות של האנשים. יש תחושה שיש הזדמנות משמעותית ועלינו לנצל אותה".

ניבה ראם, פעילה במטה אבי דבוש, ממושב יד נתן וממייסדות תנועת הפריפריות.

עד כמה מחנה דבוש מביא מתפקדים חדשים?

"אני לא יודעת לפלח מהיכן המתפקדים. אבי בהחלט מצליח להביא איתו אנשים מאזורי הפריפריה, מסורתיים ומזרחים שלא באו לפני כן. אני בטוחה שכל מועמד מביא את האנשים שלו. אומרים שמהעבודה. אומרים, אבל אני לא יודעת לומר אם זה נכון".

אילו מן אנשים פעילים במחנה דבוש?

"אני יכולה לומר שאנחנו, כבר מהסבב הקודם של הבחירות של מרצ, שדבוש הגיע למקום שמיני, היייתה לנו תחושה ודאית שמרצ לא השקיעה בפריפריה. לא הגיעו לחוגי בית ולא הציבו דוכנים ולא ניסו לשכנע אנשים בבתי קפה וכו'. כן השקיעו בקהל התל אביבי יותר. זה מאוד אכזב אותנו. הרגשנו שלא סופרים אותנו. למה לא מתייחסים אלינו בצורה שווה. אנשים שחיים בדרום ובצפון גם רוצים שוויון, שוויון זכויות ולצמצם פערים. אנחנו רוצים להביא את זה לשם. מכאן החלה התעוררות והצורך לראות את מרצ מפלגה מגוונת יותר. אתה רוצה לראות אנשים שדומים גם לך. היום זה לא ככה ובזכות אבי אנחנו מקווים שזה כן יקרה".

"כולנו מטה מתנדבים מאוד חברתיים וערכים. האווירה טובה. אנחנו עובדים עד הרגע האחרון ואנחנו מתכוונים להשפיע. כמובן שאבי יהיה בכנסת והכל אבל בהחלט מעוניינים להפוך את מרצ למשהו קצת יותר עממי מהיום. הדגש הוא שמרצ של כולם. מרצ שאנו מאמינים בה שהייתה כמו קודם ושהנציגים מייצגים את הפסיפס הישראלי".


הפריימריז לראשות מפלגת מרצ יתקיימו ב-22 בחודש מרץ. אם לא יהיה מועמד בעל שיעור הצבעה בעדו של לפחות 40% בסיבוב הראשון, שבוע לאחר מכן יתקיים סבב שני בו יתמודדו שני המועמדים המובילים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!