דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פולין

מחיר ההכחשה / ראש ממשלת פולין: "היו פולנים שסייעו לנאצים, כפי שהיו גם יהודים"

הוא אמר את הדברים כשהסביר מדוע החוק לא אוסר לומר שהיו גם פולנים שסייעו לנאצים | עוד הוסיף: "מספר הפולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים - קטן בהרבה ממדינות אחרות" | נתניהו: "הדברים מקוממים. אני מתכוון לדבר איתו בהקדם"

ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי בביקור במוזיאון חסידי אומות העולם הפולנים (צילום: AP Photo/Alik Keplicz).
ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי בביקור במוזיאון חסידי אומות העולם הפולנים (צילום: AP Photo/Alik Keplicz).

ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, עורר היום (שבת) סערה נוספת בהתבטאות המקטינה את תפקידו של העם הפולני בשואה. במהלך ועידת הביטחון במינכן, שאל עיתונאי ישראלי בשם רונן ברגמן את מורבייצקי לגבי החוק שעבר בשבוע שעבר בפולין, אשר אוסר הטלת אחריות על פולין לפשעים נגד האנושות במהלך השואה. מורבייצקי אמר כי "אנחנו לא נעניש מי שיאמר שהיו משתפי פעולה פולנים עם הנאצים. אכן היו כאלה, כפי שהיו גם פושעים אוקראינים ויהודים משתפי פעולה ".

ברגמן סיפר את סיפורו של אמו, ניצולת שואה פולנית, בו פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים בפגיעה ביהודים. "אם אני מבין נכון, ברגע שאספר את הסיפור הזה בפולין אני צפוי להיענש, מדוע אתה עושה את זה? אתה מושך יותר אש לעבר המעורבות הפולנית בשואה", אמר ברגמן וזכה למחיאות כפיים מהיושבים באולם.

"לשאלת העונש, אנחנו לא נעניש מי שיאמר כי היו משתפי פעולה פולנים עם הנאצים, כי אכן היו כאלה, כשם שהיו פושעים אוקראינים ויהודים ששיתפו פעולה עם הנאצים. אנחנו לא נהפוך את הפושעים לקרבנות".

מורבייצקי אמר כי "פולין היא המקום היחיד בכל רחבי אירופה בו שכנים, אזרחים, חברים וכפרים הושמדו לחלוטין בגלל שעזרו ליהודים", והוסיף כי "פולין הייתה המקום היחיד שנכבש על ידי הגרמנים ולא הוקמה בו ממשלת בובות שסייעה לנאצים. גם מספר הפולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים היה קטן בהרבה מכל מקום אחר באירופה שנכבש על ידם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו שנמצא כעת במינכן התייחס לדברים ואמר "הדברים של ראש ממשלת פולין כאן במינכן מקוממים. יש פה בעיה של חוסר הבנה של ההיסטוריה וחוסר רגישות לטרגדיה של עמנו. אני מתכוון לדבר איתו בהקדם".

מספר פוליטיקאים ישראלים הגיבו להתבטאות בביקורת על ממשלת פולין. ח״כ ד״ר נחמן שי (המחנה הציוני) אמר בתגובה לדברי ראש ממשלת פולין: ״הגיע העת כי ממשלת ישראל תנקוט צעדים מעשיים ותבהיר לפולין כי החוק וההצהרות החוזרות ונשנות לגבי הפולנים ושואת יהודי אירופה הם בגדר הכחשת שואה. היא חייבת לדרוש שינוי החוק המעוות הזה ועד אז להוריד דרג השגרירות בוורשה. האינטרסים המדיניים של היום חשובים, ההיסטוריה היהודית חשובה יותר״.

ציפי לבני (המחנה הציוני) אמרה: ״קשה היה להאמין לתשובת ראש ממשלת פולין ולהשוואה הבלתי נסבלת בין היהודים לפולנים, בין הקרבנות לבין אלה שהשתתפו באופן פעיל ברצח. מרגש במיוחד היה לשמוע את רונן ברגמן תוקף את ראש מממשלת פולין על החוק הפולני שעבר כשהוא מספר את סיפורו המשפחתי.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!