דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / הצעת חוק: עובד יוכל לסרב לעבוד ביום המנוחה שלו בלי קשר למידת דתיותו

הצעת החוק של ח"כ עליזה לביא וח"כ מיקי זוהר הוגשה בעקבות מקרה בו עובדים שביקשו לא לעבוד בשבת נדרשו להצהיר כי הם שומרי מצוות | ח"כ לביא: "התיקון מכיר בכך שהשבת שייכת לכולם, וכי אין להבחין בין מי שמדקדק בתרי"ג מצוות ובין מי שמגדיר עצמו כמסורתי או חילוני"

קופאית בסופרמרקט באשדוד. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: Shutterstock)
קופאית בסופרמרקט באשדוד. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים תדון מחר (ב') בהצעת חוק שמטרתה לאפשר לכל עובד את הזכות לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי שלו – גם במידה ואינו מקיים אורח חיים דתי. הצעת החוק, הנמצאת בשלבי הכנה לקריאה שניה ושלישית, הוגשה על ידי חברי הכנסת עליזה לביא (יש עתיד) ומיקי מכלוף זוהר (הליכוד) לאחר שנחשף כי עובדים בנמל חיפה שביקשו שלא לעבוד בשבת נדרשו לשם כך לחתום בנוכחות עורך דין על תצהיר ובו כתוב כי הם שומרי שבת ומצוות.

כיום קובע החוק כי רק אדם השומר על מצוות דתו רשאי לסרב במידה ומעסיקו דורש ממנו לעבוד ביום המנוחה, וכי המעסיק אף רשאי לדרוש מעובד כאמור לחתום על תצהיר כי הוא שומר את מצוות דתו, ובמידה ומדובר ביהודי אף כי הוא שומר כשרות ואינו נוסע בשבת. הצעת החוק מבקשת לבטל סעיפים אלו ולקבוע שתשמר לכל עובד הזכות לסרב לעבודה ביום המנוחה – בלא קשר למידת דתיותו. יש לציין כי עובדים המועסקים ביום מנוחתם (שבת ליהודים, שישי למוסלמים וראשון לנוצרים) זכאים לתשלום שכר מוגדל בשיעור של 150%, וכן ליום מנוחה חלופי וזאת על מנת לפצותם – וכן על מנת לצמצם את כדאיות ההעסקה בימי המנוחה.

"במצב כיום, בחוק במדינת ישראל מעוגנת אפליה אבסורדית בין דתיים וחילונים בכל הקשור ליום מנוחה שבועי" מסרה ל'דבר ראשון' יוזמת ההצעה, ח"כ עליזה לביא (יש עתיד). "התיקון חשוב כי הוא מכיר בכך שהשבת שייכת לכולם, וכי אין להבחין בין מי שמדקדק בתרי"ג מצוות ובין מי שמגדיר עצמו כמסורתי או חילוני. בין אם מטעמי דת, ובין אם משיקולים סוציאליים ואחרים, ההצעה תאפשר לכל אדם החפץ בכך לבחור שלא לעבוד בשבת, מבלי להיבדק בציציות ומבלי לחשוש מפיטורים".

לביא הוסיפה כי "כוחה של ההצעה, בשונה מחוק המרכולים וחוקים אחרים סביב השבת, הוא בכך שאינה כופה דבר על אף אחד, אלא רק מאפשרת את הבחירה לעובד. ההצעה יוצרת את האיזון המתבקש בין חופש העיסוק, חופש דת וזכויות סוציאלית בדמות יום מנוחה שבועי. מקווה מאוד שנשלים את תיקון החוק כבר במושב הנוכחי".

הצעת החוק לא נתמכה על ידי ועדת השרים לחקיקה, עם זאת ניתן לחברי הקואליציה חופש הצבעה לגביה והיא עברה בקריאה טרומית וראשונה. אולם מאז התקשו יוזמי ההצעה לקדם אותה גם בועדת העבודה והרווחה של הכנסת – וזאת לאור התנגדות ארגוני המעסיקים. כעת הצליח יו"ר ועדת הכנסת מיקי זוהר, מיוזמי החוק, להעביר את הליך החקיקה לועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, מה שעשוי להקל את המשך הליך החקיקה. ח"כ מיקי זוהר מסר ל'דבר ראשון' כי הוא מברך על הדיון בהצעת החוק בועדת הכספים ומאמין כי הועדה תביא לזירוז החקיקה בעניין. "לכל עובד הזכות לנוח ביום המנוחה השבועי, הוא יום השבת".

"אנחנו תומכים בכל מהלך שיאפשר יום מנוחה, לכל אדם דתי או חילוני", אמר ל'דבר ראשון' רועי לחנוביץ' אם זאת הדגיש שלדבריו כבר כיום אין אכיפה די ראויה לחוק שעות עבודה ומנוחה. "להפרות בניה יש פקחים רבים במשרד הפנים. גם אם החוק של עליזה לביא יעבור ויכנס לספר החוקים, אבל אם יהיה ברור שאף אחד לא בא לטפל בו – זה בסדר ברמה ההצהרתית אבל לא באמת יאפשר בפועל יום מנוחה לעובדים שיבקשו זאת לעצמם. צריך למצוא את המפקחים הרלוונטיים ליישום החוק הזה ולשלוח אותם לעבוד". לדבריו אכיפה ראויה של נושא זה תהיה אפקטיבית באופן משמעותי יותר מיוזמות דוגמת חוק המרכולים, בהפיכת השבת ליום מנוחה ציבורי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!