דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

מדיני / נתניהו בכנס מינכן: "ההקלה בסנקציות שחררה נמר איראני מסוכן"

במאבק על דעת הקהל הבינלאומית, הציג ראש הממשלה ושר הבריאות והחוץ נתניהו את שברי המל"ט האיראני שחדר לישראל בשבוע שעבר, וחזר שוב על הסכנות שבהסכם עם אירן | שר החוץ האיראני בתגובה: "לא ראוי לתגובה"

בנימין נתניהו מציג חלק מהמל״ט האיראני שחדר לשמי הארץ בכנס מינכן (צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ).
בנימין נתניהו מציג חלק מהמל״ט האיראני שחדר לשמי הארץ בכנס מינכן (צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ).
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בכנס מינכן לביטחון, הציג שריד מהמל"ט האיראני שחדר לשטח ישראל, ופנה אל שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, ושאל: "זריף, אתה מכיר את זה?". כנס מינכן הוא אחד מהכינוסים החשובים בעולם לנושאי ביטחון בינלאומי, הוא פועל משנת 1963 תחת הכותרת "שלום מתוך דו-שיח".

נתניהו התרכז בנאומו באיום המשטר השיעי הקיצוני האיראני על יציבות המזרח התיכון והעולם כולו והשווה בין ועידת מינכן, שהתקיימה בגרמניה הנאצית כשנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, ועידה הנחשבת סמל לכניעתן של בריטניה וצרפת למדיניות החוץ האגרסיבית הנאצית ונחשבת למהלך אשר הוביל לפרוץ מלחמת העולם, ובין הסכם המעצמות בנושא הגרעין האיראני. "בדיוק כמו לפני 80 שנה, הסכם שנתפס כפיוס רק העצים את המשטר וקירב את המלחמה", אמר נתניהו בנאומו והוסיף והזהיר כי הסכם הגרעין יביא גם הוא למלחמה, "ההסכם הגרעיני עם איראן התחיל את הספירה לאחור לארסנל גרעיני איראני, בתוך קצת יותר מעשור. ההקלה בסנקציות שהעניק ההסכם לא מיתנה את איראן, לא הפכה אותה למתונה יותר מבחינה פנימית או חיצונית. להפך, היא שחררה נמר איראני מסוכן באזורנו ומעבר לו".

בנימין נתניהו בכנס מינכן (צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ).
בנימין נתניהו בכנס מינכן (צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ).

בהמשך נאומו תקף נתניהו את מדיניות איראן במזה"ת, ציין את חדירת המל"ט האיראני למרחב האווירי של ישראל, מהלך שהביא לנפילת מטוס F-16 ישראלי והפצצות של מטרות סוריות ואיראניות רבות בידי ישראל. "איראן מכחישה שהיא ביצעה מעשה תוקפנות בשבוע שעבר נגד ישראל כשהיא שיגרה מל"ט לתוך המרחב האווירי שלנו כדי לאיים עלינו" אמר נתניהו כשהציג לקהל חלק מהמל"ט שהושמד, "אתה צריך לזהות את זה. זה שלך" פנה ראש הממשלה אל שר החוץ האיראני, "אתה מוזמן לקחת איתך חזרה מסר לעריצים בטהראן – אל תעמידו למבחן את נחישותה של ישראל".

מאוחר יותר נאם מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר, ג'ון קרי, שהגן על ההסכם עליו חתם הנשיא הקודם, ברק אובמה, "אנו יודעים איך היה נראה העולם ללא הסכם הגרעין" אמר קרי והוסיף, "לא מקום טוב יותר". על רקע הצהרות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי ארה"ב תיסוג מן ההסכם ולא תחדש את חתימתה עליו, אמר קרי כי אם ארה"ב אכן תיסוג מההסכם, סביר להניח שאיראן לתקבל הסכם חדש תחתיו. קרי התייחס בביטול לדבריו של נתניהו מוקדם יותר ואמר, "זה לא מדוייק ביסודו".

זריף: ישראל מתחמקת משבר פנימי איתו היא מתמודדת

שר החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ובייר התייחס גם להסכם הגרעין ויישר קו עם הצהרות הנשיא טראמפ כשאמר, "יש פגמים שצריך לתקן", וכיוון ביו השאר למערכת פיקוח פולשנית יותר. ביחס לפעילותה של איראן באזור אמר אל-ג'ובייר כי "העולם צריך לגבות מחיר מאיראן על התנהגותה התוקפנית".

שר החוץ האיראני זריף סרב להגיב לדברי נתניהו, ופתר אותם כ"קרקס קריקטורי אשר לא ראוי לתגובה". על רקע הטענות הישראליות נגד ניסיונה של איראן להתבסס צבאית בסוריה והאיומים כפי שביטא נתניהו בנאומו, האשים זריף את ישראל כי היא "מנסה ליצר תמונה קריקרטורית כדי להאשים אחרים בשל הטעויות האסטרטגיות שלה, או אולי להתחמק מהמשבר הפנימי איתו היא מתמודדת".

שר הביטחון הלבנוני, יעקוב סראף, האשים את ישראל בצביעות, ואמר כי ישראל חודרת לארצו עם מל"ט מזה 15 שנים. "ללבנון אין כוונות לוחמניות נגד אף אחד" אמר סראף, אך שלח מסר לישראל, "היזהרו, אנחנו נגן על עצמנו. יש לנו גם שותפים, יש לנו גם חברים, יש לנו גם אנשים שמוכנים למות למען ארצם. אנו בעד שלום, אבל לא נעבור על שום איום ולא נקבל כל תוקפנות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!