דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסתדרות המח"ר

המאוגדים / ציפור הנפש מצביעה: חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות בוחרת יו"ר

לאחר שנים של הפרדת כוחות, בשבוע הבא תקיים חטיבת הפסיכולוגים החדשה בהסתדרות המח"ר בחירות ראשונות | "ההכרה של הארגון בייחודיות של הפסיכולוגים חשובה ביותר ותאפשר לנו מענה על הצרכים"

פסיכולוגים מפגינים מול משרד האוצר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
פסיכולוגים מפגינים מול משרד האוצר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות מקימה חטיבה חדשה לפסיכולוגים. כחלק מתהליך ההקמה, ב-27.2 יתקיימו לראשונה בחירות לראשות חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר (מדעי החברה והרוח), המאגדת 4,300 פסיכולוגים, בעלי תואר שני.

מרבית הפסיכולוגים עובדים ברשויות ובשפ"חים (שירותים פסיכולוגיים חינוכיים) של הרשויות, נותני שירות לבתי ספר, גנים, לצד חלק מהפסיכולוגים הקליניים שעובדים רובם בבתי חולים ובתי חולים פסיכיאטריים. הפסיכולוגים מתמקצעים  בשש התמחויות: רפואיים, שיקומיים, תעסוקתיים, חינוכיים, קליניים וארגוניים. "רוב העובדים עובדים חצאי משרה", מספרת יו"ר הסתדרות המח"ר אלכסנדרה ציבולסקי, "הם באו בדרישה לבנות חטיבה ואני נענתי לדרישה כי אני חושבת שאין לנו מספיק ייצוג במוסדות של פסיכולוגים וזה שבנינו את החטיבה זה סוג של ועד כללי מורחב".

אלכסנדרה ציבולבסקי יו"ר הסתדרות המח"ר (צילום: דבר ראשון).
אלכסנדרה ציבולבסקי יו"ר הסתדרות המח"ר (צילום: דבר ראשון).

קידום הפסיכולוגיה הציבורית

לפסיכולוגים שני ארגונים מרכזיים: הפ"י – הסתדרות פסיכולוגים בישראל והתנועה. בשנת 73 חתמה הפ"י על הסכם עם הסתדרות המח"ר, המסמיך את הסתדרות המח"ר לעזור בכל תחום השכר, כשהפ"י ממשיכים לפעול בתחום המקצועי והאתי. התנועה קמה לפני מספר שנים, והחברים בה הם בעיקר פסיכולוגים צעירים המתקמדקים בעיקר במאבק המתמחים. לדברי ציבולבסקי: "בנינו את החטיבה בשיתוף פעולה עם התנועה והפ"י. המטרה של החטיבה זה לאגד את כל הארגונים, שהרבה פעמים פועלים אחד נגד השני, כשאת האנרגיות צריך להוציא נגד האוצר ולעבוד בשיתוף פעולה. אני רוצה שתיהיה קורת גג משותפת לארגונים, ולכן יש מועמדים גם מהתנועה וגם מהפ"י, והם היו שותפים בבנית התקנון, שיתפנו אותם בכל מה שאפשר. אעבוד עם כל מי שיבחר."

"הסיבה שאני חושב שהבחירות האלה חשובות הן שהרבה מאוד שנים הכוח והקול של הפסיכולוגים לא נשמע, במיוחד אלה בשירות הציבורי", אמר ל'דבר ראשון' עידן וייסמן חבר הפ"י בוועדת הבחירות. "היכולת להתארגן עכשיו והיכולת לקבל מענה ייחודי זה מאוד חשוב, ובגלל זה אני שמח שהעלינו את הייצוג הזה לשפר את תנאי השכר גם את התנאים המקצועיים הכל כולל הכל, כל זה כדי לשפר את השירות הציבורי. הרבה מאוד אנשים פשוט עוזבים את השירות הציבורי, כי פשוט אי אפשר להתפרנס מזה בכבוד ואי אפשר להמשיך עם זה הרבה שנים. מי שנפגע מזה בסופו של דבר זה מי שצריך טיפול ושירות, וחבל לנו שזה יקרה. מה שחשוב זה שיהיה שירות ציבורי טוב וראוי וגם שנוכל להתפרס מזה."

הפגנת הפסיכולוגים במחאה על תנאי העסקתם. (תמונה: ארגון 'בנפשנו').
הפגנת הפסיכולוגים במחאה על תנאי העסקתם. (תמונה: ארגון 'בנפשנו').

לדברי קרן דרטל, פסיכולוגית מתמחה שיקומית וחינוכית, החברה בוועדת הבחירות מטעם 'התנועה', מדובר בצעד היסטורי, "הרבה שנים, מאז שנת 1973, לא היה גוף שמייצג באופן ייעודי פסיכולוגים ופסיכולוגיות בשירות הציבורי. עד כה היה ייצוג דרך הסתדרות המח"ר, שעשתה עבודה מסורה בניסיון לענות על צרכי הפסיכולוגים. עם זאת, אוכלוסיית הפסיכולוגים היא אוכלוסייה בעלת אפיונים שונים מקהילת האקדמאים המיוצגים במח"ר, הן מבחינת מדרישות ההשכלה והן מבחינת מסלול ההכשרה התובעני. ההכרה של הסתדרות המח"ר בייחודיות של הפסיכולוגים חשובה ביותר ותאפשר לנו מענה על הצרכים. התנועה למען הפסיכולוגיה הציבורית, שיזמה מהלכים משמעותיים שהביא ו להקמת החטיבה, מברכת על הצעד הזה ורואה בו פרי לעבודה הרבה ושיתוף הפעולה עם המח"ר.

המטרה של הקמת החטיבה היא כמובן קידום הפסיכולוגיה הציבורית, שנפגעת אל מול שחיקת השכר ותנאי ההעסקה לאורך עשורים, וכפועל יוצא ישנה פגיעה ברווחת כלל החברה בישראל והשכבות המוחלשות בפרט."

מה החשיבות של הקמת חטיבה נפרדת לפסיכולוגים?
"בגלל שבתוך הוועדים הקיימים אין ייצוג, בנינו במה נפרדת לפסיכולוגים" מספרת ציבולסקי. "זה ועד כללי, שעובד לפי הסקציות והמטרה היא ליצור ייצוג הולם. זה נכון שהם בתוך הסכמי השכר שלנו, אבל יש להם גם הסכמי שכר משלהם וזאת בעצם הזדמנות ליצור שיתופי פעולה, ואני בטוחה שאיתם ביחד יהיה יותר קל, כי כשיש נציג שחי את העבודה עצמה יהיה לנו יותר קל להגיע להסכם יותר טוב, לא הכל זה רק תוספת שקלית."

המתנה לטיפול פסיכולוגי (צילום אילוסטרציה: Adobe stock).
המתנה לטיפול פסיכולוגי (צילום אילוסטרציה: Adobe stock).

"דבר תקדימי בהסתדרות"

"יש הסכם שכר שננהל לגבי הסתדרות המח"ר כולה, ויש גם הסכם שכר לפסיכולוגים בלבד, ייחודי להם. המטרה בבניית החטיבה הייתה שהם יטפלו באוכלוסייה הספציפית הזאת. זאת אוכלוסייה שלא ניהלה מאבק, והבטחתי שהיו"ר שיבחר יוזמן לכל הישיבות עם האוצר."

אפרת בן שושן (צילום: דודו קורן).
אפרת בן שושן (צילום: דודו קורן).

לדברי אפרת בן שושן, מנכ"ל הסתדרות המח"ר הבעיה המרכזית של הפסיכולוגים היא שהם מקבלים שכר נמוך מאוד, "לכל הפסיכולוגים לפחות תואר שני והשכר שלהם נמוך מאוד ביחס לזה, זה דבר ידוע." ציבולבסקי מוסיפה: "יש הבנה שמצבם לא בסדר ואין ספק שהם עשו עבודה טובה לפני שהגעתי להעלות את המודעות, וכנראה שזה עבד. בפגישה הראשונה שלי עם יו"ר ההסתדרות אחרי שנבחרתי אמרתי שצריך לבנות חטיבה, שתעזור לנו לדאוג לעובדים האלה."

"בבחירות אנחנו בוחרים 61 צירים שהם יהיו הועידה, והם אלו הבוחרים את היו"ר", מבהירה בן שושן את הליך הבחירות, "מהוועידה יבחרו 12 נציגים שיהוו את המועצה. אנחנו מקווים שהחטיבה תעזור לנו לשפר את תנאי העבודה של הפסיכולוגים. יש תקן מנהל החטיבה. לקבל תקן על 5,000 איש זה דבר מאוד משמעותי ולא מובן מאליו, זה דבר תקדימי בהסתדרות."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!