דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

ההפקרות נמשכת / מפעיל המנוף שקרס חשוד בגרימת מוות ברשלנות, מעצרו הוארך ביומיים

במשטרה מעריכים כי התאונה נגרמה מכשל טכני, בדיקת בטיחות בשבוע שעבר לא מצאה ליקויים במנוף | הפורום למניעת תאונות עבודה בקריאה למפקח העבודה הראשי: לאסור הפעלת מנופים בני למעלה מ-20 שנה

חלק ממנוף שנפל ופגע ברכב במתחם מסחרי ברחוב הצומת פינת דרך השרון בכפר סבא (צילום: מד״א).
חלק ממנוף שנפל ופגע ברכב במתחם מסחרי ברחוב הצומת פינת דרך השרון בכפר סבא (צילום: מד״א).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מעצרו של מפעיל המנוף שקרס אתמול (ראשון) בכפר סבא, והביא למותה של נטע רוטמן ז"ל, הוארך לפני זמן קצר ביומיים. המפעיל, שהוא גם הבעלים של המנוף, חשוד בגרימת מוות ברשלנות. בכיסו של המפעיל נמצאה גם מנה קטנה של סם מסוג מריחואנה, אולם עורך דינו משה ליפשיץ הבהיר כי לטענתם הקריסה נבעה מכשל טכני בחומר המנוף.

במשטרה מעריכים כי המנוף לא היה בפעילות, ונפל כתוצאה מכשל טכני שנגרם בשל מצב תחזוקה לקוי. מנוף הזחל שקרס, מדגם NCK, יוצר לפני למעלה מ-30 שנה. לדברי עו"ד ליפשיץ, נמצא המנוף תקין בבדיקת בטיחות שבוצעה בו בחודש שעבר, וכן בבדיקה נוספת שבוצעה בשבוע שעבר.

חלק ממנוף שנפל ופגע ברכב במתחם מסחרי ברחוב הצומת פינת דרך השרון בכפר סבא (צילום: רוי אלימה / פלאש 90).
חלק ממנוף שנפל ופגע ברכב במתחם מסחרי ברחוב הצומת פינת דרך השרון בכפר סבא (צילום: רוי אלימה / פלאש 90).

בעקבות האסון פנה הפורום למניעת תאונות עבודה לאריק שמילוביץ', שמונה לאחרונה למפקח העבודה הראשי במשרד העבודה והרווחה, בקריאה שיפעיל את סמכותו ויורה על פסילת השימוש בכלל עגורני הצריח והעגורנים הניידים שגילם למעלה מ-20 שנה, תוך מתן תקופת מעבר של שנה, שבה יוכלו הקבלנים להיערך לרכישת ציוד חדש.

"כמו במקרים אחרים, גם הפעם הכתובת הייתה על הקיר ולא רק שהייתה על הקיר היא גם הייתה בשלטי החוצות ואתריה הבנייה עם שמותיהם של הפועלים שנהרגו ונפצעו על מזבח ההפקרות ואוזלת היד באכיפת חוקי הבטיחות" כתב בשם הפורום עו"ד ישראל אסל, "האסונות הרבים שפוקדים אותנו, ובהם מעורבים כלים ישנים מלמדים כי בפועל לא מבוצעות לכלים אלו בדיקות אל הרס ומנהל הבטיחות בעבודה כלל אינו עוקב בצורה סדורה אחר הבדיקות הללו , ואינו פועל  כנגד בעלי עגורנים שלא ביצעו את בדיקות אל הרס".

רק לאחרונה, הזכיר עו"ד אסל, הוחלף עגורן צריח בן למעלה מ-20 שנה במרכז שכונת מגורים ברעננה לאחר שאחת מרצועותיו התפרקה – וזאת לאור פניית הפורום וארגון המנופאים בנושא.

עוד הזכירו בפורום כי על אף המכתבים הרבים, בנושא ואף שוועדות הכנסת דנו כבר בנושא, עדיין פועלים בישראל מאות  מנופאים העובדים עם רישיונות מזויפים, וטרם הונפקו למפעילי העגורנים רישיונות מגנטיים מפלסטיק כפי שהובטח. "הגיע הזמן שמשרד העבודה והרווחה יגן על הפועלים השקופים ולא על האינטרסים הכלכליים של הקבלנים. אנו בפורום מברכים על כניסתך לתפקיד ורואים בכך הזדמנות לשינוי בענף הבנייה אם רק תפעל לכך", חתם אסל.

על פי נתונים שנאספו בארגון קו לעובד בשנת 2017 היו 14 אירועי נפילות של מנופים מסוגים שונים, כתוצאה מהן נפצעו שישה אנשים בהם שלושה עובדים ושלושה עוברי אורח. בשנת 2018 כבר נפלו שלושה מנופים נוספים ונהרגו שניים – נטע רוטמן, והעובד בהאא' עדנאן כנאנה בן ה-19 אשר נהרג בתחילת ינואר מהתהפכות מנוף ניד באתר בניה של הרכבת הקלה בפתח תקווה, בביצוע חברת סולל בונה.

מחקר שפרסם מכון המחקר של הכנסת בחודש יולי האחרון קובע כי בישראל ישנם רק שישה בודקים האחראים על בדיקתם הבטיחותית של כ-1800 מנופים בישראל, בעקבות מחקר זה הודיעו במשרד העבודה והרווחה על כוונתם לפתוח קורס להכשרת בודקים. שליש מעגורני הצריח הפעילים בישראל הידועים לרשויות יוצרו בשנות ה-70' וה-80' ומלבדם מעריכים כי ישנם כ-350 עגורני צריח פעילים ללא רישיון, אשר לרשויות אין מידע האם הם תקינים בטיחותית. הדו"ח אינו מתייחס בנתוניו למנוף נייד דוגמת המנוף שקרס אתמול שכן לדברי המינהל אין בידו כלל מידע לגבי עגורנים אלו, וקשה להעריך כמה מהם פועלים רק בענף הבניין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!