דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום המאבק בעוני

רווחה / משרד הרווחה: גידול של 53% בהכנסות של משפחת עניות בתכנית הדגל שמפעיל המשרד

במסגרת תכנית "נושמים לרווחה" מלוות 3,000 משפחות בתחום מיצוי הזכויות, ניהול כלכלי ושילוב בקהילה | 67.5% מהנשים השתתפו בקבוצות העצמה נכנסו לעולם העבודה | ישראל, מהמובילות בעוני ב-OECD

ח"כ חיים כץ, שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. צילום ארכיון: פלאש 90
ח"כ חיים כץ, שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. צילום ארכיון: פלאש 90
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

לרגל יום העוני הבינלאומי מפרסם היום (ג') משרד העבודה והרווחה את עיקר התוכניות והשירותים לצמצום ממדי העוני בישראל. ממשרד הרווחה נמסר בין היתר כי חלה עלייה של 53% בגובה ההכנסה הממוצעת בקרב משפחות שהשתתפו בתוכנית 'נושמים לרווחה', בנוסף, נבנו בשנה האחרונה 134 מעונות – 25% מעל היעד שהוצב וחולקו כרטיסי מזון נטענים בשווי 500 שקלים ל-11 אלף משפחות ב-48 רשויות מקומיות. על פי דוח העוני של הביטוח הלאומי שהתפרסם בדצמבר האחרון, בשנת 2016 חיו בעוני בישראל 463,300 משפחות שהן 1,809,200 נפשות, מתוכן 842,300 ילדים. ישראל עדיין נמצאת בראש סולם העוני בקרב מדינות ה-OECD.

שר העבודה והרווחה חיים כץ ציין כי בשנתיים האחרונות שם משרדו "דגש מיוחד על פיתוח תוכניות תעסוקה ותמיכה למשפחות במעגל העוני במטרה לסייע לשילוב מיטבי בעבודה ושיקום כלכלי לתא המשפחתי". כץ הוסיף כי את השינוי "הדרמטי" לדבריו, בממדי העוני הוא תולה בהצעת החוק שהוא מקדם בימים אלו, אשר תובא לאישורה של ועדת השרים בשבועות הקרובים, במסגרתה תוגדל הקצבה למקבלי השלמת הכנסה תוך הצמדתה לשכר הממוצע במשק. לדבריו "מהלך זה יתן לנו את הביטחון שאף אזרח ותיק לא יהיה מתחת לקו העוני שוב".

בין הישגי תכניות משרד הרווחה: מיצוי זכויות ושילוב נשים בעולם העבודה

על פי משרד הרווחה, בקרב כ-2,500 המשפחות שהשתתפו בתכנית נושמים לרווחה – תכנית לטיפול במשפחות בעוני, בשנת 2017 חלה עלייה של 53% בהכנסה הכוללת (שכר וקצבאות) הממוצעת, ביחס להכנסתן הכוללת הממוצעת ערב הצטרפותן לתכנית. מדובר בעלייה מ-2,323 שקלים בממוצע למשפחה, ל-3,558 שקלים. בנוסף, מראים הנתונים כי עומק העוני – המרחק הממוצע של המשפחות המשתתפות בתוכנית מקו העוני – צומצם ב-33% וכן כי כ-190 מהמשפחות (8%) המשתתפות עלו מעל קו העוני. מדובר בנתונים המבוססים על ההכנסות והקצבאות ביחס לגודל משפחה על פי הגדרות הביטוח הלאומי. כמו כן, שיעור המועסקים בקרב המשפחות המשתתפות עלה ב-27% תוך פחות משנה.

תכנית "נושמים לרווחה במרכז עוצמה" מופעלת כיום ב-104 רשויות ברחבי הארץ, מלווה כ-3,000 משפחות באופן אינטנסיבי ומנגישה שרות לעוד 13,500 לקוחות במגוון תחומי חיים – העצמה לשילוב בקהילה, תעסוקה, מיצוי זכויות, ניהול כלכלי ומסוגלות אישית ומשפחתית, וזאת בעלות כוללת של 100 מיליון שקלים בשנה. המשתתפים בתכנית הם יחידים ומשפחות המתמודדים עם חיים בעוני והדרה, ריבוי חסמים ומיעוט הזדמנויות לשנות את מצבם, כמו גם קושי במיצוי זכויות ובשימוש במשאבי הקהילה והממסד. בשנה הקרובה יגדיל המשרד את מספר המשתתפים בתכנית "נושמים לרווחה" לטיפול במשפחות המתמודדות עם חיים בעוני והדרה בכ-370 משפחות נוספות, ובסך הכל יטופלו כ-3,300 משפחות.

תכנית נוספת היא תכנית מפ"ה – משפחות פוגשות הזדמנות. מטרת התכנית היא שינוי מצבי חיים של משפחות המתמודדות עם מציאות חיים של עוני והדרה. במסגרת הפיילוט טופלו 120 משפחות, כאשר כל עובדת סוציאלית טיפלה בשתיים עד חמש משפחות. התכנית מאפשרת פיתוח קשר אישי ואינטנסיבי בין העובדות הסוציאליות למשפחות. כל משפחה המשתתפת בתכנית מקבלת סל מענים גמיש בשווי 2,900 שקלים בשנה לצרכים מגוונים, כמו סל מזון, רכישת תרופות, חיבור לגז ו/או חשמל, תשלום חובות למעון ילדים ועוד.

עוד לפי המשרד, 67.5% ממסיימות תכנית "אשת חיל"- שמטרתה היא צמצום מימדי העוני הבין מגזריים, שולבו בעולם התעסוקה. בתכנית יש 74 קבוצות ב-68 רשויות ברחבי הארץ, עבור 2,700 נשים מאוכלוסיות מסורתיות כגון יוצאות אתיופיה, יוצאות קווקז, יוצאות צרפת ונשים ערביות, המתאפיינות בהעדר רקע תעסוקתי ושיעור אבטלה גבוה במיוחד. משך התוכנית הוא עד שלוש שנים, ובמהלכה ניתנים כלים ומיומנויות להשתלבות מוצלחת בעבודה ופיתוח מקצועי ותעסוקתי. הנשים מקבלות סדנאות הכנה לעבודה, קורסים לרכישת מיומנויות מחשב ועוד.

תכנית 'תעסוקה לרווחה' פועלת ב-20 רשויות ומסייעת, כך על פי המשרד, ל-608 משפחות להתקדם בתעסוקה עם 69% שיעורי הצלחה. מטרת תכנית זו היא שיקום כלכלי-תעסוקתי עבור משפחות המתמודדות עם אבטלה או תת-תעסוקה. המשתתפים זוכים לליווי פרטני וקבוצתי על ידי עובד סוציאלי תעסוקתי, סדנת הכנה לעבודה וניהול כלכלי, וסל שירותים גמיש לצרכים תומכי תעסוקה.

עוד ציין המשרד את 'מרכז הזדמנות' – תוכנית לשילוב אוכלוסיות רווחה בתעסוקה. במסגרת התוכנית, פועלים עובדים סוציאלים ומאמנים תעסוקתיים (קואוצ'רים) המספקים לפונים הדרכה, ליווי, הפנייה לתוכניות ייעודיות ומיצוי זכויות אשר יאפשר פניות טובה יותר והכנה יעילה של הפונים לשוק העבודה. כיום מפעיל משרד העבודה והרווחה שמונה מרכזים הפרושים בערים הגדולות בכל הארץ, כאשר החדש מבניהם נפתח לאחרונה בנתניה, והוא מיועד ל- 500 בני אדם במקביל. תקציב המרכזים עומד על כ-25 מיליון שקלים.

בנוסף, בתכנית 'תנופה' שמטרתה לתת מענה לאוכלוסיות שמקבלות הבטחת הכנסה ליותר משנה, ולהן חסמים וצרכים ייחודיים אשר מונעים מהם להשתתף בשוק העבודה, השתתפו כ-1,000 מופנים, כאשר השאיפה בשנת 2018 היא להכפיל את מספר המשתתפים. משרד הרווחה מציע תוכנית שיקומית שמציעה ליווי צמוד של עובד סוציאלי, השלמת השכלה בתחומים חיוניים לשוק העבודה (כגון אנגלית, חשבון ותוכנות מחשב), מיצוי זכויות, אימון תעסוקתי והשמה בתעסוקה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!