דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בניין

מנופים מסוכנים / תאונת מנוף קטלנית נוספת היא רק שאלה של זמן | תסתכלו למעלה

יומיים אחרי מותה של נטע רוטמן ז"ל בתאונת מנוף, ולפעילי המאבק בתאונות הבנייה זורמות תמונות נוספות של אירועי 'כמעט ונפגע' | כמה מאיתנו חשופים לסכנה שבמנופים ישנים ולא מתוחזקים ובאחריות מי לאכוף את הפעלתם התקינה?

קריסת מנוף באתר של חברת "מליבו בניה" ברמת גן, מרץ 2017  (צילום: תיעוד מבצעי מד"א).
קריסת מנוף באתר של חברת "מליבו בניה" ברמת גן, מרץ 2017 (צילום: תיעוד מבצעי מד"א).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

זרוע מנוף שהותקנה על גבי משאית קרסה על בניין ברחוב חלץ בירושלים – ובנס אין נפגעים. התמונות הועברו לראובן בן שמעון מהפורום למניעת תאונות עבודה. עו"ד ישראל אסל הגיב לאירוע מטעם הפורום ומסר ל'דבר ראשון' כי "בעבר התרענו בפני מנהל הבטיחות בעבודה, שישנה תופעה של התקנת מנופים גדולים מדי על משאיות. בתאונה שאירעה היום בירושלים, נתלש צריח העגורן מהמשאית עצמה וזרוע המנוף קרסה על מבנה, בנס לא נפגעו עוברי אורח תמימים. הפורום למניעת תאונות עבודה, קורא הן למשרד העבודה והן למשרד התחבורה, להגביל את גודל המנופים ההידראוליים המותקנים על משאיות ולפעול ולהחמיר את דרישות הרישיון להפעלת מנופים אלו באופן שייקבע שלצורך הפעלת מנוף שאורך הזרוע שלו עולה על 10 מטרים אין להסתפק ברישיון להפעלת מנוף להעמסה עצמית אלא לדרוש רישיון להפעלת עגורן נייד".

וברחוב סתיו בהוד השרון, במרחק כמה דקות נסיעה מאתר התאונה הקטלנית בה נהרגה נטע רוטמן ז"ל בסמוך למרכז שרונה בכפר סבא, שוב…

Posted by Hadas Tagari on Sunday, February 18, 2018

בשעות הבוקר, פחות מיממה אחרי התאונה הקטלנית של קריסת המנוף בכניסה לחניון שרונה, ובמרחק של דקות נסיעה בודדות, צילמה רינת מאירמן את התמונה הבאה – העברת ציוד כבד באמצעות העגורן מעל לרחוב ולמכוניות החונות. הדס תגרי, מקימת הקבוצה למאבק בתאונות עבודה העלתה את התמונות וציינה: "תושבי האזור התלוננו אינספור פעמים על הסכנות מהאתר לתושבים אולם עיריית הוד השרון, ראש העיר חי אדיב ומהנדס העיר שוב ושוב מתעלמים. האם הם מחכים שגם כאן יקרה אסון נוסף"?

המנוף שנפל בתאונה בה נהרג ההרוג הראשון בתאונת עבודה ב-2018 באתר עבודה של סולל בונה על הרכבת הקלה סמוך לפתח-תקווה (צילום: דוברות המשטרה)
המנוף שנפל בתאונה בה נהרג ההרוג הראשון בתאונת עבודה ב-2018 באתר עבודה של סולל בונה על הרכבת הקלה סמוך לפתח-תקווה (צילום: דוברות המשטרה)

"על פי סעיף 236 לפקודת העיריות, העירייה אחראית למניעת סכנות מאתרי בנייה, בפרט לציבור הרחב, ולצד זאת אחריות כוללת למניעת תאונות, סכנות ומטרדים מאתרי בנייה", הסבירה תגרי. "הרשויות המקומיות נדרשות להבטיח את המעטפת הבטיחותית של אתרי הבניה ובכלל זה להבטיח שהאתר יהיה מגודר לחלוטין, שיהיה עליו שילוט המזהה את החברה המפעילה את האתר, פרטי מנהל העבודה ופרטים להתקשרות לדיווח על מפגעים, שהאתר ידווח כנדרש על פי חוק, למנהל הבטיחות התעסוקתית במשרד העבודה והרווחה, קיום תסקיר עגורן בתוקף לעגורן הצריח (מנוף), מניעת קרבה מסוכנת לקווי החשמל ומניעת מטרדים מסוכנים ופוגעניים אחרים, כגון אתר שניתן להיכנס אליו, העברת מטענים מחוץ לגדר האתר, אחסון ציוד מחוץ לתחום האתר וכיו"ב. בכל מקרה של הפרת הוראות אלה נדרשת העירייה להתערב ולאכוף את קיומם, לרבות, במקרים הנדרשים הוצאת צו הפסקת עבודות מנהלי לאתר כפי שהיא מוסמכת לעשות".

על פי נתונים שנאספו בארגון "קו לעובד" בשנת 2017 היו 14 אירועי נפילות של מנופים מסוגים שונים, כתוצאה מהן נפצעו שישה אנשים, בהם שלושה עובדים ושלושה עוברי אורח. מלבד הנפיל הנוכחית בירושלים נפלו בשנת 2018 כבר שלושה מנופים נוספים ונהרגו שניים – נטע רוטמן, והעובד בהאא' עדנאן כנאנה בן ה-19 אשר נהרג בתחילת ינואר מהתהפכות מנוף ניד באתר בניה של הרכבת הקלה בפתח תקווה, בביצוע חברת סולל בונה.

קריסת מנוף בבת ים. פברואר 2017 (צילום: אילנה קלמן, mynet)
קריסת מנוף בבת ים. פברואר 2017 (צילום: אילנה קלמן, mynet)

מחקר שפרסם מכון המחקר של הכנסת בחודש יולי האחרון קובע כי בישראל ישנם רק שישה בודקים האחראים על בדיקתם הבטיחותית של כ-1,800 מנופים בישראל, בעקבות מחקר זה הודיעו במשרד העבודה והרווחה על כוונתם לפתוח קורס להכשרת בודקים. שליש מעגורני הצריח הפעילים בישראל הידועים לרשויות יוצרו בשנות ה-70' וה-80' ומלבדם מעריכים כי ישנם כ-350 עגורני צריח פעילים ללא רישיון, שלרשויות אין מידע האם הם תקינים בטיחותית. הדו"ח אינו מתייחס בנתוניו למנוף נייד דוגמת המנוף שקרס אתמול שכן לדברי המנהל, אין בידו כלל מידע לגבי עגורנים אלו וקשה להעריך כמה מהם פועלים רק בענף הבניין.

תגובת עיריית ירושלים: באתר בנייה ברחוב חלץ קרס מנוף מתנייע בשטח של אתר בניה. אין נפגעים ולא נגרם נזק למבני מגורים או תשתיות.

תגובת עיריית הוד השרון לא התקבלה, נכון לשעה זו

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!