דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת העבודה והרווחה

יום העוני הבינלאומי / ח"כ אלאלוף טען שהעובדים הסוציאליים נדרשים לחשבון נפש ועורר ביקורת רבה

אלאלוף: "אני לא מתרשם מכך שיש 300 תיקים לכל עובד. זה סימן שאפילו לא הגעתם לאחד" | צפרא דוויק יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים: "זה כמו להגיד לאישה מוכה 'למה מכים אותך?'"

ח"כ אלי אללוף, יו"ר ועדת העבודה והרווחה. (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
ח"כ אלי אללוף, יו"ר ועדת העבודה והרווחה. (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת העבודה והרווחה, חבר הכנסת אלי אלאלוף (כולנו), יצא היום (שלישי) באמירה בעייתית בדיון שעסק בעומס הרב על העובדים הסוציאליים. "על העובדים הסוציאליים לעשות חשבון נפש בנוגע לדרכי העבודה שלהם; ספירת תיקים זה ישראבלוף", אמר אלאלוף. יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים צפרא דוויק הגיבה לאמירה ואמרה כי "זה כמו להגיד לאישה מוכה למה מכים אותך?".

חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) שיזם את הדיון, הציג נתונים ממשרד הרווחה לפיהם כל עובד מטפל בממוצע ב-121 תיקים ו-340 נפשות. היישובים השיאנים הם מעיליא, שער הנגב ורמת ישי, בהם יש למעלה מ-220 תיקים לכל עובד. לעומתם, המצב הטוב ביותר בתחום זה נרשם ביישובים עמנואל (42 תיקים למטפל), חברון (22) וחריש (16). ח"כ שמולי אמר גם כי "לא פעם, חוסר המענה מוביל לאלימות מצד המטופל כלפי העובדים הסוציאליים".

צפרא דוויק, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים (התמונה באדיבות המצולמת).
צפרא דוויק, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים (התמונה באדיבות המצולמת).

הנתונים לא שכנעו את יו"ר הועדה אלאלוף שאמר כי "המערכת הזאת זקוקה לשינוי. להמשיך ולספור תיקים, זה ישראבלוף. אני לא מתרשם מכך שיש 300 תיקים לכל עובד. זה סימן שאפילו לא הגעתם לאחד. אז בשביל מה אתם מקבלים משכורת? על העובדים הסוציאליים לעשות חשבון נפש. איזה שינוי הביאו למערכת בעשר השנים האחרונות? אני מעריץ את העבודה שלכם, אבל מדוע התנגדתם להפוך את לשכות הרווחה למרכזים למיצוי זכויות? זה יכול להיות כלי אדיר. תבדקו את עצמכם".

מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, ד"ר אביגדור קפלן, אמר בדיון כי יש להעלות את שכרם של העובדים הסוציאליים, ומשרד הרווחה יסייע בכך. עם זאת, ציין כי בשלוש השנים האחרונות הוספו 550 תקנים של עובדים סוציאליים ברחבי הארץ, וב-2019 יתווספו עוד 290 תקנים. "מדובר בגידול לא מבוטל, של 17% אחוז, ו-850 תקנים בארבע שנים".

ח"כ איציק שמולי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90).
ח"כ איציק שמולי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90).

צפרא דוויק יו"ר איגוד העו"ס אמרה ל'דבר ראשון' שמלבד שלושה תחומים, שירותי מבחן, חקירות ילדים ונערות בסיכון, לא נקבעה תקינה לעבודה סוציאלית. "נגיד במשרד החינוך, ממספר מסוים של תלמידים חייבים לפתוח כיתה נוספת. בעבודה סוציאלית אין את זה. אנחנו דורשים תקינה כי הגענו לקריסה טוטאלית. באירופה, ארה"ב וקנדה סופרים אינדיבידואלים, בארץ סופרים משפחות, כך שיכול להיות מצב במשפחות מרובות ילדים ומשפחות רב דוריות שמשפחה יכולה להגיע ל-10-12 נפשות, אז מאה תיקים כפול עשר זה בלתי סביר, גם במקומות עם משפחות ממוצעות כשמכפילים ב-4-5 זה המון. המצב קטסטרופלי. לפי דוויק, עובדים סוציאליים הפסיקו להגיע גם בגלל העומס וגם בגלל השכר. "בוועדת אלאלוף ניסינו להעביר חוק של הגבלה  ל-60 משפחות לעו"ס, באנו היום לוועדה בטוחים שתהיה תמיכה מלאה ובמקום לקבל תמיכה מקבלים על הראש שאנחנו צריכים לבדוק את עצמנו?".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!