דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תיק 1000

4000-1000 / יש כלום: עושים סדר בפרשיות הקשורות במישרין או בעקיפין לראש הממשלה

הנחתם במקרה את הטלפון מהיד לשעה וכשהרמתם אותו מחדש גיליתם לפניכם עולם אחר? לא מבינים מה בין אלי קמיר לנוני מוזס, ומה בין השופטת גרסטל לפרשת הצוללות? בתוך הג'ונגל הסבוך של פרשיות נתניהו, כל ישראלי צריך מדריך

ראש הממשלה בנימין נתניהו (יונתן זינדל \ פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (יונתן זינדל \ פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

אירועי אמש

המשטרה חשפה אתמול (שלישי) פרשה שעד כה נחקרה באופן סמוי: פרשת 1270. בלב הפרשה ניצב חשד הנוגע לשניים מיועציו הקרובים של ראש הממשלה נתניהו – ניר חפץ, אז יועץ התקשורת של נתניהו, ואלי קמיר, אז יועצו האסטרטגי. על פי החשד, לפני כשנתיים, בזמן החיפוש אחר מינוי חדש למשרת היועץ המשפטי לממשלה, פנו השניים לשופטת הילה גרסטל, אז נציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, והציעו לה את המינוי. התנאי, לכאורה, להצעה היה התחייבות של גרסטל לסגור בבוא היום את תיק המעונות, בו חשודה אשת ראש הממשלה שרה נתניהו.

אם חשדות אלה יתבררו כנכונים, מדובר בפרשת שוחד שלא ניתן להמעיט במסוכנותה – היועץ המשפטי לממשלה הוא הדמות הבכירה ביותר במערכת אכיפת החוק בישראל: הוא אמון על כלל פעילות פרקליטות המדינה, פעילות מח"ש, והדמות המקבלת את ההחלטה האחרונה בתיקים בעלי חשיבות גבוהה, למשל – תיקי ראש הממשלה.

ניר חפץ, אלי קמיר והשופטת בדימוס הילה גרסטל (צילום: פלאש90)
ניר חפץ, אלי קמיר והשופטת בדימוס הילה גרסטל (צילום: פלאש90)

החשש שדמות זו תפעל שלא לפי חוק, תסגור תיקים פליליים, ותנקה מחשד עבריינים, על פי הסדרים פוליטיים כאלה ואחרים – מאיימת על ישראל כמדינת חוק. במקרה כזה, לא משנים השוטרים הטובים ביותר והפרקליטים הטובים ביותר, אם ברגע ההכרעה האחרון היועמ"ש סוגר תיק חקירה ומבטל חשדות כלפיי חשודים, מטעמים פוליטים.

דבר נוסף אליו יש לשים לב הוא לדמותה של גרסטל. נציבות הביקורת על מערך התביעה היה גוף שהוקם ב-2013 ופעל שנים אחדות בלבד. רבים בפרקליטות לא אהבו את הרעיון של גוף ביקורת ממוקד פרקליטות, וגרסטל חוותה חוסר בשיתוף פעולה כשעמדה בראשו. הפנייה דווקא אליה, כמי שהייתה בזמנו ממונה דווקא על גוף ביקורת בהצעת שוחד, נשמעת תמוהה למדי.

חיזוק לפרשייה זו, הגיעה אמש מחדשות ערוץ 10, אשר פרסמו הודעה ובה מספר העורך הראשי, גולן יוכפז מתאר כיצד הגיע אליו מידע לפיו גרסטל מעוניינת לחשוף את הפרשייה בזמן אמת,

באילו תיקים ראש הממשלה חשוד כיום?

לפי שעה, ראש הממשלה חשוד בתיקים 1000 ו-2000 בלבד. בשניהם הוא חשוד בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.

תיק 1000 המכונה גם 'תיק המתנות' עוסק במתנות בשווי מיליון שקלים, אותן קיבל נתניהו על פי החשד, מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. על פי החשד, נתניהו ובני משפחתו קיבלו מתנות שונות – תכשיטים, שמפניות, סיגרים, ועוד – בשווי מצטבר של מיליון ש"ח, משני אנשי העסקים. טענתו של נתניהו היא כי מדובר במתנות בלבד, אך חקירת המשטרה הצליחה לקשור בינהן ובין טובות הנאה אותן סיפק נתניהו בחזרה לאנשי העסקים. על פי החשד, נתניהו "צ'יפר" את מילצ'ן בכך שפעל לקדם את "חוק מילצ'ן", חוק שיסדיר הארכת פטור ממס לתושב חוזר למשך מעל 10 שנים, הטבה בעלת ערך כלכלי רב עבור מילצ'ן. בנוסף, נתניהו פעל להסדרת ויזה לארה"ב עבור מילצ'ן, פעל על מנת לקדם את כניסתו של מילצ'ן כבעל מניות בערוץ 2 כשר התקשורת, ופעל לטובת מיזם מסחרי שמילצ'ן היה מעוניין בקידומו – מיזם טאטא. בנוסף, קיים חשד לפיו נתניהו פעל בניגוד לחוק כאשר עסק במסגרת תפקידו בענייני ערוץ 10 על אף שהיה מודע לכך כי מילצ'ן חברו הוא בעל מניות בערוץ.

ארנון מילצ'ן ובנימין נתניהו ב2005 (צילום: פלאש 90).
ארנון מילצ'ן ובנימין נתניהו ב2005 (צילום: פלאש 90).

תיק 2000 עוסק במערכת היחסים בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. על פי החשד, ההסכם בין מוזס לנתניהו כלל הבטחת סיקור אוהד לנתניהו בידיעות אחרונות, בתמורה לסיועו של ראש הממשלה למוזס בקידום האינטרסים הכלכליים של העיתון על ידי יוזמה ותמיכה במהלכים לבלימת התעצמותו של העיתון "ישראל היום". המשטרה מדברת בפרשה זו על 'יחסים שוחדיים', המיוחסים לשני הצדדים.

נוני מוזס מגיע למחלקת חקירות להב 433 בלוד, ינואר 2017 (צילום: קוקו פלאש 90)
נוני מוזס מגיע למחלקת חקירות להב 433 בלוד, ינואר 2017 (צילום: קוקו פלאש 90)

מה לגבי תיקים 3000 ו-4000?

הפרשה המכונה בתקשורת תיק 3000, בוחנת חשד לשוחד בעסקאות רכישת צוללות בין ישראל וגרמניה. במסגרת הפרשה נחקר חשד להטיית מכרזים הקשורים לרכש צוללות מחברת "טיסנקרופ" הגרמנית, קבלת שוחד וניגוד עניינים. הפרשה נחקרת מזה שנה, ולפי שעה הובהר כי נתניהו אינו חשוד בה. עם זאת, אתמול הצהיר שוב מפכ"ל המשטרה אלשיך כי טבעי כי נתניהו יקרא לתת עדות בפרשה, אך לא ייחקר בה באזהרה כחשוד. שניים מהחשודים בפרשה, שנעצרו לחקירות בעבר, הנם עו"ד יצחק מלכו ועו"ד דוד שומרון – שנייהם מקורבים לנתניהו. שומרון הוא קרוב משפחתו של נתניהו והיה עורך דינו האישי תקופה ארוכה, ומלכו הינו שותפו של שומרון.

נתניהו מבקר על סיפון הצוללת החדשה אח"י תנין, ספטמבר 2014 (צילום: קובי גדעון לע"מ)
נתניהו מבקר על סיפון הצוללת החדשה אח"י תנין, ספטמבר 2014 (צילום: קובי גדעון לע"מ)

'פרשת בזק', המכונה תיק 4000 הינה פרשה סבוכה לא פחות, שהולכת ומתפתחת בימים אלה ממש. עיקר הפרשה בקשרים בין בכירי בזק לעובדי מדינה שפעלו מולם. בתחילת השבוע התפרסם החשד לפיו התקיים קשר שוחדי בין שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק, ובין ניר חפץ (פרשת 1270, זוכרים?) – אלוביץ' הבטיח, לכאורה, לסקר באופן אוהד את נתניהו ומשפחתו באתר החדשות וואלה שבבעלותו, ובתמורה, דאג חפץ לתווך במגעים שאיפשרו הטבות רגולטריות לאלוביץ' ולבזק. בתחילת השבוע נעצרו במסגרת הפרשה חפץ, בעל השליטה בקבוצת בזק ובאתר וואלה! שאול אלוביץ', בנו אור ואשתו איריס המשמשים דירקטורים בחברה, מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, מנכ"לית בזק סטלה הנדלר ועמיקם שורר, בכיר בחברה. לפי שעה, נתניהו אינו חשוד בפרשה. אמש דווח כי גם חפץ וגם פילבר במגעים לגבי הפיכתם לעדי מדינה בפרשייה, ואם אכן כך הדבר, יתכן ותהיה לעדותם השפעה מכרעת על התיק.

כלל התיקים הנם תיקים סבוכים מאוד, הנוגעים לעובדי ציבור בכירים, ולדרגים הבכירים ביותר בשירות הציבורי. על כן, התיקים מנוהלים בזהירות מירבית, וחקירתם אינה מהירה. בתיקים 1000 ו-2000, המשטרה ניהלה חקירה שנמשכה כשנה וחצי, וייתכן שאף בהם התיקים יוחזרו למשטרה לצורך השלמות חקירה. תיק 3000 מתנהל מזה כשנה. תיק 4000 התחיל בחקירה של הרשות לניירות ערך, והועבר לידי המשטרה רק לאחרונה. לא ניתן להגיד מתי בדיוק חקירות הפרשה יסתיימו, אך ניתן להניח כי החקירות ימשכו לכל הפחות בחודשים הקרובים.

מתי תתקבל החלטה בתיקים 1000 ו2000?

שני התיקים הועברו לידיה של ליאת בן ארי, פרקליטת מיסוי וכלכלה במחוז תל אביב לצורך קבלת הכרעה. ייתכן ובחינת הפרקליטות תוביל להחלטה לפיה יש צורך בהשלמות חקירה בתיקים, מה שיחזיר את התיקים למשטרה ויאריך את זמן העיסוק בהם. לאחר בחינתה של בן ארי, התיקים יועברו לפרקליט המדינה שי ניצן, ולבסוף ליועמ"ש מנדלבליט, שיצטרך לקבל את ההכרעה הסופית – האם להעמיד את נתניהו לדין או לא. ההליך כולו יכול לקחת מספר חודשים, רק עד הגשת כתב האישום. אם אכן יוגש כתב אישום, ניהול משפט עד הכרעת דין וגזר דין הינו הליך שיכול להימשך זמן רב עוד יותר.

מה המצב המשפטי בו אסור יהיה לנתניהו להמשיך בתפקידו כראש ממשלה?

מבחינה חוקית, אין דרישה מראש ממשלה להתפטר כאשר הוא מצוי בחקירה פלילית, או אפילו כאשר מוגש נגדו כתב אישום.

כתב אישום נגד ראש הממשלה מוגש בידי היועץ המשפטי לממשלה. ראש הממשלה מקבל את כתב האישום בטרם הגשתו, ורשאי, תוך 30 יום מרגע קבלת כתב האישום, לבקש שהכנסת תקבע כי תהיה לו חסינות בפני דין פלילי.

במקרה בו רה"מ מורשע בעבירה שאין עימה קלון, הוא אינו מחוייב להתפטר ויכול להמשיך בכהונתו. במידה והוא הורשע בעבירה שיש עימה קלון, על פי החוק כהונתו פוקעת באופן אוטומטי רק אחרי שפסק הדין הינו סופי. במילים אחרות, ראש ממשלה יכול להמשיך לכהן אפילו אם הורשע בבית משפט בעבירה חמורה שיש עימה קלון, כיוון שעומדת לזכותו האפשרות לערער לבית המשפט העליון. רק אם ערעורו נדחה, הוא מחויב להתפטר, ואז כהונתו וכהונת הממשלה בראשה הוא עומד מגיעות לסופן.

כיצד הגיב עד היום נתניהו?

על אף חשדות חמורים בתיקים 1000 ו-2000, ועל אף חשדות חמורים לא פחות שמיוחסים למקורביו של נתניהו בתיקים 3000 ו-4000, תגובתו היחידה והעקבית של נתניהו כיום הינה הכחשה מכל וכל, ומתקפה על אופן ההתנהלות של משטרת ישראל. תגובתו מאמש מלמדת הרבה על נתניהו, "מה שקורה ביומיים האחרונים זה פשוט טירוף מערכות. שערורייה. מביאים שתי טענות הזויות, שקריות, במסגרת מסע הרדיפה נגדי ונגד משפחתי שמתנהל כבר שנים". לכך הוסיף נתניהו כי "כבר אי אפשר להתעלם מהמסע המתוזמר. כשהאוויר יוצא מ-1000 ומ-2000, כשמתברר שב-3000 בכלל לא היה אוויר, אז מייצרים תיקים חדשים. מייצרים תיק חדש כל שעתיים. מביאים מקורבים, חוקרים אותם, כל מקורב נחקר, מיד מבול של הדלפות כוזבות. ואנחנו יודעים מה המטרה: לייצר בכוח עננה ציבורית מעל ראשו של ראש הממשלה. פשוט לא יאומן". במילים אחרות – עבודת המשטרה המאומצת והזהירה, החקירות הרבות אותן היא מבצעת שלב אחרי שלב – כל אלה הינם רק מסע רדיפה אישי, ייצור תיקים שאינם קשורים למציאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!